Keďže sú elektromobily na cestách čoraz bežnejšie, je prirodzené, že jednou z obáv vodičov a potencionálnych kupujúcich je starosť o to, akú údržbu si vyžaduje elektromobil. Existuje niekoľko mýtov o tom, že elektrické autá sú na údržbu veľmi drahé a náročné. Samozrejme, u niektorých luxusnejších modelov je to pravda, ale pri lacnejších elektromobiloch to neplatí.

Zdroj: ROBO HUBAČ

Tým, že elektromobily majú oveľa menej pohyblivých častí, by mali  byť na údržbu oveľa menej nákladné. Starostlivosť o elektrický motor je skutočne ľahšia ako údržba spaľovacieho motora. Prečo? Spaľovací motor totiž obsahuje stovky pohyblivých častí, zatiaľ čo priemerný elektromotor asi 20.

Ešte lepšie je, že diely v elektrickom motore sa dajú vymeniť skutočne jednoducho a nemajú tendenciu sa opotrebovávať tak rýchlo, čiastočne kvôli tomu, že medzi komponentami nie je neustále trenie. Väčším problém bude nájsť odborníka, ktorému budete nosiť váš elektromobil na pravidelnú údržbu a opravy. Našťastie sa ale počet špecializovaných servisov pomaly zvyšuje.

Ak sa chcete stať majiteľom elektrického auta, vyhnete sa výdavkom za výmenu oleja, prepláchnutie chladiaceho systému, údržbu prevodovky, výmene vzduchového filtra, sviečok a remeňa. Niektoré zdroje hovoria o tom, že majitelia elektromobilov musia spraviť zhruba tretinu úkonov, ktoré robia majitelia vozidiel s konvenčným pohonom.

Pravidelná kontrola je samozrejmosťou

Základná údržba elektromobilu spočíva v prezúvaní pneumatík, v doplnení kvapaliny do ostrekovačov, v občasnej kontrole rozvodov aj bŕzd, hoci tie sa vďaka rekuperácii menej namáhajú. Skontrolovať si treba aj geometriu kolies a raz za 4 roky je vhodné vymeniť chladiacu kvapalinu. Pravidelná STK je potrebná rovnako ako pravidelná kontrola batérie.

Špeciálnu pozornosť treba venovať elektronike vo vozidle, hlavne čo sa týka vlhkosti. Každý výrobca samozrejme trvá na tom, aby vlastníci EV dodržiavali sériu pravidelných kontrol, aby sa na vozidle mohla zachovať záruka. Väčšinou však môžete sami doma skontrolovať hodnotu tlaku v pneumatikách, doplniť kvapalinu do ostrekovačov a prípadne vymeniť lišty stieračov.

Výmena batérie

Aj keď v elektromobile bude potrebné opraviť menej komponentov, musíte pamätať na to, že batéria v elektrickom aute funguje rovnako ako akákoľvek iná nabíjateľná batéria a časom sa opotrebuje. Nie je to však tak, že jedného dňa nasadadnete a zistíte, že vaše auto neštartuje. Kapacita batérie bude klesať postupne, rovnako ako v prípade mobilného telefónu.

Zdroj: Kreisler

Životnosť batérie pri elektromobiloch je stanovená cyklami nabitia. Ak má batéria životnosť napríklad 2 000 nabití a na jedno nabitie dokáže elektromobil prejsť okolo 200 kilometrov, pri najazdení 400 000 km je potrebná výmena batérie.

Hoci nejde o lacnú položku, treba si uvedomiť, že počas životnosti batérie nemusíte platiť za viaceré „klasické“ servisné úkony, na ktoré by ste počas roka pri benzínovom alebo naftovom vozidle museli ušetriť z rozpočtu. Týmto si prakticky odkladáte na novú batériu a jej výmena by vás potom nemala prekvapiť.

Dá sa životnosť batérie predĺžiť?

Vyvarujte sa úplnému nabitiu. Mnoho výrobcov odporúča majiteľom EV nabíjať vozidlo na 80 %, čo je tiež odporúčaná hodnota nabitia na verejnej nabíjacej stanici. Aj keď to znamená, že váš dojazd bude nižší, predĺžite tým život batérie. A nielen to, navyše necháte tiež úložný priestor energie prijatej rekuperačného brzdenia, ktoré sa pri plnej kapacite vypne, aby nedošlo k jej prebitiu a poškodeniu.

Zdroj: Kirsty Wigglesworth

Vyvarujte sa úplnému vybitiu. Lítium-iontové akumulátory uprednostňujú skôr minimálnu uloženú energiu ako úplné vybitie. Toto pravidlo je ale rovnaké ako pri benzínovom alebo dieselovom motore, pretože hladina paliva by nikdy nemala klesať na dno hraníc nádrže.