Prázdna pneumatika je nepríjemnosť, ktorej sa desia mnohí vodiči

Poradca Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Foto: Dreamstime

22.7. 13:00 Prázdna pneumatika? Poradíme vám, ako rozpoznáte defekt, ak nemáte senzory tlaku v pneumatikách, ako sa správne zachovať a čomu sa vyhnúť, aby ste neohrozili seba ani nepoškodili vozidlo.

Defekt pneumatiky síce pôsobí na prvý pohľad banálne, no nemožno ho podceňovať. Akonáhle vodič rozpozná, že má prázdnu pneumatiku, mal by zastaviť ihneď, ako mu to situácia v premávke dovoľuje. V prvom rade je defekt bezpečnostné riziko, nakoľko auto sa správa inak. Naviac môže spôsobiť veľké materiálne škody. Nejde ani tak o úplné zničenie pneumatiky, ale najmä o vážne a nenávratné poškodenie disku, ktorý je oveľa drahší.

Prázdna pneumatika je nepríjemnosť, ktorej sa desia mnohí vodiči
Prázdna pneumatika je nepríjemnosť, ktorej sa desia mnohí vodiči
Zdroj: Dreamstime

Problémy nemusí spôsobiť defekt, pri ktorom vzduch unikne z pneumatiky za niekoľko sekúnd. V mnohých prípadoch sa pneumatika vyprázdňuje pomaly. Môže to nastať v prípade, že plášť poškodí črepina alebo iný ostrý predmet, ktorý však zostane zabodnutý a čiastočne upcháva prerazený otvor. Vodič to nemusí rozpoznať ihneď.


Stručný popis výmeny kolesa nájdete v galérii


Moderné vozidlá sú vybavené systémom kontroly tlaku v pneumatikách, ktoré okamžite upozorní vodiča na rýchly pokles tlaku. Ako však rozpoznať defekt vo vozidle bez týchto senzorov? Defekt sa rovnako ako každá iná porucha prejavuje v predstihu, a to najmä zmenou zvuku. Hluk z odvaľovania pneumatík je často hlučnejší, obvykle znie ako hlboké hučanie a občas sa môže ozývať ťukanie. Významným signálom je zmena reakcií riadenia: po pustení volantu začne auto výrazne ťahať do strany, samotné riadenie sa stáva príliš mäkké a nepresné.

Ako sa správať pri defekte? Prvá a zásadná rada znie rovnako ako v knihe Stopárov sprievodca po galaxii: Nepanikárte! K nehode najčastejšie nedochádza pre samotný defekt, ale pre nesprávne reakcie vodiča. V prvom rade zapnite výstražnú funkciu smeroviek, spomaľte a čo najskôr zastavte na odstavnom páse, krajnici alebo na najbližšom parkovisku či odstavnej ploche. Za každých okolností sa vodič musí vyhýbať prudkým pohybom volantom a tvrdému brzdeniu, nakoľko vozidlo nebude reagovať spôsobom, na ktorý je navyknutý.

Akonáhle auto stojí, platia pravidlá ako pri akejkoľvek inej poruche: vodič si oblečie reflexnú vestu a postaví výstražný trojuholník. Podľa zákona na diaľnici musí byť vo vzdialenosti aspoň 100 m, na ceste mimo obce minimálne 50 m, i keď v obci môže byť vzdialenosť v závislosti od situácie kratšia. Pokiaľ dostanete defekt na diaľnici, odporúčame riskovať poškodenie pneumatiky aj disku, zapnúť výstražnú funkciu smeroviek a zastaviť až na najbližšej odstavnej ploche alebo parkovisku. A to najmä vtedy, ak máte defekt na ľavej strane vozidla. Vzhľadom na vysokú rýchlosť ostatných áut je nebezpečenstvo kolízie alebo zachytenia človeka čupiaceho pri aute príliš veľké.

V zásade by ste mali meniť koleso alebo opraviť defekt lepiacou sadou len v prípade, že viete, ako na to. Pokiaľ nemáte istotu, môžete si na Slovensku zavolať Diaľničnú patrolu, ktorá vám s opravou alebo výmenou pomôže. V zásade existujú tri riešenia: plnohodnotná rezerva, dojazdové koleso alebo lepiaca sada. Odporúčame pravidelne kontrolovať tlak v rezerve aj dojazdovom kolese. Náš tip: Výrobcovia zväčša odporúčajú vyšší tlak pre jednu z náprav, preto nafúkajte rezervu na tento tlak. Vždy je lepšie cez ventil vzduch vyfúknuť ako prácne hľadať možnosť na jej dohustenie.

Plnohodnotná rezerva, dojazdové koleso a runflat pneumatiky

Rozdiel medzi plnohodnotným rezervným a dojazdovým kolesom je zjavný už na prvý pohľad a rovnako aj pri ich použití. Rezervné koleso skrátka namontujete namiesto poškodeného a môžete ho používať bez obmedzení. Naviac ho po oprave môžete použiť zas ako rezervu a nemusíte znova meniť koleso. Nevýhodou je veľkosť a hmotnosť.

Naproti tomu je dojazdové koleso užšie a ľahšie a zaberá v batožinovom priestore oveľa menej priestoru. Z praktického hľadiska však prináša celý rad obmedzení. S dojazdovým kolesom totiž môžete jazdiť rýchlosťou najviac 80 km/h a len k najbližšiemu servisu. Rozhodne neodporúčame absolvovať na ňom dlhé trasy. Určite sa vyhýbajte prudkému zrýchľovaniu alebo brzdeniu a počítajte s tým, že bezpečnostné a asistenčné systémy typu ABS, ESP alebo tempomat nebudú pracovať ako za normálnych podmienok.

Tretí typ sú tzv. runflat pneumatiky, ktoré vďaka spevnenej bočnici udržia hmotnosť vozidla a nedochádza k ich deformácii. Aj pri úplnej strate vzduchu udržia tvar a pri pomalšej jazde do 80 km/h fungujú v podstate ako dojazdové koleso bez potreby opravy či výmeny na ceste. Majú však aj svoje nevýhody: vzhľadom na ich tuhosť je komfort jazdy horší a ťažko sa prezúvajú. Podmienkou ich použitia je systém kontroly tlaku v pneumatikách, nakoľko pre ich vlastnosti vodič nemusí spozorovať defekt.

Ako používať lepiacu sadu?

Automobilky v snahe znížiť hmotnosť vozidla a zväčšiť batožinový priestor upúšťajú od náhradných kolies. Namiesto toho nájdete v príslušnom priestore lepiacu sadu. Existujú tri typy: sprej alebo stlačiteľná fľaša, sada na opravu a sada s kompresorom.

Presný spôsob použitia v závislosti od typu si musíte pozrieť v návode k sade alebo v manuáli k vozidlu. Ide však len o dočasnú opravu a zalepiť môžete len relatívne malý otvor. Lepiaca zmes sa do pneumatiky vstrekuje cez ventil a v prípade sady na opravu musíte koleso demontovať. Ak ide o sprej, zrejme budete musieť pneumatiku následne dofúkať. Sada s kompresorom je zrejme najdrahšia, ale aj najpohodlnejšia na používanie.

Lepiace sady síce pomôžu vyriešiť okamžitý problém, no majú aj vysokú cenu. Pneumatiku totiž s najväčšou pravdepodobnosťou budete musieť vyhodiť a keďže na náprave musia byť rovnaké plášte, asi vás čaká kúpa hneď dvoch nových. A počítajte s tým, že servis si za čistenie disku vypýta viac peňazí než pri bežnej oprave alebo výmene.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia