Počas života auta sa v spaľovacom priestore, palivovom systéme a výfukovom potrubí vytvárajú rôzne usadeniny. Počuli ste o procedúre, ktorá vie údajne znížiť u jazdeného auta emisie aj spotrebu a zvýšiť výkon na pôvodné hodnoty? A nemusíte ani rozoberať motor.

Dekarbonizácia je proces, ktorý dokáže eliminovať uhlík alebo sadze, ktoré sa hromadia na stenách nášho motora. Hoci ich možno nájsť aj v benzínových pohonných jednotkách, prítomnosť nečistôt v nafte je oveľa bežnejšia. Sú dôsledkom nedokonalého spaľovania, nekvalitného paliva či bežnej prevádzky motora. Aj pri správnej údržbe im nikdy úplne nezabránite. So sprísňujúcimi sa emisnými normami však prichádza napríklad recirkulácia výfukových plynov a s ňou aj zvýšené zanášanie motora, na ktoré doplatí v konečnom dôsledku majiteľ auta.

Ilustračná foto.
Zdroj: Auto Bild

Teoreticky by však sadze mali byť vypudené výfukom, ventil EGR recirkuluje tieto špinavé výfukové plyny do nasávania, čím sa hromadí uhlík v samotnom EGR a upcháva ho, ako aj v stenách sacieho potrubia, škrtiacej klapky variabilného sacieho systému a pravdepodobne aj vo vnútri spaľovacieho priestoru, na vstrekovačoch alebo na sedlách ventilov.

Nánosy karbónu (nielen) u novodobých motorov s priamym vstrekovaním, sú bežným problémom, ktorý sa so stále prísnejšími emisnými normami bude zrejme len zhoršovať. V motore sa karbón usadzuje už od prvého naštartovania v predajni. Ak sa vám ho v spaľovacom priestore nahromadí priveľa, môže viesť okrem nedokonalého spaľovania a klepania motora k postupnej strate kompresie.

To znamená, že klesne výkon, radikálne sa zhoršia emisie aj spotreba a čaká vás zrejme drahá oprava. Niekedy drahšia ako samotné auto. Vo väčšine prípadov je však usadzovanie karbónu v spaľovacom priestore pozvoľné a auto postupne a nepozorovane stráca výkon.

Ak ste o nej nikdy nepočuli, o to viac sa vám teraz môže dekarbonizácia zísť. Keďže bola pandémia a aktuálne stúpajú ceny nafty do závratných výšin, možno že svoje auto využívate menej ako v minulosti. Hodiť sa vám môže aj v prípade, že sa chystáte na pravidelnú emisnú kontrolu. Napokon, dekarbonizáciu možno chápať aj ako preventívnu údržbu, ktorá pomôže predĺžiť životnosť vášho motora o niekoľko rokov, čo je veľmi zaujímavá možnosť vzhľadom na situáciu, v ktorej sa nachádzame.

Máme na mysli vysokú infláciu, ceny nových áut a (ne)nútené preradenie na elektromobilitu. Práve tie roky života navyše pre motor by mohli znamenať, že na vlak k nulovým emisiám nabehnete vtedy, keď bude atmosféra menej dusná. Netreba tiež zabudnúť na to, že sa tým môžete vyhnúť drahým poruchám.

Ide o proces, pri ktorom sa značne zvýši teplota spaľovania, aby mohla spáliť spomínané uhlíkové nečistoty. Na to existujú dva spôsoby - prvý, ktorý pozostáva z aplikovania zmesi plynu vodíka do nasávania, a druhý, pri ktorom je stroj pripojený k palivovému/vstrekovaciemu systému auta, takže namiesto nafty ako paliva sa používa špeciálna tekutina. Obe techniky však majú jednu spoločnú vlastnosť - vyššiu teplotu spaľovania.

Ilustračná foto.
Zdroj: Auto Bild

Pred vykonaním dekarbonizácie je však veľmi dôležité uistiť sa, že problém nášho auta spočíva v nahromadení nečistôt a nejde o inú poruchu s podobnými príznakmi, ako sú znečistené vstrekovače, chybné turbo alebo únik vzduchu zo systému. Toto zvýšenie teploty vystavuje pohonnú jednotku nadmernému zaťaženiu, ktorá, ak nepracuje v optimálnych podmienkach, najmä pokiaľ ide o jej mazací a chladiaci systém, môže viesť k ďalším mechanickým problémom.

Dekarbonizácia vášho auta však nie je vždy dobrý nápad, v skutočnosti môže byť kontraproduktívna a spôsobiť viac porúch namiesto toho, aby im zabránila. Je to spôsobené povahou samotného procesu dekarbonizácie. Ak teda vaše auto nie je vo výbornom "zdravotnom stave" a v špičkovej kondícii, okrem týchto problémov s uhlíkom môže vykonanie dekarbonizácie spôsobiť ďalšie poruchy. Preto sa radšej poraďte s mechanikom.