Ak správne nastavíte sedadlo, môžete na chrbte lepšie cítiť správanie auta a bezchybné držanie tela vám umožní rýchlo reagovať v kritických situáciách, kde rozhodujú doslova sekundy. Držíte volant v polohe o desať dve alebo trištvrte na tri?

Prvé, čo by sa mal každý žiak autoškoly naučiť, keď si prvýkrát sadne za volant, je správne si nastaviť sedadlo a spätné zrkadlá. Nejde o výmysel inštruktorov autoškoly, policajtov či lekárov. Drvivá väčšina pravidiel cestnej premávky je napísaná krvou a hoci môžeme o nich do nekonečna polemizovať, logiku im uprieť nemožno.

Základné pravidlá pre správny posed a polohu rúk:

  • Telo vodiča by malo byť od volantu vzdialené 25 až 30 centimetrov
  • Ruky položené na volante by mali byť v lakti v pravom uhle
  • Ideálna poloha je „trištvrte na tri“
  • Ak ruky natiahnete pred seba, zápästím by ste sa mali dotýkať vrchnej časti volantu
  • Paže nesmú byť vyrovnané v žiadnej polohe

V moderných automobiloch si dnes vieme nastaviť sedadlá presne podľa potreby, častokrát nám pomáha elektronika. Väčšina nových áut (no nie všetky) má volant, ktorý je nastaviteľný nielen do výšky, ale aj hĺbky. Vodič si tak môže pomerne presne nastaviť sedadlo podľa toho, ako uchopí volant. Kto dokáže sedieť v správnej polohe, bude menej unavený a v kritickej dopravnej situácii bude reagovať rýchlejšie a bezpečnejšie.

Ak neuchopíte volant v správnej polohe, v prípade núdze bude pre vás veľmi ťažké otočiť volant v zákrute doľava alebo doprava v plnom zábere (napríklad, ak vám z lesa v zákrute vybehne cyklista). Pri správnej polohe ramien sa ruky jednoducho prekrížia, tak ako nás to učili v autoškole, a umožnia rýchly návrat do východiskovej polohy. Pohotové a rozhodné reakcie za volantom sú však strategické v momentoch, keď stratíte úplnú kontrolu nad vozidlom alebo prejdete za hranicu vozovky.

Pre správne sedenie je dôležité správne si nastaviť vzdialenosť a výšku sedáku. Keď vodič úplne zošliapne spojkový pedál, noha musí zostať mierne pokrčená. Ide nielen o najpríjemnejšie riešenie z hľadiska pocitu človeka. Druhým dôvodom je schopnosť v akejkoľvek situácii dokázať ovládať všetky tri pedále. Výškovo nastaviteľný sedák umožňuje vodičovi nerušený výhľad ponad volant a zakrivenie palubnej dosky. Platí zásada, že hlava sa má od strechy vozidla nachádzať približne 10 až 15 cm. Nie je potrebné nosiť pravítka ani iné meracie pomôcky, stačí zovrieť päsť a priložiť na strechu. Keď sa hlava zľahka dotkne päste, je výška sedáku viac-menej optimálna.

Sedíte za volantom v správnej polohe?
Zdroj: Health Clinic

Pasívnym bezpečnostným prvkom je aj opierka hlavy, ktorej úlohou je pri náraze zastaviť hlavu a zabrániť zraneniu krčnej chrbtice. Pokiaľ je nastavená príliš nízko alebo príliš vysoko, môže pri nehode spôsobiť zlomenie chrbtice. Posledným krokom pri nastavovaní správneho sedenia sú spätné zrkadlá. Platí zásada, že vodič by mal mať nerušený výhľad do zrkadiel najviac miernym pootočením hlavy. Výnimkou je iba pravé spätné zrkadlo, ktoré už svojou polohou vyžaduje väčší pohyb. Cez stredné spätné zrkadlo musí vodič vidieť celé alebo takmer celé zadné okno. Vonkajšie spätné zrkadlá sa smerovo nastavujú tak, aby vo vnútornej štvrtine bol vidieť bok vozidla a výškovo tak, aby v spodnej časti zrkadla bolo vidno kľučku zadných dverí.

Neodporúčame šoférovať jednou rukou ani držať volant v dolnej časti. Tento spôsob jazdy je mimoriadne nebezpečný najmä pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici. Už malý kameň dokáže odkloniť kolesá od pôvodného smeru a vozidlo v  zlomku sekundy skončí vo zvodidlách. Ak je na ceste voda alebo námraza, následky bývajú veľmi vážne. Preto platí zásada: čím rýchlejšie jazdíte, tým istejšie držte volant. Dobrý však rozhodne nie je ani konštantný kŕč. Ten vás totiž rýchlo vyčerpá.