Dopyt po službe zameranej na čistenie DPF filtrov v našej krajine rýchlo rastie. Spoločnosti vykonávajúce túto činnosť sa na nedostatok zákazníkov sťažovať nemôžu. Zmeny zákonov, prísnejšie kontroly či vysoké pokuty za absenciu filtra pevných častíc efektívne odrádzajú od nelegálnej demontáže tejto nepopulárnej súčiastky. Neopláca sa už najmä preto, že dnes vieme účinnosť zaneseného filtra obnoviť takmer na originálne hodnoty.
Mnoho vodičov si filter pevných častíc necháva odstrániť aj priamo na Slovensku, iní si takéto auto, veľakrát aj nevedomky, privezú zo zahraničia. Pri predaji automobilu s odstráneným filtrom by o tomto fakte kupujúci mal byť informovaný, z času na čas na to však predajca “nechtiac” zabudne. Ak neprizná, že vozidlo bolo zbavené filtra pevných častíc, ide o podvodníka a nový majiteľ má právo požadovať náhradu.
Problémom filtrov DPF dlho bola ich obmedzená životnosť a následná nákladná výmena. Vidina úspory peňazí a jednoduchého riešenia naliehavého problému je lákavá. Klienti vyhľadávali pochybné firmy, ktoré filter pevných častíc odstraňovali. Zákazníci však boli často zavádzaní informáciou, že na technickej či emisnej kontrole sa na nič nepríde a s takouto úpravou nebude problém.
Sprísňovanie emisných kontrol z mája roku 2018 takýmto špekulantom definitívne kleplo po prstoch. Vo všeobecnosti dnes platí, že vozidlo s odstráneným DPF filtrom nie je spôsobilé na jazdu po cestných komunikáciách. Ak vás zastaví polícia a na tento fakt príde, môže vaše auto okamžite vyradiť z evidencie. Sranda to bez filtra pevných častíc nie je ani v zahraničí, kde sa pokuty za takéto nezodpovedné správanie neraz dostanú až na úroveň 3 500 eur.
Boj o čistý vzduch pomohol v rozvoji služby čistenia filtrov pevných častíc v osobných automobiloch, nákladných vozidlách a autobusoch.
Dnes už prakticky každý kupujúci jazdeného dieselového vozidla trvá na prítomnosti filtra pevných častíc. Vozidlám, ktoré za sebou pri naštartovaní či prudšej akcelerácii nechávajú čierny oblak sadzí, sa ľudia vyhýbajú. Rovnako sa začínajú strániť aj “profesionálnych” firiem, ktoré sa zaoberajú odstraňovaním DPF filtrov. Tí totiž klientov môžu nielen zavádzať, ale na nich ešte aj dvakrát zarobiť. Nechajú si zaplatiť za demontáž samotného filtra a následne ešte speňažia jeho najdrahšiu časť - samotnú filtračnú vložku. Dobrý biznis, nie?
Otázka údržby a ideálnej starostlivosti o filter pevných častíc sa dnes netýka len vznetových agregátov. V súčasnosti už ním sú vybavené aj benzínové pohonné jednotky. Tento problém sa teda skôr či neskôr začne týkať obrovského kvanta vodičov. Ako sa dá pri zaobchádzaní s filtrom pevných častíc ušetriť, no zároveň dodržiavať zákon?
Vodiči si sami v domácich podmienkach DPF filter dostatočne vyčistiť nezvládnu.
Odpoveďou môže byť čistenie filtra pevných častíc. Významný posun v tejto oblasti predstavuje rozvoj novej technológie na čistenie filtrov DPF. Aj dnes sa stále nájde množstvo majiteľov dotknutých vozidiel, ktorí ešte zaručene nepočuli o hydrodynamickej metóde čistenia tuhých znečisťujúcich látok.
Oplatí sa využiť túto príležitosť na otvorenie služby čistenia filtra DPF?
Metóda využíva silu hydrodynamiky, teda turbulentného prúdenia vody a silu impulzu stlačeného vzduchu z kompresora. Pohyb kvapaliny (pracovnej tekutiny) je vynútený vonkajším tlakom, ktorý jej pomáha prekonať odpor prúdenia vo filtračných kanáloch. Aj vďaka takmer 100% účinnosti táto metóda dominuje trhu služieb čistenia DPF a ostatné, menej účinné metódy, odsúva do úzadia. Navyše, prijateľná cena čistiacej služby robí nákladnejšie odstraňovanie filtra úplne nezmyselným a zbytočným.
Dnes stále vznikajú nové a nové spoločnosti poskytujúce služby čistenia DPF pre autoservisy i jednotlivcov. Majitelia dopravných spoločností sa na službu pýtajú čoraz častejšie. Na začatie podnikania potrebujeme špeciálny čistiaci stroj. Náklady na kúpu takéhoto stroja sa pohybujú od 17 500 eur do 27 000 eur v ponuke poľského výrobcu OTOMATIC.
Po nákupe stroja spolu s náležitým zaškolením si samotný proces čistenia už nevyžaduje špeciálne zručnosti. Vzhľadom na priemerné technické náklady na čistenie filtra na úrovni 10 eur nie je ťažké vypočítať, ako rýchlo môžeme očakávať návratnosť investičných nákladov od nákupu stroja. Cena služby čistenia filtra sa pohybuje medzi 100 - 150 eur.
V rozhovore so zástupcom spoločnosti Otomatic, ktorá sa špecializuje na výrobu čistiacich strojov filtrov DPF s hydrodynamickou technológiou, sme sa dozvedeli, že veľká skupina ich klientov deklaruje návratnosť investícií v období od 6 do 12 mesiacov od nákupu stroja. Držiteľ rekordu na to potreboval iba 3 mesiace.
Aj keď na trhu už existujú spoločnosti ponúkajúce čistenie filtrov DPF, dopyt po tejto službe neustále rastie.
Tento PR článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Otomatic, viac sa o čistiacich strojoch DPF filtrov dozviete na stránke www.otomatic.sk.