SuperDRIVE

Poradca Ako sa nemá jazdiť: Prečo môžu byť priestupky nebezpečné

Foto: SuperDRIVE

11.10. 2012 2:00 SKÚŠAME V PRAXI    Počas natáčania v meste sme zachytili niekoľko priestupkov. Slúžia ako názorný príklad hazardovania na cestách.

Nedávno sme vám v praktickej ukážke dokázali, že v meste sa ani na prázdnych uliciach neoplatí prekračovať rýchlosť. Keďže sme nejazdili v policajnom aute, vodiči si nedávali pozor a názorne ukázali, ako sa nemá jazdiť. Bez toho, aby sme to mali v úmysle, sme zaznamenali niekoľko priestupkov, ktoré mali potenciál spôsobiť dopravnú nehodu.

Vozidlá majú vymazané evidenčné čísla a polícii ich nebudeme oznamovať, nakoľko nám zo zákona táto povinnosť nevyplýva. Namiesto toho sme sa rozhodli použiť ich priestupky ako názornú ukážku zbytočného hazardu. Vo videu sme zachytili päť priestupkov, z toho dva posledné urobil jeden vodič, a to hneď na dvoch križovatkách po sebe.

Priestupok č. 1

Motorkár-telepat

Motocyklisti majú v hustej mestskej premávke nepopierateľnú výhodu, no zároveň sú mimoriadne zraniteľní, nakoľko ich nechránia plechy. Napriek tomu často zbytočne riskujú. Ten „náš” síce mal výhodu veľkých medzier medzi vozidlami, princíp však zostáva. Takéto myšičkovanie by bolo bezpečné jedine v prípade, že vodič má telepatické schopnosti.

SuperDRIVE
SuperDRIVE
Zdroj: SuperDRIVE

Bežný motorkár totiž nemá šancu odhadnúť reakcie vodičov takto obiehaných vozidiel. Čo keby niektoré z nich náhle zrýchlilo, zabrzdilo alebo vybočilo do strany? Na ceste môže byť jama, kanál alebo iná prekážka, ktorej sa vozidlo bude vyhýbať. A to už nehovoríme o zlomyseľnosti, pretože, nanešťastie, aj takí sú medzi nami. Možno ich nie je veľa, ale stačí  jeden a motorkár skončí prinajlepšom v nemocnici.

Priestupok č. 2

Červený pretekár

Jazda na červenú je veľmi rozšírený neduh a o to nebezpečnejší. Hoci v tomto prípade mal vodič šťastie, nakoľko cesta bola prázdna a chodec bol ďaleko, priestupok to neospravedlňuje. Vozidlo išlo príliš rýchlo na to, aby v prípade potreby mohol vodič zabrániť zrážke.

SuperDRIVE
SuperDRIVE
Zdroj: SuperDRIVE

Pokiaľ by sprava spoza rohu vybehol chodec a poďho rovno na prechod, katastrofa by bola na svete. Ak vodič nemá röntgenový zrak ako superman a jeho reflexy, nemal by šancu nijako zareagovať. Navyše sa blíži zima a nočné teploty už čoskoro klesnú pod nulu. V preklade to znamená, že vozovka bude studená a to, čo bude vyzerať ako mokrý povrch, môže byť ľad. Červená je červená a znamená to isté všade vo svete. Rovnako ako najvyššia povolená rýchlosť.

Priestupok č. 3

Skrývačka pod autobusom

Priestupok vodiča tohto sympaticky sfarbeného kabrioletu je v našom videu tým najmenej závažným. Spočiatku zastavil pred prechodom pre chodcov. Potom si to z nejakého, nám nepochopiteľného dôvodu, rozmyslel a natlačil sa na autobus. Nepomohlo. Tak či tak na prechode zostala časť vozidla a navyše porušil pravidlo bezpečnej vzdialenosti, ktoré platí aj pri státí v kolóne či pred križovatkou.

SuperDRIVE
SuperDRIVE
Zdroj: SuperDRIVE

V prvom rade je nepochopiteľné, čo tým vlastne získal. Len sa posunul o dva metre bližšie k semaforu, na ktorom tak či tak svietila červená. Ak odhliadneme od faktu, že vodič si úplne zničil manévrovací priestor, napríklad pre uvoľnenie cesty pre záchranné zložky, poriadne zariskoval. Pokiaľ by sa k nemu blížilo vozidlo, ktoré z akéhokoľvek dôvodu nezvládlo brzdiaci manéver, ocitol by sa rovno pod autobusom. Sklo, plech či iné predmety by ho v nechránenej kabíne kabrioletu mohli nepekne zraniť.

Navyše úplne stratil výhľad a tým aj prehľad o situácii pred sebou. S ničím, čo je väčšie ako osobné auto, sa neoplatí pretláčať a už vôbec nie sa tomu lepiť na zadný nárazník. O to viac, že vodičovi autobusu či nákladiaku doslova zmizol zo zrkadiel. V križovatke sa nesmie cúvať? Pravda. No čo ak sa situácia v križovatke dramaticky zmení? Nikdy neviete, čo sa môže stať.

Priestupky č. 4 a 5

Diagnóza: chronický priestupca

Hoci obidva priestupky na našom videu spáchal taxikár, podobný štýl jazdy sa neobmedzuje len na túto profesiu. Na prvej križovatke to spočiatku vyzeralo ako pokojná jazda, no pri oranžovej si to rozmyslel, pridal plyn a poďho na červenú. V takýchto prípadoch sa nemožno spoliehať na to, že vodičom v ostatných smeroch dlho trvá, kým sa rozbehnú. Stačí kratší interval nastavenia semaforov a jeden akčnejší vodič s výkonnejším autom, ktorý sa rozbehne na oranžovú a nehoda je na svete.

SuperDRIVE
SuperDRIVE
Zdroj: SuperDRIVE

Hneď na ďalšej križovatke nám pripravil prekvapenie. V snahe vyhnúť sa státiu v kolóne sa zaradil do odbočovacieho pruhu smerom doľava a následne si to zamieril rovno.  Našťastie sa vodiči v priamom smere rozbiehali pomalšie. Ak by to tak nebolo, podľa doterajších skúseností by sa taxikár nasilu snažil vopchať do radu vozidiel. Jeden z vodičov by tak musel brzdiť v momente, keby to nikto za ním neočakával. A dôsledok? V tom lepšom prípade zmätok, v tom horšom reťazová nehoda v strede jednej z najfrekventovanejších bratislavských križovatiek.

Projekt Defenzívna jazda pripravil portál AutoMoto.sk v spolupráci so školou bezpečnej jazdy SuperDRIVE.

BANNER300

Diskusia  ()

Video

Diskusia