Pretáčavý a nedotáčavý šmyk.

Poradca Ako sa dostať z pretáčavého a nedotáčavého šmyku? Máme pre vás pár zaručených tipov

Foto: Arun Thomas/Pexels

26.10. 12:00 Pokiaľ často jazdíte v zime za zlých poveternostných podmienok, mali by ste vedieť, ako vyriešiť situáciu v prípade, že dostanete šmyk.

Automobil môže dostať počas jazdy len dva typy šmykov a to buď pretáčavý alebo nedotáčavý. Ako však vyriešiť každý z nich? Prinášame vám niekoľko tipov, ako vykľučkovať z tejto situácie bez zranenia či poškodenia karosérie vozidla. Aby sme však dokázali uniknúť, musíme zistiť o aký typ šmyku ide. Ich identifikácia je totiž nevyhnutná na to, aby sme vedeli, ako zasiahnuť.

Pretáčavý šmyk:

Grafická ukážka prejavu pretáčavého šmyku.
Grafická ukážka prejavu pretáčavého šmyku.
Zdroj: Shutterstock

Tento typ šmyku sa objavuje najmä pri automobiloch so zadným náhonom, nie je však vylúčené, že sa môže objaviť aj pri vozidle s pohonom predných kolies. Príčinou pretáčavého šmyku je strata trakcie na zadnej náprave, respektíve kolesách. To znamená, že predná časť zatočí, no zadná stále pokračuje rovno. Ide o veľmi nebezpečnú situáciu, pretože môže spôsobiť nekontrolovateľnú rotáciu automobilu, takzvané hodiny.

Pretáčavý šmyk môžeme eliminovať tak, že rýchlo vytočíme volant na opačnú stranu, ako tej, do ktorej sme smerovali. To znamená, že pokiaľ ideme do pravotočivej zákruty, musíme vytočiť volant doľava a korigovať plyn. Prudké ubratie plynu či zabrzdenie môže spôsobiť katastrofu rovnako, ako aj prudké pridanie plynu. Najlepším riešením je postupne znižovať tlak na plynový pedál.

Nedotáčavý šmyk:

Grafická ukážka prejavu nedotáčavého šmyku.
Grafická ukážka prejavu nedotáčavého šmyku.
Zdroj: Shutterstock

Nedotáčavosť a teda aj nedotáčavý šmyk sa prirodzene objavuje pri automobiloch s predným náhonom. Opäť však nie je vylúčený ani pri vozidlách so zadným náhonom. Nedotáčavý šmyk sa prejavuje stratou trakcie na prednej náprave, pričom v takomto prípade vozidlo nereaguje na natočenie volantu. To znamená, že vozidlo pokračuje rovno, bez ohľadu na to, či vytočíte volant doľava alebo doprava.

Vodičovi v tejto situácii ostáva len jediné a to ubrať plyn a počkať, kým kolesá na prednej náprave opäť nezískajú priľnavosť. Každopádne sa neodporúča, aby ste prudko brzdili alebo točili volantom do rôznych smerov. To by totiž mohlo viesť, k ešte väčšej strate priľnavosti a nekontrolovateľnej jazde.

 

Diskusia  ()

Video

Diskusia