Policajné radary sú pre niektorých vodičov nepríjemný nástroj. Popravde najmä pre tých, ktorí majú ťažšiu nohu. Za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti sa previnilcom, ktorých nachytá hliadka, vždy ujde príslušný honorár.

Slovenskí policajti používajú tri typy radarov rozdelených podľa použitej technológie. Ide o zariadenia pracujúce na princípe Dopplerovho javu, laserové radary a kamery na úsekové meranie rýchlosti, čiže priemernej rýchlosti na určitom úseku.

Zdroj: Facebook - Polícia SR - Trenčiansky kraj

Všetky radary musia samozrejme spĺňať podmienky zákona o metrológii a každých 12 mesiacov sa podrobiť metrologickej certifikácii. Prístroje majú maximálnu povolenú toleranciu 3 km/h pri rýchlostiach do 100 km/h, pri vyšších rýchlostiach je tolerancia tri percentá z nameranej rýchlosti.

Úsekové meranie

Polícia má k dispozícii radary na meranie priemernej rýchlosti na určitom úseku. Vo výbave sú okrem nižšie zobrazeného Rameru 10C aj zariadenia od poľského výrobcu PolCam Systems. Ide o tzv. videoradary, ktoré merajú rýchlosť iba v smere jazdy meraného vozidla.

Zdroj: Ramet

Na rozdiel od ručných radarov sú však schopné pracovať aj za zhoršených svetelných podmienok, keďže na osvetlenie meraného vozidla slúžia predné reflektory policajného auta. Tieto prístroje merajú priemernú rýchlosť tým, že policajné vozidlo sleduje merané auto. Výrobca preto účinný dosah kamery neuvádza.

Laserové radary

Druhou skupinou, ktorú spomenieme,  sú laserové rýchlomery. Polícia používa dva typy od spoločnosti Laser Technology, konkrétne typy LTI 20/20 UltraLyte a LTI 20/20 TruCAM. Sú určené primárne na statické meranie rýchlosti bez ohľadu na to, či si prístroj vyžaduje umiestnenie na statív alebo do ruky policajta.

Ilustračná snímka.
Zdroj: Soňa Zverková

Radar UltraLyte má dosah 1 000 metrov, radarová pištoľ TruCAM dovidí do vzdialenosti 1 200 až 1 500 metrov. V zásade platí, že policajti aj z vozidla vždy musia merať tak, aby sa medzi meračom rýchlosti a zameraným vozidlom nenachádzala žiadna pevná prekážka, čiže ani zarosené alebo „zapršané“ okno. Pokiaľ toto pravidlo nedodržia, prístroj rýchlosť neodmeria.

Radary na princípe Dopplerovho javu

V tretej kategórii používa polícia najmä prístroje českého výrobcu Ramet. Konkrétne ide o radary Ramer AD 9C, Ramer AD 9O, Ramer 7 M-M, Ramer 7 CCD, Ramer 7 CCD-U a Ramer 10C. Zariadenia sú určené pre zabudovanie vo vozidlcáh, pričom sú schopné merať staticky aj za jazdy a vozidlá na príjazde a odjazde.

Najnovšia generácia Rameru 10C umožňuje režim video záznamu a obsahuje aj funkciu úsekového merania. Navyše, systém automaticky rozpoznáva evidenčné čísla a je schopný porovnať ich s rôznymi databankami. Účinný dosah je 60 metrov. Vo výbave majú policajti aj Multaradar CD z dielne nemeckej spoločnosti Jenoptik, ktorý má podobné vlastnosti ako české radary, avšak s menším účinným dosahom (do 50 m).