Ilustračná snímka

Poradca Cyklisti nesmú jazdiť po chodníku a piť alkohol

Foto: Dreamstime

14.7. 2015 9:40 VAŠA TÉMA    Mnohí cyklisti považujú za bezpečnejšie používať chodník, i keď je to v jasnom rozpore so zákonom. Aké práva vlastne majú a aký je vzájomný vzťah cyklistov, chodcov a vodičov v cestnej premávke?

Teplé obdobie roka nie je splneným snom len pre motocyklistov, ale aj pre ich bezmotorových súkmeňovcov – cyklistov. Pre niektorých je bicykel pomocníkom pri zlepšení kondície, i keď dýchanie výfukových plynov pľúcam asi veľmi neprospieva. Pre iných je zas rýchlejším dopravným prostriedkom než auto, predovšetkým v časoch špičky.

Pre vodičov však cyklisti niekedy bývajú zdrojom obáv. Keďže stav slovenských ciest je taký, aký je, cyklisti skrátka nemôžu jazdiť prilepení na krajnici. Inak by totiž boli častejšie na zemi než na bicykli. Aj samotná intenzita premávky vo väčších mestách a neraz arogancia vodičov motivujú mnohých cyklistov k presunu na chodník.

Cyklista nesmie jazdiť na chodníku

Práve chodník je téma, na ktorej sa chodci a cyklisti nezhodnú. Mnohí chodci sa sťažujú na bezohľadnosť cyklistov a ich správanie prirovnávajú k vzťahu vodič-cyklista na ceste. Vodiči sú bezohľadní k cyklistom a tí sa rovnako správajú k chodcom na chodníku. Neraz jazdia rýchlo a očakávajú, že chodci im budú uhýbať z cesty. Pokiaľ sa chodec ohradí, dokážu byť hrubí a neraz s náznakom fyzickej agresivity.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Lenže cyklisti by si mali uvedomiť, že chodník je určený výlučne chodcom a podľa zákona o premávke nemajú na chodníku čo hľadať. Zákon je v tomto ohľade jednoznačný: „Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je zjazdná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici vozovky.“ Inými slovami, po chodníku sa smú pohybovať iba vtedy, ak idú pešo a bicykel vedú popri sebe.

BANNER300

V súčasnosti je v medzirezortnom pripomienkovom konaní rozsiahlejšia novela zákona o premávke, ktorej súčasťou je aj menšia zmena v ustanoveniach o cyklistoch. Ministerstvo vnútra navrhuje, aby deti do 10 rokov smeli jazdiť po chodníku. Návrh zatiaľ nie je schválený a pokiaľ táto zmena prejde, začne platiť najskôr budúci rok. Zatiaľ je chodník pre akéhokoľvek cyklistu zakázaným teritóriom a pokiaľ sa pre vlastnú bezpečnosť rozhodnú porušiť zákon, mali by sa k chodcom správať ohľaduplne a jazdiť takou rýchlosťou, ktorá im umožní vyhnúť sa chodcovi alebo zastaviť.

O tom, aké dôsledky môže mať rýchla jazda po chodníku, svedčí aj nasledujúce video. Keď trojročné dievčatko vybehlo z predzáhradky domu, zachytí ju rýchlo idúci cyklista a vlečie niekoľko metrov. Našťastie nedošlo k zraneniam, dievčatko utrpelo len odreniny na tvári.

Vidieť a byť videný

Ďalším problémom bývajú dvaja cyklisti, ktorí buď z nevedomosti alebo pohodlnosti jazdia vedľa seba. V meste takto môžu premávku doslova „zaštupľovať“, kým sa vodičom za nimi uvoľní priestor. O to viac, že cyklistu nie je vhodné obchádzať, keďže riziko jeho zachytenia časťou vozidla alebo pádu pod kolesá je relatívne vysoké. Na okresných cestách to platí obdobne a hoci premávka nemusí byť tak hustá ako v meste, jazdí sa po nich vyššou rýchlosťou. Pokiaľ sú cyklisti za zákrutou, vodič ich aj protiidúce vozidlo zbadá v poslednej chvíľu a nemusí stihnúť zabrzdiť. Pravidlo, že cyklisti sú na ceste povinní jazdiť jednotlivo za sebou, teda má svoje opodstatnenie a slúži predovšetkým ich bezpečnosti.

Ilustračná snímka. Zdroj: DVR
Ilustračná snímka. Zdroj: DVR
Zdroj: DVR

Cyklisti by si mali uvedomiť, že pravidlo „vidieť a byť videný“ sa netýka len chodcov a vodičov, ale aj ich. Hoci im zákon prikazuje používať reflexné prvky za zníženej viditeľnosti, najmä na dedinách to býva pojem neznámy. O to viac, že mnohí vodiči najmä sú v noci schopní prefrčať malými dedinami vyššou rýchlosťou, keďže očakávajú prázdne ulice. To, že ide o aroganciu vodiča, je jedna vec. Ak však zrazí „neviditeľného“ cyklistu, darmo padne vina na hlavu vodiča, ak cyklista skončí na invalidnom vozíku. Pokiaľ je účastník cestnej premávky svojprávny, v prvom rade by mal myslieť na vlastnú bezpečnosť. A týka sa to práve tých najzraniteľnejších, čiže chodcov a cyklistov.

Alkohol je rizikom nielen za volantom

V súvislosti s cyklistami existuje ešte jedno veľmi podstatné bezpečnostné riziko, a to alkohol. Reakcia organizmu na alkohol je u človeka rovnaká nezávisle od toho, či sedí za volantom alebo bicykli. Až na to, že udržať rovnováhu na dvoch kolesách je oveľa ťažšie než v kabíne auta. Pre cyklistov platia rovnaké ustanovenia zákona o premávke ako pre vodičov, v prípade alkoholu hovoríme o nulovej tolerancii. Hoci cyklista o vodičský preukaz nepríde a aj obsah alkoholu nad jedno promile sa nerieši ako trestný čin, pokuty sú rovnaké. Bloková pokuta sa môže vyšplhať na 650 eur, sankcie v správnom konaní sa pohybujú v rozpätí 150 až 800 eur.

Ilustračná snímka. Zdroj: DVR
Ilustračná snímka. Zdroj: DVR
Zdroj: DVR
Navzdory tomu, že podnapitý cyklista predstavuje vážne riziko pre seba aj vodičov, poslanci sa opakovane snažia o zrušenie nulovej tolerancie. Pred tromi rokmi to boli traja poslanci strany Most-Híd, tento s veľmi podobným návrhom prišla skupina opozičných poslancov. Predkladatelia prvého návrhu argumentovali lekárskymi zisteniami, že etanol je prirodzenou súčasťou ľudského metabolizmu a „v tráviacom trakte sa môže minimálnom množstve vytvoriť po vypití väčšieho množstva ovocnej šťavy, nealkoholického nápoja s vysokým obsahom cukru či po zjedení väčšieho množstva sladkého ovocia”.

Skupina poslancov v tomto roku ako hlavný argument použila zdravotné a ekologické prínosy cyklistiky a za hlavný cieľ si vytýčili „zlepšenie podmienok pre cyklistov spôsobom, že sa pre nich vytvorí výnimka z pravidla nulovej tolerancie alkoholu, aby nedošlo k zvýšeniu ohrozenia života, či zdravia seba alebo spoluobčanov“. Návrh by zakázal sankcie voči cyklistom, ktorí jazdia po cestičke pre cyklistov a po vyznačených cyklotrasách, ak množstvo alkoholu nepresiahne 0,5 promile. To znamená, že poslanci chceli cyklistom dopriať najviac tri malé „desiatky“ bez hrozby pokuty. Poslanci predložili návrh koncom mája, parlament ho zamietol už v prvom čítaní.

Diskusia  ()

Video

Diskusia