Kým motor beží, úlohou alternátora je zásobovať elektrinou všetky spotrebiče vo vozidle a prebytočnú elektrinu ukladať do batérie. Ak dôjde k poruche alternátora, ďalšie jazdy si tak skoro neužijete. Preto je na kontrolu stavu tohto dôležitého komponentu potrebné urobiť niekoľko krokov.

Problémy s alternátorom.
Zdroj: Auto Bild

Alternátor je  v odbornej terminológii označovaný ako rotačný generátor elektrickej energie a poháňa ho motor cez klinový alebo ozubený remeň. V starých vozidlách sa používalo dynamo, postupne ho však nahradil alternátor. Jeho výhodou je fakt, že elektrickú energiu vyrába už pri voľnobehu, kým v prípade dynama bolo potrebné najprv zvýšiť otáčky motora. Ako ho teda skontrolovať?

Na začiatok si zaobstarajte multimeter, veľmi užitočné zariadenie na elektrické meranie a nastavte zariadenie na meranie voltov. Keď je auto vypnuté, získate o batérii základné údaje. Aby ste to dosiahli, pripojte čierny a červený kábel multimetra k príslušným svorkám na batérii, ktoré sú označené rovnakými farbami. Multimeter bude čítať a batéria, ktorá by mala byť v dobrom v dobrom stave, zobrazí výsledok asi 12 voltov. Potom je potrebné naštartovať vozidlo a rovnakým spôsobom znovu pripojiť multimeter k batérii.

Problémy s alternátorom.
Zdroj: Auto Bild

Tentoraz sa odčíta prúd dodávaný alternátorom a mal by byť v rozsahu 13,9-14,3 voltov. Ak je výsledok nižší, váš alternátor sa pravdepodobne blíži ku koncu svojej životnosti a ak je napätie rovnaké ako pri vypnutí vozidla, znamená to, že vôbec nefunguje a je potrebné ho okamžite vymeniť. Na čo si treba dať pozor, a to sa týka predovšetkým novších áut, je existencia monitorovacieho systému batérie. To, či je vozidlo vybavené týmto systémom overíte tak, že skontrolujete kábel batérie so záporným pólom. Ak je na zápornom póle čierny konektor alebo je okolo kábla batérie ovinutý konektor so záporným pólom, vaše auto takéto príslušenstvo má.

Tento systém monitoruje výstupný prúd batérie a vo vzťahu k tomu harmonizuje funkcie alternátora, navyše priaznivo ovplyvňuje spotrebu paliva a predlžuje životnosť samotného alternátora. Keďže tento systém môže spôsobiť nesprávne odčítanie prúdu dodávaného alternátorom, je potrebné zmerať napätie batérie pri vypnutom vozidle a až potom odčítať prúd alternátora, aby ste mohli údaje porovnať. Ak máte problém so štartovaním a súčasne máte systém monitorovania batérie, mali by ste dať auto skontrolovať elektrikárovi. Predtým by vás ale mali varovať aj kontrolky na palubnej doske.