ikona

Poradca 7 najhorších zlozvykov: Tieto škodia automatu

Foto: Dreamstime

11.4. 2018 8:45 Automatická prevodovka je pohodlná a pomaly sa dostáva do popredia záujmu. I keď si myslíte, že na rozdiel od manuálu jej nemôžete uškodiť, opak je pravdou. Robíte tieto časté chyby?

Pri jazde s manuálnou alebo automatickou prevodovkou je to práve automat, ktorý zvyšuje komfort. Vodič si môže myslieť, že stačí zaradiť príslušný jazdný režim a potom už len šliapať na pedále a točiť volantom. Nič zlé sa predsa nemôže stať. Omyl. I keď ide o skutočne masívny komponent, ktorý ako celok prežije celé auto, menšie a citlivejšie diely sa môžu poškodiť. A oprava je naozaj drahá. Ponúkame prehľad najčastejších chýb. Našli ste sa v nich?

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

1. Jazda z kopca v režime N (neutrál)

Veľmi častý neduh aj v prípade manuálu. Vodiči sú presvedčení, že vyradením do neutrálu ušetria palivo. Nie je to pravda. Pri brzdení motorom sa nevstrekuje palivo, čo samo o sebe ušetrí peniaze. No najväčšia úspora sa dotýka brzdového obloženia a kotúčov, ktoré stoja oveľa viac než deci paliva. Naviac je vozidlo v zákrutách oveľa stabilnejšie, ak sú kolesá v zábere, čiže je zaradený rýchlostný stupeň. V prípade automatu dochádza pri zmene režimu počas jazdy aj k výraznejšiemu zaťažovaniu komponentov. Zmena režimov je náročnejšia než bežný chod, preto by sa tak malo diať len vtedy, keď auto úplne stojí.

2. Radenie parkovacieho režimu P pred zastavením

Ako sme už napísali, zmeniť jazdné režimy v automate sa odporúča výhradne vtedy, keď vozidlo úplne stojí. V prípade parkovacieho režimu to platí dvojnásobne, nakoľko jeho zvolením sa bezpečnostná západka dostáva do ozubeného kolesa a zabraňuje pohybu vozidla. Ide o malý a citlivý komponent, ktorý pri zaradení P počas pohybu auta nemusí zapadnúť správne a za určitých okolností sa môže zlomiť.

3. Parkovanie bez ručnej brzdy

Hoci v zime môže hroziť riziko primrznutia brzdových komponentov, automat si vyžaduje zatiahnutie ručnej brzdy bez ohľadu na ročné obdobie. Podobne ako v predchádzajúcom bode aj tu bráni pohybu len malý komponent. Postačí aj menší ťukanec na parkovisku a odnesú si to viac než plechy. Pokiaľ nemáte elektrickú ručnú brzdu, ktorá sa aktivuje vždy po vypnutí motora, vypestujte si sami tento návyk. V budúcnosti vám ušetrí nemalé peniaze.

4. Neutrál na červenej alebo v kolóne

Zmena jazdných režimov namáha automatickú prevodovku viac než čokoľvek iné. Mnohí vodiči si myslia, že zaradením neutrálu (N) ušetria palivo a obmedzia opotrebovanie. To možno platilo pred 15 či 20 rokmi, medzičasom však technológie pokročili natoľko, že prevodovka hravo zvládne státie na červenej či v kolóne aj so zaradeným stupňom D. Najviac jej dávate zabrať práve neustálymi zmenami režimov.

5. Radenie pri vysokých otáčkach motora

Dupanie na plyn a efektné rozjazdy sú možno príťažlivé pre tínedžrov, no na rozdiel od vašich mladších čias, tentokrát účet za opravu nezaplatia rodičia. Vysoké otáčky pri radení zvyšujú záťaž prevodovky a teda aj jej opotrebovanie. A s tým narastá aj riziko poškodenia. Vždy meňte režimy, keď auto úplne stojí a motor beží na voľnobeh.

6. Radenie spätného chodu (R) pred úplným zastavením

Nepočkáte, kým auto zastaví a radíte spätný chod? Prečo? Koľko času ušetríte? Desať sekúnd alebo len tri? Automatická prevodovka nemá slúžiť na zastavenie, od toho máte vo vozidle brzdy. Pokiaľ zmeníte režim z Drive na Reverse, komponenty musia rýchlo zmeniť smer otáčania a prevodovka sa opotrebúva prekvapivo rýchlym tempom. Stojí vám tých pár sekúnd za opravu, ktorá sa pohybuje v rádoch stoviek až tisícov eur?

7. Tvrdá jazda so studeným motorom

Nešetrná jazda hneď po naštartovaní škodí nielen motoru, ale aj automatickej prevodovke. Platí to predovšetkým v chladných obdobiach roka, ale aj počas chladnejších rán či nocí. Olej je pre automaty kľúčový a prevodovkový olej býva hustejší než motorový. Po naštartovaní počkajte minútu, aby sa olej dostal do všetkých častí prevodovky. Ak okamžite zaradíte jazdný režim a dupnete na plyn, môžete urýchliť opotrebovanie a poškodenie prevodovky.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia