Pri kúpe automobilu z druhej ruky je niekedy ťažké posúdiť, či by dané vozidlo vôbec malo stáť za vašu pozornosť. Na pomoc preto prichádza youtuber Jason Fenske. Tvár známeho kanálu Engineering Explained ponúka rady v podobe zoznamu piatich vecí, ktoré by vás mali okamžite odradiť od kúpy danej jazdenky. Skontrolovať ich zvládne každý a o vozidle vám toho prezradia dosť.

Pri kúpe jazdeného vozidla si aj laik môže preveriť jeho technický stav piatimi jednoduchými činnosťami
Pri kúpe jazdeného vozidla si aj laik môže preveriť jeho technický stav piatimi jednoduchými činnosťami
Zdroj: Youtube/ Engineering Explained

Na prvom mieste sa vo Fenskeho rebríčku umiestnil neprirodzený dym idúci z výfuku. Tomuto fenoménu sme nedávno venovali i celý článok, netreba na neho zabúdať ani pri kúpe jazdenky. V skratke možno povedať, že biely dym indikuje kontakt chladiacej kvapaliny a výbušnej zmesi vzduchu s palivom, modrý zasa prítomnosť oleja v spaľovacej komore a napokon čierny až sivý ukazuje na nedokonalé spaľovanie.

Príčinou nezdravého dymu je spravidla zlé tesnenie či praskliny na hlave a bloku motora. Takýto nevyhovujúci stav agregátu možno odhaliť aj vizuálne - pohľadom do motorového priestoru. Skontrolujte, či v ňom niektoré miesta nie sú nápadne špinavé od oleja, preverte i spoje hadíc či iných vedení. Dokonale vyčistený motorový priestor môže svedčiť o pedantnosti a opatere predchádzajúceho majiteľa, pre kupujúceho však výhrou nie je.

Čistý motorový priestor je síce pekný, ale stav auta zatají. Pomôcť by ste si mohli pohľadom na spodnú časť kapoty, ktorej väčšinou nik nevenuje pozornosť
Čistý motorový priestor je síce pekný, ale stav auta zatají. Pomôcť by ste si mohli pohľadom na spodnú časť kapoty, ktorej väčšinou nik nevenuje pozornosť
Zdroj: Youtube/ Engineering Explained

V skutočnosti čistota skrýva prípadné nedokonalosti agregátu spojené s únikom oleja či iných prevádzkových kvapalín. V takom prípade môže pomôcť jednoduchý trik - skontrolujte spodnú stranu kapoty, krotej väčšinou nikto nevenuje pozornosť. Prípadné stopy rozprášeného oleja môžete nájsť i na nej. Olej ako taký je vynikajúcim indikátorom reálnej starostlivosti o auto - má extrémne tmavú farbu, je zahmlený či prípadne v ňom vidíte drobné nečistoty? Ak vám majiteľ tvrdil, že ho práve vymenil, s veľkou pravdepodobnosťou klamal.

Za pokus určite stojí i kontrola vozidla prostredníctvom OBDII prípojky, ktorá je dnes bežne dostupná. Jednoducho skontrolujete, či riadiaca jednotka nevykazuje chybové hlásenia. Ak sa nič neukáže, vyhraté mať aj tak nemusíte, ale v každom prípade ide o dobré znamenie. Pokiaľ nejaké nájdete, môžete o automobil stratiť záujem či začať zjednávať jeho cenu.

Okrem iného môže aj laik skontrolovať mieru korózie automobilu. Karoséria je samozrejme dôležitá, Fenske však odporúča zamerať sa najmä za podvozok. Sú v jeho dieloch oká vyhryzené hrdzou? Zvážte jeho kúpu. Korózia býva bežná na výfuku, inde však je vo výraznejšej miere nežiaduca.

Zdroj: Filip Kadlečík