Ilustračná snímka

Poradca 5 najväčších chýb, ktoré robia vodiči na diaľnici

Foto: Dreamstime

7.5. 2018 12:01 Diaľnice sú najrýchlejším a najkomfortnejším spôsobom presunu z jedného miesta na druhé. Jazda po diaľnici má svoje pravidlá, poradíme vám, ako sa vyhnúť zbytočným chybám.

Jazda po diaľnici je určite najbezpečnejší spôsob presunu z miesta A do miesta B. Všetko má svoje pravidlá, ktoré niektorí motoristi poznajú a dodržiavajú, iní ich poznajú a nedodržiavajú a ďalší zas netušia, že niečo ako pravidlá existuje. Teraz sa však nezameriame na slovo zákona, ale na rady a tipy, ktoré uľahčia život vám aj ostatným vodičom.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

1. Vjazd na diaľnicu

Nemusí vždy ísť o tak ľahký manéver, ako by sa mohlo zdať. Má svoje pravidlá, ktoré môžu zabrániť zbytočným kolíznym situáciám. Prvé a základné pravidlo znie: máte pod zadkom ľahké osobné auto, nie tank. Šliapnite na plyn a poriadne zrýchlite. Zásadne využite celú dĺžku pripájacieho jazdného pruhu bez ohľadu na hustotu premávky. Pokiaľ ani na jeho konci nebude miesto na zaradenie sa do priebežného pruhu, musíte dať prednosť!

Uvedomte si, že osobné vozidlá v priebežnom pruhu majú na tachometri okolo 130 km/h a brzdiť z tejto rýchlosti nie je jednoduché ani bezpečné. Kamióny síce jazdia pomalšie, ale vzhľadom na hmotnosť taktiež nezastavia na fleku. Zodpovednosť za dodržanie pravidiel pri preraďovaní sa do priebežného pruhu nesie vodič v pripájacom, najmä za prednosť v jazde.

Pomôcť môžu vodiči v priebežnom pruhu (s výnimkou kamiónov), ktorí sa môžu v predstihu preradiť do ľavého pruhu, ak na privádzači zbadajú vozidlo. Samozrejme za predpokladu, že dodržia pravidlá týkajúce sa zmeny jazdného pruhu: zrkadlá, smerovka, prednosť v jazde.

2. Opustenie diaľnice

Až pričasto sa stáva, že vodiči, ktorí opúšťajú diaľnicu, na veľkú radosť ostatných spomaľujú niekoľko stoviek metrov. Chyba, ktorá môže spôsobiť zbytočný stres a kolízne situácie. Do pravého jazdného pruhu sa zaraďte najneskôr pri návestí s údajom 500 metrov do výjazdu. Smerovku dávajte vždy v poriadnom predstihu, ideálne 250 až 300 metrov pred výjazdom. Čím skôr si ostatní vodiči uvedomia vaše úmysly, tým lepšie sa pripravia na prípadné brzdenie či vyhýbacie manévre.

Brzdiť však začnite až na začiatku odbočovacieho pruhu, aby ste neobmedzovali ostatných vodičov. V zimných podmienkach je pochopiteľne potrebné začať brzdiť skôr, aby ste nedostali šmyk a nestratili kontrolu nad vozidlom.

3. Jazda v jazdných pruhoch

Pravidlo, že sa jazdí v pravom pruhu, je azda najmenej dodržiavané. Stačí, ak sa niekde na horizonte objaví kamión, takmer všetci sa preraďujú do ľavého pruhu bez ohľadu na svoju rýchlosť. Pokiaľ idete pomalšie, nerobte to. Zostaňte v pravom pruhu a umožnite rýchlejším vozidlám predchádzanie. Smerovku dajte v predstihu, aby si všetci uvedomili, čo máte v úmysle. Pokiaľ nemáte miesto na preradenie, neriskujte a radšej spomaľte.

Špecifická situácia u nás, bežná v zahraničí: troj- alebo viacpruh. Platia rovnaké pravidlá ako pri dvojpruhovej verzii. Jazdí sa v pravom pruhu, ostatné slúžia na predchádzanie a obchádzanie. Pozor, ak v susednom Rakúsku pôjdete v pravom pruhu rýchlejšie než vozidlo v strednom, považuje sa to za predchádzanie sprava. A keďže predpisy porušili obaja vodiči, obom hrozí pokuta vyše 700 eur.

Ďalším špecifikom je situácia, keď sa do stredného pruhu začnú preraďovať dve vozidlá, jedno z pravého a druhé z ľavého. V tomto prípade má prednosť vodič, ktorý sa preraďuje z pravého pruhu.

4. Staveniská na diaľnici

Stavebné práce na diaľnici nepotešia žiadneho vodiča. Nejde len o rýchlostné obmedzenie, ale najmä o zúženie jazdných pruhov. Ľavý pruh býva obvykle užší a pokiaľ sú použité betónové zábrany, môže u niekoho vyvolávať priam klaustrofobické pocity. Obzvlášť vtedy, keď míňate kamión. Ak si netrúfate ísť najvyššou povolenou rýchlosťou, zaraďte sa do pravého pruhu. Strata času je minimálna: na päť kilometrov dlhom úseku prinesie o 10 km/h vyššia rýchlosť úsporu najviac 25 sekúnd.

5. Núdzový jazdný pruh

Na Slovensku sa prejazd vozidiel záchranného systému rieši tým, že vodiči skrátka uhnú do strany v momente, keď sa auto s majákmi blíži. Vo niektorých krajinách, napríklad, v susednom Česku či Rakúsku, platí povinnosť vytvoriť núdzový jazdný pruh, ak dôjde k spomaleniu premávky, zväčša v dôsledku kolóny. Bez ohľadu na to, či sa záchranári blížia alebo nie. Čoskoro sa môže k týmto krajinám pripojiť aj Slovensko, nakoľko polícia už avizovala, že v novele zákona o premávke zvažuje zavedenie núdzového pruhu aj u nás.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia