Kúpa ojazdeného auta často býva často stávkou do lotérie. Vozidlo môže byť v dobrom stave, no rovnako môže ukrývať množstvo skrytých chýb a v konečnom dôsledku sa predraží. Tentokrát však nebudeme hovoriť o spôsobe, akým sa pôvodný majiteľ o auto staral alebo nestaral. Mnohé modely majú svoje vlastné továrenské muchy, na ktoré poukazuje aj aktuálny rebríček nemeckej siete staníc technickej kontroly TÜV.

Podrobný rebríček sme zverejnili už pred časom, no TÜV teraz prináša jazdených 11 najhorších modelov, ktorých kúpa môže znamenať skôr dobrodružstvo. Najnovší prehľad nemožno brať úplne doslova, nakoľko nezohľadňuje viaceré faktory, napríklad, počet najazdených kilometrov. Všetky uvedené modely z rôznych segmentov a generácií však majú jedno spoločné: už pri tretej pravidelnej technickej kontrole tretina vozidiel daného modelu prepadla a musela absolvovať opakovanú kontrolu. Intervaly technickej a emisnej kontroly sú v Nemecku aj na Slovensku dvojročné, avšak nové vozidlo v Nemecku sa musí prvej kontrole podrobiť už po troch rokoch.

Renault Kangoo (od 2008)

Majitelia druhej generácie Kangoo sa museli podrobiť viacerým zvolávacím akciám. Už v prvom roku to boli problémy s navíjačom bezpečnostných pásov a stĺpikom riadenia, o rok neskôr to bola softvérová chyba, ktorá mohla viesť k poruche posilňovača riadenia. Ďalšia zvolávacia akcia prišla v roku 2013 pre problém s ručnou brzdou, o rok neskôr to bolo palivové čerpadlo v dieselových verziách a v roku 2016 brzdový systém.

Renault Kangoo (od 2008)
Renault Kangoo (od 2008)
Zdroj: AUTO BILD

Napriek týmto zvolávacím akciám majú technici pri kontrole plné ruky práce, najčastejšie sa vyskytujú problémy s riadením a hnacím hriadeľom. Ložiská riadenia už pri druhej technickej kontrole 13-násobne prevyšujú priemernú chybovosť u ostatných vozidiel. Po piatich rokoch sa k tomu pridružujú aj problémy s tlmičmi, neskôr pribudnú aj polosi. U sedem- až deväťročných vozidiel sa vyskytuje korózia. Technici zaznamenali zvýšené opotrebovanie brzdového vedenia vo všetkých vekových kategóriách a aj osvetlenie vozidla ukazuje najmä svoju temnú stránku. Neveľmi potešujúce sú aj výsledky emisných kontrol, v ktorých prepadnú aj mladšie autá.

Renault Mégane (2002 – 2008)

V máloktorom segmente sa začínajú autá podobať ako vajce vajcu. Len zriedkavo sa nájde odvážlivec, ktorým sa stal Renault s druhou generáciou modelu Mégane. Výnimkou nie je len pre svoj „zadoček“, ale v negatívnom zmysle aj z hľadiska kvality. Zanovitá elektronika, najmä bezkľúčový systém, ktorý aj oprávnenej osobe neumožní vstup. Medzi možné problémy patrí aj zlyhanie elektrického zámku riadenia.

Renault Mégane (2002 – 2008)
Renault Mégane (2002 – 2008)
Zdroj: AUTO BILD

U dieselov sa najčastejšie vyskytovali poruchy turbodúchadiel, benzíny mali problémy so štartérom a palivovým čerpadlom. Nefunkčné svetlomety či prienik vody do kabíny boli častým neduhom u všetkých karosárskych a motorových verzií. Na čiernom zozname sa nachádzajú aj poškodené gumové držiaky výfukového potrubia, opotrebované kĺby a čapy náprav a riadenia. Vyššia vôľa riadenia trikrát prevyšuje priemer všetkých testovaných vozidiel.

Chevrolet Captiva (2006 – 2014)

Chevrolet Captiva môže priniesť viac starostí než radosti. Pri prvom pohľade síce pôsobí veľmi seriózne, realita však vyzerá o niečo horšie. Hoci Captiva hrdinsky odoláva korózii, v ostatných kategóriách zlyháva. Odpruženie, hnacie hriadele, zavesenie kolies a riadenie inkasujú čierne body, ktoré niekoľkonásobne presahujú priemer. Temnou kapitolou sú svetlá, problémy sa týkajú nielen nastavenia svetlometov, ale množia sa aj poruchy brzdových svetiel a smeroviek. Captiva sa rozhodne nepreslávi svojimi brzdami. Hoci účinnosť prevádzkových bŕzd sklame len zriedka, parkovacia brzda píše skôr katastrofický scenár. Už po piatom roku korodujú brzdové vedenia a porézne brzdové hadičky sa stávajú bežným javom.

Chevrolet Captiva (2006 – 2014)
Chevrolet Captiva (2006 – 2014)
Zdroj: AUTO BILD

Samostatnou kapitolou je emisná kontrola. Miera neúspešnosti už pri prvej kontrole štvornásobne prevyšuje priemer. Od piateho roka sa pre výfukový systém musí opakovanej kontrole podrobiť dvakrát viac majiteľov Captivy než u iných modelov. Veľmi častým problémom je únik oleja, no medzi ďalšie slabiny patria ložiská kolies, poruchy dieselových a štvorvalcových benzínových motorov a v prípade šesťvalcov je to zas rozvodová reťaz. Prípadní majitelia si nemusia robiť starosti s výberom automatickej či manuálnej prevodovky, obe sa vedia postarať o poriadne problémy.

Chevrolet Matiz (2005 – 2010)

Matiz je premenované Daewoo a teda pôvodne pochádza z roka 1998. Svojimi rozmermi sa vopchá prakticky do každej parkovacej diery. Optimálne mestské približovadlo s dobre nastavenými tlmičmi, ktoré dokonca odvezie štyroch dospelých bez toho, aby to bolelo.

Chevrolet Matiz (2005 – 2010)
Chevrolet Matiz (2005 – 2010)
Zdroj: AUTO BILD

Inak už vyzerajú výsledky technických kontrol, kde technici často narážajú na problémy s polosami a v prípade riadiaceho systému všetky ročníky Matizu výrazne prevyšujú priemer všetkých testovaných vozidiel. Staršie autá zas zápasia s koróziou a podobne ako Captiva aj s problémami s osvetlením. Kritická je však často príliš nízka účinnosť prevádzkových bŕzd, celkové brzdové fiasko dopĺňajú aj ostatné súčasti systému: rýchle opotrebovanie brzdových kotúčov, neochotná ručná brzda a skorodované vedenia. K tomu môžeme priradiť únik oleja, extrémne korodovanie výfuku, zanovitá automatická prevodovka, poruchy stieračov svetlometov a zanesené AGR ventily.

Alfa Romeo 147 (2001 – 2010)

V rebríčku spoľahlivosti, ktoré každoročne zverejňuje TÜV v spolupráci s nemeckou redakciou Auto BILD, je Alfa Romeo 147 vždy na chvoste. Opotrebované kĺby náprav, skorodované tlmiče výfuku či únik oleja sú len jemným vánkom v porovnaní s tým, čo má Alfa ukryté v rukáve. Výrobca odporúča rozvodový remeň meniť každé tri roky, čo spolu s výmenou vodného čerpadla môže stáť nemalé peniaze. Ak majiteľ radu neuposlúchne, riskuje katastrofálne poškodenie motora.

Alfa Romeo 147 (2001 – 2010)
Alfa Romeo 147 (2001 – 2010)
Zdroj: AUTO BILD

U motorov 2.0 TS nie je ojnicou prerazený blok motora ničím nezvyčajným, chronicky známe sú aj opotrebované spojky a vážne poškodenie prevodovky už po 30 000 km. V interiéri sú to zas uvoľnené tesnenia dverí alebo káblové rozvody. Á propos káble: elektroinštalácia je rovnako nevypočítateľná ako aprílové počasie. Blikajúce kontrolky airbagov, poruchy v rozhraní CAN-Bus a chybové hlásenia palubného počítača, i keď výnimočne môže byť všetko v poriadku.

Alfa Romeo 159 (2005 – 2011)

Alfa Romeo 159 má vizuálne veru čo ponúknuť a nielen pre tradičnú mriežku chladiča, ktorá nadchne každého fanúšika talianskeho dizajnu. Inak sa na túto Alfu pozerajú technici TÜV. Hoci 159 v porovnaní s predchodcom urobila naozaj veľký skok v kvalite, od trojkového BMW či Mercedesu triedy C je vzdialená. Takmer každá tretia sedemročná Alfa 159 pri prvom pokuse prepadne, majiteľ sa môže rovno z technickej kontroly pobrať do najbližšieho servisu s dlhočizným zoznamom závažných chýb. Len 58,5 percenta všetkých kontrolovaných sedemročných 159-tiek prešlo, kým úspešnosť trojkových BMW je takmer 80 percent a Mercedesov C je to 75 percent.

Alfa Romeo 159 (2005 – 2011)
Alfa Romeo 159 (2005 – 2011)
Zdroj: AUTO BILD

Najčastejším motorom na trhu je päťvalcový diesel 2.4 JTDM. Je síce svižný a úsporný, no trápia ho veľmi drahé problémy: poškodené ojnice a rozvody alebo prehrievanie. Ak trváte na tom, že jedine Alfa Romeo 159 je pre vás to pravé orechové, tak potom radšej zvoľte 200-koňový štvorvalec 1.8 TBi. Ďalším problémovým dieťaťom je rýchle opotrebovávanie brzdových kotúčov, v teste Auto BILD vydržali predné kotúče iba 34 000 km. Typickými slabinami sú opotrebované hlavy riadiacej tyče a zavesenia kolies, prasknuté pružiny, ako aj korózia na nosníkoch náprav, zavesení tlmiča výfuku a hranách na podvozku.

Chrysler PT Cruiser (2000 – 2010)

PT Cruiser vyzerá ako oldtimer, no mal by ponúknuť modernú a najmä spoľahlivú techniku. Z pohľadu technikov TÜV má tento Chrysler len dve silné stránky: odolný výfukový systém a relatívne málo korózie, ktorá by ovplyvnila funkčnosť kritických systémov. Problém však spočíva v takom úniku oleja z motora a prevodovky, že sa podvozok pri jazde sám zakonzervuje.

Chrysler PT Cruiser (2000 – 2010)
Chrysler PT Cruiser (2000 – 2010)
Zdroj: AUTO BILD

Výrazná vôľa v čapoch a riadení je v PT Cruiseri v štandardnej výbave a v mnohých prípadoch sa veľmi skoro porúča aj prevodovka riadenia. Benzínové motory sú ťažkopádne a s obľubou odpália tesnenie hlavy valcov. Predčasne opotrebované spojkové obloženie patrí tiež medzi časté neduhy.

Fiat Dobló (2001 – 2010)

Fiat nemá veru dobré meno a kritici často ukazujú na skorodovanú karosériu, zanovitú elektriku, odpadávajúce tlačidlá a ovládače, a to už po dvoch rokoch. Taliani však urobili v kvalite krok vpred a dnes skôr skoroduje Mercedes než Fiat. Nanešťastie pretrvali aj niektoré slabiny, čoho dôkazom je aj Dobló.

Fiat Dobló (2001 – 2010)
Fiat Dobló (2001 – 2010)
Zdroj: AUTO BILD

Aj tu je siahodlhý zoznam chýb: u benzínov sú to prepálené tesnenia hlavy valcov a netesné vodné čerpadlá, u dieselov zas poruchy turbodúchadiel, vstrekovacích trysiek a vysokotlakových čerpadiel. Majiteľov znervózňuje aj celý rad drobností, ako odpadávajúce páčky či zablokované spínacie skrinky. Na zozname nájdeme aj ďalšie problémové partie: čapy náprav a riadenia, únik oleja či skorodované tlmiče výfukov.

Ford Ka (1996 – 2008)

Technici TÜV pri pravidelných kontrolách radšej vymenúvajú diely, ktoré nekorodujú: nárazníky, volant a palubnú dosku. Tie sú totiž z plastu. Všetko, čo je na tomto Forde z kovu, koroduje. Najčastejšie miesta výskytu tejto pliagy: prahy, podlaha, blatníky, spodná časť B stĺpika, troje dverí, tankovací otvor. Do celkového obrazu dobre zapadajú aj prasknuté pružiny prednej nápravy, skorodované brzdové vedenie a tlmiče výfuku. A aby bol obraz kompletný, tak je potrebné spomenúť aj priečne ramená, brzdové kotúče a spojkové obloženie.

Ford Ka (1996 – 2008)
Ford Ka (1996 – 2008)
Zdroj: AUTO BILD

Napodiv ale Ka ponúka kvalitné a odolné motory. Ďalšou výhodou je určite dostatok náhradných dielov, keďže mnohé z týchto autíčok skončia na šrotovisku práve pre koróziu. Ale pozor: musíte ich získať skôr, než sa posledné rozpadnú na prach.

Jaguar S-Type (1999 – 2007)

Celé desaťročia pretrváva jeden predsudok. Ak má niekto Jaguar, potrebuje hneď dva: jeden na jazdu a jeden na náhradné diely. Mnohé z toho je skôr legenda, no čosi je aj pravda. A potvrdzuje to práve S-Type. Jeho najväčší problém je automatická prevodovka v modeloch pred faceliftom v roku 2002. V mechanike sa zvykli lámať perá, čo znamená, že môžete zabudnúť na štvrtý a piaty prevodový stupeň.

Jaguar S-Type (1999 – 2007)
Jaguar S-Type (1999 – 2007)
Zdroj: AUTO BILD

Problém majú aj motory V8, najmä s plastovými vodičmi a napínačmi rozvodovej reťaze, ktoré sa časom rozpadnú. Ak majiteľ tieto diely včas nevymení, riskuje úplné poškodenie motora. Pri technických kontrolách sú dôvodom pre zlyhanie opotrebované čapy a tyče riadenia, ako aj korózia pod tesnením dverí, tá však nenadobúda žiadne katastrofálne rozmery.

Mercedes triedy ML (1997 – 2005)

Hviezdou v negatívnom zmysle sa stala trieda M (W163) aj kvôli hrdzaveniu. Medzi 11-ročnými sa korózia vyskytuje vo vyše 35 percentách prípadov. A hoci trieda M nekoroduje tak výrazne ako E, predčí ju výraznom opotrebovaní kĺbov a čapov náprav a riadenia a vyššej vôli hlavy riadiacej tyče.

Mercedes triedy ML (1997 – 2005)
Mercedes triedy ML (1997 – 2005)
Zdroj: AUTO BILD

Pri kúpe je dôležitý pôvod auta. Spracovanie a kvalita prvých Mercedesov montovaných v USA zodpovedá zhruba Fiatu Panda. Oveľa solídnejšou kvalitou sa môžu pochváliť produkty Magna Steyr z rakúskeho Grazu. Hoci Daimler pri facelifte v roku 2001 poriadne dupol do kvality, no i tak sa mu podarilo vytvoriť kráľa hororu: ML 400 CDI s 250-koňovým dieselovým V8. Automatické prevodovky odchádzajú rýchlo, najmä však pri častom používaní prívesov. Pravidlom bývajú aj poškodené tesnenia hlavy valcov a opotrebované rozvodné reťaze.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD