Keď potrebujete previezť náklad, ktorý sa nezmestí do kufra vášho auta, je vhodným riešením prívesný vozík. Ten urobí z vášho osobného vozidla úžitkové. Potrebujete len ťažné zariadenie na vozidlo (nutné zapísať do veľkého technického preukazu vozidla, t. j. podlieha evidencii polície), ktoré stojí okolo 100 eur plus montáž a registračné poplatky, a už môžete vyvážať odpad na zberný dvor alebo odviezť starý nábytok na chalupu.

Prívesný vozík urobí aj z Golfa úžitkové auto. Či už potrebujete odviezť stavebný odpad, alebo sa sťahujete, všetko pohodlne naložíte
Zdroj: AUTO BILD

Ceny použitých prívesných vozíkov kategórie O1 (s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 750 kg) sa začínajú v bazároch už na 250 eurách. Ide o najjednoduchšie nebrzdené dvojkolesové vozíky.

Aby ste po kúpe neboli nemilo prekvapení, skontrolujte, či má vozík technický preukaz a platnú známku technickej kontroly. Najvyššia konštrukčná rýchlosť zapísaná v technickom preukaze sa musí zhodovať s číslom na nálepke, ktoré označuje max. povolenú rýchlosť, a to musí byť reflexné.
Pozrite sa do technického preukazu vášho osobného auta, kde zistíte, akú hmotnosť môže ťahať. Ak je najväčšia prípustná hmotnosť prípojného nebrzdeného vozidla napr. 400 kilogramov a váš vyhliadnutý vozík má prevádzkovú hmotnosť 150 kg, môžete na ňom voziť 250 kg.

Prehliadka pred kúpou prívesného vozíka je jednoduchšia ako v prípade automobilu. Nedostatky sú obvykle viditeľné. Náhradné dielce sú cenovo dostupné, a tak pri drobných chybách len zjednajte nižšiu cenu a vykonajte si opravu. Hlavne sa pri kúpe neponáhľajte a trvajte na testovacej jazde či skúške svetiel. Nezabudnite, že aj prívesný vozík musí mať povinné zmluvné poistenie. Na náš najjednoduchší O1 stojí od 14 do 34 eur ročne podľa poisťovne.

1. Vizuálna kontrola káblov

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

V nových vozíkoch sú káble vedené vnútornými dutinami rámu a upevnené bývajú plastovými spojkami. Pri kúpe ojazdeného skontrolujte ich pevnosť, izoláciu na miestach, kde dochádza k oderu, hľadajte praskliny a opravované miesta, ktoré môžu byť zdrojom porúch.

2. Plachta a jej upevnenie

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Ak má vozík autoplachtu, tá bude po pár rokoch skrehnutá a popraskaná. Napínacie gumy môžu byť voľné, strácajú pružnosť a nedržia plachtu na mieste. Netesniacu autoplachtu treba vymeniť, tá štandardná sa dá kúpiť už od 40 eur – podľa veľkosti.

3. Ručná brzda

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Brzdený príves má aj doplnkovú ručnú brzdu, ktorá má zabrániť pohybu prívesu po jeho odpojení od auta. Zatiahnutá ručná brzda musí blokovať obe kolesá, jej páka sa musí pohybovať voľne a musí mať správne fungujúcu aretáciu.

4. Oporné koliesko a kľuka

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Koliesko, ktoré slúži ako opora a pomoc pri manipulácii s odopnutým prívesom, musí byť napevno pripojené k rámu. Na jeho spúšťanie slúži kľuka, ktorá sa nesmie pri pohybe zasekávať. Koliesko sa musí otáčať voľne a ľahko, pri posúvaní sa jeho noha nemôže nakláňať.

5. Zle opravená zástrčka

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Klasickým problémom je elektroinštalácia. Zástrčka sa zo zásuvky často v chvate vytrhne, až sa uvoľnia kontakty. Potom nasledujú amatérske opravy izolačnou páskou. Prehliadnite si dobre stav kontaktov, vyskúšajte pripojenie do zásuvky vášho auta. Používajú sa 7- a 13-pólové systémy, ale existujú pre ne redukcie (od 7 do 14 eur), takže netreba hneď zavrhnúť vozík len pre iný konektor.

6. Funkčný test svetiel

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Bez takejto skúšky ojazdený vozík určite nekupujte. Predávajúci si sadne do auta a postupne zapína jednotlivé svetlá. Najčastejšie je chyba v kábloch alebo konektoroch. Ak ide len o vypálenú žiarovku, náprava je ľahká. Ak sú rozbité sklíčka svetiel, dajú se celé svetlá vymeniť (kryt svetla do 10 eur).

7. Pneumatiky a kolesá

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Skontrolujte, či nie sú pneumatiky veľmi ojazdené, ale dôležitý je aj ich vek. Nájdite na bočnici číslo DOT – prvé dvojčíslo znamená týždeň a druhé rok výroby. Príliš staré gumy je potrebné vymeniť a nové sú vzhľadom na cenu vozíka nákladnejšou položkou. Disky by nemali byť príliš hrdzavé.

8. Zatváranie bočníc a ich istenie

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Bočnice, ktoré sú určené na otváranie, by sa mali vo svojich pántoch pohybovať voľne. Ich opätovné zatvorenie nemá vyžadovať veľa sily. Istenie bočníc býva rôzne, obvykle sú na starších vozíkoch postrácané poistné kolíčky čí závlačky. Pred kúpou otvorte a zatvorte všetky pohyblivé bočnice.

9. Spojovacie zariadenie

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Malé vozíky používajú prívesné kĺby s poistkou. Vyskúšajte si vozík pripojiť k svojmu ťažnému zariadeniu na aute. Ak je vozík brzdený, spojovacie zariadenie musí pri spomalení auta spôsobiť brzdenie kolies vozíka, čo vyskúšate len pri testovacej jazde. Prívesný kĺb a jeho poistka nesmú byť poškodené, ak má poistka zámok, musí vám predávajúci k nej dať kľúče. Vložku s kľúčmi potom vymeňte za novú (okolo 5 eur).

10. Rám vozíka a korba

foto: AUTO BILD
Zdroj: AUTO BILD

Chýbajúce skrutky alebo nity (ako na obrázku) si domáci majster bez problémov vymení. Poškodené zvary môžu byť signálom nákladnejšej opravy. Diery na ložnej ploche sú vylučujúcou chybou na STK, takže nezanedbajte dôkladnú prehliadku nákladného priestoru.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD