Investícia do naftového agregátu stále nemusí byť zbytočná

Poradca 10 otázok a odpovedí: Je s naftou naozaj koniec?

Foto: Škoda

24.12. 2018 9:30 Po “Dobe dieselovej” prišla éra anti-nafty a vodiči si nie sú istí, ako reagovať. Kúpiť ešte auto so vznetovým motorom, alebo nie? Tieto otázky a odpovede vám pomôžu sa zorientovať.

Dnešná doba je pre vodičov ťažká - motor si už nevyberajú len podľa preferovaného zdvihového objemu, výkonu či paliva. V súčastnosti už čoraz viac ľudí sleduje i emisnú normu, ktorú daný automobil spĺňa, ale napríklad aj fakt, či je vozidlo vybavené AdBlue. Dieselové motory prešli pri prechode na Euro 6d Temp veľkým vylepšením a zdá sa, že všetko by malo byť v poriadku. Je to však naozaj tak?

Ako zistím, akú emisnú normu spĺňa moje auto?

Vo veľkom technickom preukaze (Osvedčenie o evidencii – časť II) nájdete položku V.6 Emisie a spotreba. V nej je uvedený kód. Napríklad kód 91/542/EHS - A alebo 96/1/ES - A alebo R 49-02 A znamená, že auto má emisnú normu Euro I. Na rozkódovanie použite internet.

Investícia do naftového agregátu stále nemusí byť zbytočná
Investícia do naftového agregátu stále nemusí byť zbytočná
Zdroj: Škoda

Ako zistím, že moje objednané nové auto plní Euro 6d-Temp?

Dajte si túto skutočnosť potvrdiť u predajcu do zmluvy. Informujte sa o alternatívnych emisných normách, ktoré vybraný motor spĺňa. Napr. jeden motor môže do septembra plniť jednu a od septembra druhú, prísnejšiu normu.

Je elektrické auto alternatívou k dieselovému?

Len v prípade malých áut do mesta. Pre väčšie autá je elektrický pohon príliš drahý a jeho dojazd veľmi krátky.

Sú benzínové motory zásadne čistejšie než naftové?

Benzínový motor produkuje pri rovnakom výkone viac CO2 na kilometer jazdy, ale menej sadzí a oxidov dusíka. Problémom sú častice z priameho vstrekovania, pre ktoré už nové benzínové motory tiež dostávajú časticové filtre.Môže v budúcnosti prísť zásadný zákaz používania všetkých dieslov?

Nie, ak budú plniť normy pre výfukové plyny v reálnej premávke (Real Drive Emissions), ako to vyžaduje nový testovací cyklus WLTP.

Čo mám robiť, ak mám naftové auto, ktoré spĺňa len starú emisnú normu Euro 5?

Nehrozí vám žiadny zákaz ani obmedzenia, ak nerátame pár centier miest v západnej Európe, ktoré chcú sprísniť obmedzenia len na Euro 6 (napríklad v Hamburgu, kde je konanie aj tak pozastavené súdom). Ďalej môžete jazdiť úsporne a s nízkou produkciou CO2.

Mám si teraz kúpiť starý, ojazdený automobil s dieslom?

Ich ceny na západe klesajú, takže teraz by to malo byť výhodné. Obmedzenia na dovoz starších naftových vozidiel nie sú. Euro 5 platí od septembra 2009, čo je už deväť rokov.

Mám si kúpiť moderný diesel s normou Euro 6c?

Bez problémov, ide o nedávno platnú a pomerne aktuálnu normu. To, že výrobcovia s predstihom predávajú autá s novšou normou Euro 6d-Temp, neznamená automatické odsunutie druhej najnovšej na koľaj nechcených áutj.

Mám si kúpiť auto s močovinou AdBlue?

Určite áno, nejde o žiadnu komplikáciu, SCR katalyzátor účinne mení oxid dusíka na bežný atmosférický dusík, čím plní aj tie najprísnejšie normy.

Robí AdBlue nejaké problémy?

Jedinou vecou, ktorá je komplikovanejšia, je samotné plnenie. Na to vás upozorní palubný počítač. AdBlue si zakúpite na čerpacej stanici, nemusíte kvôli nalievaniu ísť do servisu.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD
Diskusia  ()

Video

Diskusia