Nariadenie Európskej únie z roku 2017 o ochrane pred manipuláciou s počítadlom kilometrov ešte nie je implementované, no výskum Nemeckého automobilového klubu (ADAC) dokazuje, že počet najazdených kilometrov nových áut sa dá stále ľahko zmanipulovať. Dve nemecké automobilky však teraz tvrdia, že majú riešenie.

Ilustračná foto.
Zdroj: ADAC

Úprava kilometrov je dnes rutina a nájdu sa "odborníci", ktorých sadzba začína na sume 50 eur. Polícia predpokladá, že každé tretie ojazdené auto predané v Nemecku má upravený počet najazdených kilometrov. Podvodníci zvyšujú hodnotu auta v priemere o 3000 eur, pričom oklamú kupcov ojazdených áut alebo lízingové spoločnosti. Celkové škody v Nemecku sa odhadujú na približne 6 miliárd eur ročne.

Mohlo by vás zaujímať:

Nariadenie EÚ 2017/1151 formálne stanovuje, že počet najazdených kilometrov v aute sa musí systematicky udržiavať. Zákon sa vzťahuje na nové modely vozidiel od septembra 2017 a od septembra 2018 na všetky nové autá. Dodnes však chýbajú podrobné predpisy o tom, ako má táto ochrana vyzerať a ktorý neutrálny orgán by ju mal kontrolovať. Výsledkom toho všetkého je, že podvádzanie pokračuje, ale nie na všetkých autách.

Ilustračná foto.
Zdroj: ADAC

Odborníci ADAC si pri prehliadaní príslušných webových stránok ojazdených vozidiel všimli, že to už neplatí pre Audi A3 (od roku 2020) a VW Golf 8 (od konca roka 2019). Tieto modely sú teda zjavne lepšie chránené proti podvodom s najazdenými kilometrami ako mnohí konkurenti. Dôvodom sú nové počítačové čipy s HSM (Hardware Secure Module), ktoré slúžia na ochranu najazdených kilometrov. Volkswagen zároveň avizuje ďalšie opatrenia, ktoré majú zabrániť čítaniu kilometrov.