Často však neuvidíte žiaden, za podobné zdržania často môžu iba nervózne reakcie niektorých vodičov a opatrnosť, či neskúsenosť iných. Tento fenomén má už aj svoje označenie - plechová lavína.

 
Adaptive Cruise Control Overhead View
Adaptive Cruise Control Overhead View
 Hore bez tempomatu, dole s. Rozdiel je výrazný, autor: Ford

Ford spolu s americkou univerzitou v Tennessee však tvrdia, že podobným situáciám pomôže jednoducho zabrániť adaptívny tempomat (ACC), ktorým dnes už okrem všetkých Fordov môžete vybaviť väčšinu nových vozidiel bez ohľadu na veľkosť triedy. Adaptívny tempomat totiž sleduje dopravu a automaticky prispôsobuje nielen rýchlosť ale udržuje najmä bezpečnú vzdialenosť od ostatných áut bez toho, aby sa unavil a najmä - plynulo.

 
Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control
 Bez adaptívneho tempomatu bol pri pokuse väčší chaos na ceste, autor: Ford

Na uzavretom okruhu si to Ford samozrejme aj vyskúšal a rozdiel medzi jazdcami jazdiacimi bez adaptívneho tempomatu a s ním bol priepastný. V reálnom živote by si to však podľa nás vyžadovalo naozaj bezchybné fungovanie aj ostatných systémov, najmä tých, ktoré upravujú rýchlosť podľa dopravných značiek (a občas aj v pruhoch, ktoré odbáčajú, však?!) a taktiež - bezchybnú prácu zodpovedných za značenie.

 
Adaptive Cruise Control b-roll
Adaptive Cruise Control b-roll
 Odstup adaptívneho tempomatu je udržovaný plynulo a kontinuálne, autor: Ford

Pomerne často sa človek na našich cestách stretne aj s rýchlostným obmedzením, ktoré nemá žiadne opodstatnenie (napríklad ho zabudli zrušiť po vyriešení situácie a podobne) a na iných úsekoch zase nájdeme až neprimerané rýchlostné obmedzenia. Samozrejme - výhodou počítačov je v tom - že na podobné vstupy reagujú rovnako, resp. ich reakcia je programovateľná na rozdiel od ľudí, ktorí reagujú rôzne rýchlo a samozrejme, odlišne. Niekto značky ignoruje, iný dokonca pridá.

 
Adaptive Cruise Control
Adaptive Cruise Control
Ford hľadá riešenia, ako pomôcť doprave. Autor: Ford

Dokonalým liekom budú zrejme až plne autonómne vozidlá, ktorým do šoférovania nebude môcť zasiahnuť človek. Ich vývoj nie je vôbec vzdialený, no kým vyrazia na cesty bude potrebné vyriešiť ešte niekoľko iných problémov a najmä potrebnú legislatívu.

Zdroj: andrej ježo