ikona

Novinky Elektrický FF 91: Zatieni aj Bugatti a Maybach

Foto: Faraday Future

4.1. 2017 12:12 Faraday Future už dávnejšie avizoval nový elektromobil. Málokto čakal, že bude mať taký brutálny výkon a zrýchlenie. Dojazd je tiež úctyhodný.

Veľtrh CES už dávno nie je venovaný len klasickej elektronike. V poslednom čase sa na výstavisku v Las Vegas čoraz častejšie objavujú aj technologicky pokročilé vozidlá poháňané elektrickou energiou. Výnimkou nie je ani tento rok, na výstave svoju premiéru absolvoval prototyp sériového elektromobilu, Faraday Future FF 91.

Novinka poskytuje ohromný výkon i neuveriteľne dynamické zrýchlenie
Novinka poskytuje ohromný výkon i neuveriteľne dynamické zrýchlenie
Zdroj: Faraday Future

Fakt, že z predprodukčného auta plachta spadne práve v Las Vegas, bol známy už dlhšie. Tak isto bolo už dávnejšie jasné, že pôjde o crossover, ktorý sa dynamickými vlastnosťami bude môcť bez obáv rovnať aj s renomovanými superšportovými vozidlami. Prednedávnom svetlo sveta uzrel koncept Lucid Air, ktorý vďaka extrémnej porcii výkonu prekvapil celú motoristickú verejnosť. Faraday Future FF 91 však zašiel ešte ďalej.

Prototyp amerického elektromobilu disponuje výkonom 783 kW (1 065 k), krútiacim momentom 1 800 Nm. Pred autom s takýmito parametrami musí hlavu sklopiť napríklad aj Bugatti Veyron. O gigantickú porciu koní sa starajú štyri elektromotory, vďaka ktorým crossover zrýchľuje z 0 na 96 km/h za neuveriteľných 2,39 sekundy. Pre ilustráciu, takto rýchlo zo stoja nevystrelí ani Audi R8 V10 plus, Porsche 911 Turbo S či Nissan GT-R.

Elektromobil však šokuje aj ďalšími údajmi. Deklarovaný dojazd na jedno nabitie by sa mal vďaka batériam s kapacitou 130 kWh pohybovať na úrovni 600 kilometrov. Doba nabíjania taktiež vyzerá sľubne, v domácom prostredí by sa batérie mali na 50% naplniť v priebehu 4,5 hodiny.

Lidar, ktorý sa dá zasunúť do kapoty, by mal zaručovať schopnosť autonómnej jazdy
Lidar, ktorý sa dá zasunúť do kapoty, by mal zaručovať schopnosť autonómnej jazdy
Zdroj: Faraday Future

Prekvapivo veľký dojazd majú čiastočne na svedomí aj prvky exteriéru. Karoséria totiž dosahuje koeficient odporu vzduchu len na úrovni 0,25 cw, čím sa v súčasnosti zaraďuje medzi autá s najlepšou aerodynamikou. Predčí ho napríklad Toyota Prius, ktorá disponuje koeficientom odporu vzduchu s hodnotou 0,24 cw.

V prípade takto pokročilého vozidla je na mieste aj otázka o autonómnom riadení. Zástupcovia výrobcu sa vyjadrili, že automobil bude schopný do istej miery šoférovať sám. Otázne je, či zvládne len niekoľko sekúnd na diaľnici, alebo si trúfne aj na komplikovanejšie cesty. Orientáciu v priestore by mu malo ulahčovať 13 radarov, 10 HD kamier, 12 ultrazvukových senzorov a 3D lidar zabudovaný v kapote.

Z hľadiska dizajnu pôsobí vozidlo uceleným dojmom a napriek pokročilým technológiam nie je výrazne extravagantné. Vzhľad sa skôr dá označiť za čistý, pričom najvýraznejšími prvkami sú podsvietené časti karosérie, napríklad segment čelnej masky.

Vozidlo má štyri elektromotory, batérie sú uložené pod podlahou
Vozidlo má štyri elektromotory, batérie sú uložené pod podlahou
Zdroj: Faraday Future

Konštruktéri Faraday Future sa snažili o to, aby maximalizovali vnútorný priestor vo vozidle. Podľa vyjadrení automobilky by FF 91 malo prísť so vzdušným interiérom, ktorý bude v danej triede ťažko hľadať konkurenciu. Samotná kabína na svoje oficiálne odhalenie stále čaká.

Už teraz je však jasné, že elektromobil v istom ohľade prekoná aj Mercedes-Maybach, jeho zadné sedadlá sa totiž dajú sklopiť až o 60 %, čo je o 17 percentuálnych bodov viac, než v prípade automobilov nemeckej luxusnej značky.

Elektrický crossover by sa na trh mal dostať v priebehu roka 2018. Už dnes je však možné si model FF 91 rezervovať. Stačí zaplatiť zálohu v hodnote 4 800 eur a jeden z prvých 300 automobilov môže byť určený práve vám. Je však otázne, či spoločnosť svoje sľuby naplní a automobily skutočne dodá. Šepká sa totiž o vážnych finančných problémoch.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia