Automobilka Volvo pri predstavení modelu EX90 avizovala, že odteraz rok čo rok predstaví úplne nový elektromobil. V roku 2030 totiž plánuje predávať iba elektrické vozidlá a v roku 2040 by aj vďaka tomu mala celá automobilka byť klimaticky neutrálna.
Technologický koncert
Okrem ekologických záväzkov má EX90 byť pionierom aj v oblasti novej úrovne bezpečnosti automobilov. Volvo sa spojilo so spoločnosťou NVIDIA, vďaka jej hardvéru vozidlo neustále generuje a analyzuje 360° virtuálny pohľad na svet okolo seba. O dátové vstupy sa okrem tradičných kamier a senzorov stará aj lidar spoločnosti Luminar - môžete ho jasne vidieť ako výstupok na streche automobilu.
Vychutnajte si nádherné Volvo vo veľkej galérii, kliknite sem
Technologicky vyspelý lidar by mal byť schopný vidieť aj malé objekty na vzdialenosť stoviek metrov, pričom dokonalý prehľad údajne nestráca ani pri diaľničných rýchlostiach či v noci. EX90 však nesleduje iba svoje okolie, ale vďaka novej zostave interiérových kamier a senzorov aj vodiča. Vďaka armáde technológií vie vycítiť, či na vás ide únava.
Ak za volantom začnete prejavovať vonkajšie znaky, ktoré by mohli naznačovať hrozbu mikrospánku, EX90 vás najskôr decentne upozorní, aby ste si oddýchli. Ak to nepomôže, akustické varovné signály budú hlasnejšie. Ak by vás ani tie neprebudili z letargie, Volvo by malo byť schopné automaticky a bezpečne zastaviť na kraji cesty.
Kombinácia spomínaných technológií sa už dnes premietne do možností asistovaného riadenia a podľa samotnej automobilky bude v budúcnosti schopná viesť vozidlo bez vášho zásahu.
Čipy Snapdragon, ktoré používajú napríklad aj moderné telefóny, umožňujú využívanie známeho Unreal Engine od Epic Games, 3D nástroja, ktorý by mal posúvať možnosti zobrazovacích jednotiek na úroveň, na akú dnes v autách nie sme zvyknutí. Podľa všetkého sa zdá, že Volvo EX90 je jedno z technologicky najpokročilejších vozidiel súčasnosti.
Operačný systém Android Automotive ponúkne všetky štandardné súčasti ekosystému Google, od smart hlasového asistenta až po inteligentné mapy. Užívatelia produktov Apple si budú môcť svoje mobilné zariadenie zrkadliť za pomoci bezdrôtového Apple CarPlay. Váš telefón sa okrem iného môže zmeniť na kľúč od auta, ale aj od samotného systému - v závislosti od toho, ktorý telefón sa pripojí, sa Volvo EX90 prispôsobí jeho majiteľovi na základe zadefinovaného užívateľského profilu.
WLTP dojazd 600 kilometrov
O pohon sa stará dvojica trojfázových synchrónnych elektromotorov s permanentnými magnetmi, systémový maximálny výkon špičkovej verzie Twin Motor Performance siaha na 380 kW (517 k) a 910 Nm, tento variant zrýchli z pokoja na tempo 100 km/h v priebehu 4,9 sekundy.
Akumulátor značky CATL zložený zo 17 modulov má čistú kapacitu 107 kWh (brutto 111 kWh) a mal by byť schopný nabiť sa z 10 na 80 % kapacity v priebehu 30 minút. Dojazd podľa cyklu WLTP by sa mal pohybovať okolo hranice 600 kilometrov. Systém nabíjania ponúka maximálny výkon 250 kW pri jednosmernom prúde. V závislosti od konfigurácie vozidlo dosiahne hmotnosť na úrovni 2,8 tony.
Časom spoznáme aj verzie vozidla s iným pohonným reťazcom, vždy sa však bude spoliehať výsostne na elektrickú energiu. Zatiaľ sa oficiálne hovorí aj o Twin Motor variante ladenom na 300 kW (408 k) a 770 Nm.
Volvo do budúcna plánuje aj umožnenie tzv. bi-di nabíjania. EX90 teda zo siete nebude musieť energiu čerpať, ale bude ju do nej môcť aj dodávať.
Štedrý priestor
S dĺžkou 5 037 mm a rázvorom 2 985 mm sa dá očakávať, že EX90 vo svojej škandinávsky dizajnovej kabíne ponúkne štedré priestorové pomery. Svedčí o tom aj fakt, že základný objem kufra siaha na 655 litrov (pri päťmiestnej konfigurácii), zatiaľ čo pri obsadení vozidla siedmimi osobami ešte Volvo ponúkne 310 l.
Pozitívom je prítomnosť odkladacieho priestoru pod prednou kapotou, ktorý ponúkne 37 l kapacity využiteľnej napríklad na nabíjacie káble. Model EX90 sa nezľakne ani rozbitej cesty, s štandardným podvozkom ponúka svetlú výšku 215 mm, so vzduchovým podvozkom 205 až 210 mm. Maximálna hmotnosť ťahaného prívesu je stanovená na 2 200 kg. Viac sa o vozidle či jeho dostupnosti dozvieme v najbližších mesiacoch.