Predaj áut dostáva v ostatných mesiacoch vo svete trhliny a pociťuje to aj jedna z najväčších automobiliek – Volkswagen. Skupina najnovšie oznámila, že v roku 2022 dosiahla najnižšie predaje za viac ako desať rokov. Argumentuje tým, že problémy jej priniesli pandemické obmedzenia v Číne, ktoré na dlhšie obdobie vlaňajška opäť uzavreli takmer celú krajinu.

Nemusí to však byť jediný dôvod, keďže koncern vidí ďalšie problémy aj v narušených dodávateľských reťazcoch. Zásadnejšou komplikáciou je však trvalý prepad na čínskom trhu, kde koncern stráca pod vplyvom domácej konkurencie podiel a zrejme sa nevyhne ani štrukturálnym zmenám a obetovaniu značky Škoda. Prepad akcií sa mu však ani týmito plánmi zastaviť nedarí.

Obrat je stále ďaleko

Nemecká skupina, do portfólia ktorej patria okrem rovnomenného Volkswagenu aj značky ako Škoda, Porsche, Audi či Bentley, minulý týždeň uviedla, že vlani dodala zákazníkom 8,3 milióna vozidiel. Bolo to o zhruba sedem percent menej ako rok predtým.

Tieto čísla postačujú len na druhé miesto v počte predaných áut v globálnom meradle, keď už tretí rok po sebe vedie japonská skupina Toyota Group.

Volkswagen sa snaží o obrat v nepriaznivom vývoji a spolieha sa na to, že situácia sa na trhoch zlepší najmä v oblasti dodávok polovodičov a otvorenia hlavných trhov. To sčasti potvrdili aj výsledky za druhý polrok vlaňajška, keď dodávky koncernu Volkswagen vzrástli v tomto období o 12 percent a tržby skupiny rovnako poskočili vo štvrtom štvrťroku o 14,3 percenta.

Výhľad na rok 2023 však naďalej zostáva zahmlený slabými ekonomikami a nedostatkami v dodávateľských reťazcov, priznáva koncern.

Skupina sa však dlhodobo spolieha na svoje silné portfólio. Značky Audi, Lamborghini, Porsche či Bentley obstáli v roku 2022 lepšie ako samotný Volkswagen a Škoda, hoci dodávky prémiových značiek klesli približne o štyri percentá. Autá pre masový trh prepadli až o deväť percent.

Konkurencia prémiových vozidiel, ako sú značky BMW či Mercedes-Benz rovnako oznámila menší pokles predaja na úrovni od jedného percenta do 4,8 percenta. Rovnako sa Aj predaje BMW a Mercedes-Benz vo štvrtom štvrťroku zvýšili, keďže sa zlepšili dodávateľské reťazce a Čína uvoľnila obmedzenia v súvislosti s pandémiou.

Šachy s elektromobilmi

Volkswagen si napriek nepriaznivým medziročným výsledkom udržal pozíciu najlepšieho európskeho výrobcu elektromobilov a zaznamenal celosvetový nárast predaja čisto elektrických vozidiel až o 26 percent, k čomu prispel nárast v Číne o takmer dve tretiny.

Cieľom skupiny je dosiahnuť v roku 2023 podiel 11 percent na celkovom predaji elektrických vozidiel, čo je odrazový mostík k cieľu skupiny do roku 2030. V ňom chce dosiahnuť, aby polovicu všetkých predajov tvorili predaje elektrických áut.

Predaj elektromobilov sa podľa firmy BloombergNEF vlani zvýšil celkovo, nielen v prípade Volkswagenu, a to až o takmer 60 percent na úroveň 10,3 milióna kusov. V tomto roku sa však očakáva spomalenie tohto rastu, pričom odbyt by mal stúpnuť len o necelú tretinu na 13,6 milióna vozidiel.

Iným problémom koncernu Volkswagen je, že elektromobilite stále neveria investori a obchodníci. Akcie Volkswagenu sa aj kvôli klesajúcim predajom, konkurencii čínskych výrobcov elektromobilov a ťažkosťiam s výstavbou šiestich gigafabrík v Európe vlani ocitli v trvalom poklese, keď sa prepadli o viac ako 35 percent.

Aj preto koncern najnovšie avizoval pristúpiť k radikálnym rozhodnutiam. V Číne chce dokonca stiahnuť z tamojšieho trhu donedávna najviac favorizovanú značku Škoda. Cieľom je získať viac priestoru pre budúce elektrické modely značky Volkswagen. Škoda má v Číne síce malý trhový podiel na úrovni len 0,6 percenta, ale plánuje expanziu na perspektívnejšie ázijské trhy, ako je napríklad Vietnam, no sústredí sa aj na Indiu.

„Spoločne s naším čínskym partnerom v joint venture sa pozrieme na to, ako tam chceme pokračovať,“ povedal generálny riaditeľ Škody Klaus Zellmer pre Automotive News Europe.

Stiahnutie Škody z Číny by tak umožnilo materskej skupine Volkswagen sústrediť svoje úsilie v krajine na hlavnú značku Volkswagen, ktorá zápasí s domácou konkurenciou.

Čínske dodávky značky Škody klesli za prvé tri štvrťroky minulého roka o 31 percent na zhruba 36-tisíc vozidiel. Škoda ešte v októbri uviedla, že plánuje začať predávať a vyrábať autá aj vo Vietname, kde podľa nej existuje „značný rastový potenciál“. Odhadom by mohlo ísť až o 40-tisíc vozidiel ročne.

Tento článok je prebratý z ekonomického týždenníka TREND.