Volkswagen prvýkrát použil označenie GTI na Golfe v roku 1976. Išlo o prvé použitie priameho vstrekovania paliva, odtiaľ názov grand touring injection. Písmeno i bude v budúcnosti predstavovať inteligenciu. Sériový elektromobil s označením GTI bude vychádzať z ďalšieho elektrického modelu ID.2. Auto bude dlhé 4,1 metra, čím bude podstatne dlhšie ako pôvodný Golf GTI spred 28 rokov. V porovnaní s existujúcim Golfom GTI je koncept o niečo kratší, širší a vyšší. Rázvor náprav je napriek kratšej dĺžke takmer rovnaký.
Športové verzie elektromobilov Volkswagen začali s označením GTX. V tomto prípade preto, že písmeno „X“ bolo spojené s pohonom všetkých kolies, zabezpečeným prítomnosťou dvoch elektromotorov, jedného na každej náprave. Avšak nový Volkswagen ID. GTI Concept je hot hatch s pohonom prednej nápravy, ktorý „obnovuje koncepciu športovej jazdy s praktickým charakterom potrebným pre každodenný život“, ako uviedol Thomas Schäfer, výkonný riaditeľ Volkswagenu.
Technické detaily zatiaľ Volkswagen nezverejnil, reálny model by mal však ponúknuť čiastočnú uzávierku predného diferenciálu, ktorá pomôže preniesť silu elektromotora na vozovku. Vodič si bude môcť nastaviť aj rôzne zvuky jazdy, ktoré budú simulovať prevody.
Jedným z najznámejších charakteristických znakov GTI je červený rám, ktorý obklopuje mriežku chladiča – čo tento elektromobil samozrejme nemá. Preto je teraz hneď pod zhlukmi LED svetiel červený pás. Pod podsvieteným logom Volkswagen je športovejší dizajn nárazníka, kde vyniká spodný spojler. Silueta ID. GTI sa nesie v znamení podbehov a väčších prahov v matnom čiernom plaste.
Pôvodný Golf GTI si pamätáme ešte s károvaným vzorom na sedadlách a trojramenným volantom, nehovoriac o rukoväti v tvare golfovej loptičky. Keďže sa ale po novom dostal na stredový panel ovládač radenia prevodových stupňov GTI Experience, musel sa dizajn golfovej loptičky trochu prevteliť. Ale pre fanúšikov GTI Volkswagen prichystal aj malé prekvapenie - na prístrojovom paneli, ktorý má 10,9 palca, sa môžete pri zapnutí režimu Vintage vrátiť do minulosti. Pretože vtedy sa premení na prístrojový panel GTI-čka prvej generácie.
Volkswagen prinesie na cesty model ID.2 v roku 2025. Štartovacia cena sa bude pohybovať pod hranicou 25 000 eur, pričom verzia GTI bude patrične drahšia. Základný ID.2 má mať oficiálny dojazd až 450 kilometrov. Volkswagen sľubuje, že verziu GTI uvidíme už v roku 2027.