Golf ôsmej generácie, ktorý sme mali nedávno možnosť testovať, dostal tesne pred zrušeným ženevským autosalónom tri športové verzie. Volkswagen predstavil súčasne vyhotovenia GTI, GTD a GTE. Už od januára pritom vieme, že výkonných modelov bude dovedna päť a jeden z nich sme vtedy mohli vidieť aj na uniknutej fotke. Namiesto avizovaného štítka TCR však nakoniec má prívlastok Clubsport.

Toto označenie je teda späť v modelovej ponuke. Nesie ho hatchback, ktorý možno navonok spoznať podľa špecifického bodykitu. Má odlišný predný nárazník a vzadu väčší difúzor lemovaný masívnejšími výfukovými koncovkami. Na konci strechy sa objavilo krídlo, kým v blatníkoch sa krútia 19-palcové disky kolies. Balík završuje decentná grafika na predných dverách a blatníkoch. V interiéri sa nemenilo takmer nič, došlo akurát na odlišné čalúnenie namiesto pôvodného kára.

Pod kapotou zostal prepĺňaný benzínový dvojliter, oproti minulosti však má ostrejšie naladenie. Vďaka turbodúchadlu Continental, väčšiemu medzichladiču a preprogramovanej riadiacej jednotke parametrami výrazne prekonáva klasické gé-té-íčko. Turbomotor má v novej verzii najvyšší výkon 221 kW, teda rovných 300 koní. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 400 Nm. 

Nový model bude do príchodu verzie Golf R vrcholom ponuky.
Nový model bude do príchodu verzie Golf R vrcholom ponuky.
Zdroj: Volkswagen

Puristov asi nepoteší, že v ponuke nefiguruje manuálna prevodovka. Jedinou možnou voľbou je sedemstupňová dvojspojka. Oproti klasike má DSG kratšie prevody, čo prispieva k schopnosti zdolať disciplínu 0-100 km/h pod 6 sekúnd. Maximálne tempo verzie GTI Clubsport je elektronicky obmedzené na 250 km/h.

Napriek svalom porovnateľným s doterajším modelom Golf R sú tu poháňané výhradne predné kolesá. Preniesť silu na asfalt pomáha elektromechanický samosvorný diferenciál VAQ, ktorý nahrádza riešenie XDS z bežnej verzie. Volkswagen okrem toho dosť výrazne prepracoval podvozok kompaktu.

Podvozok variantu Clubsport prešiel početnými úpravami.
Podvozok variantu Clubsport prešiel početnými úpravami.
Zdroj: Volkswagen

Nemecký hot-hatch dostal nielen vlastné pružiny a adaptívne tlmiče ponúkajúce nastavenie v 15 úrovniach, ale tiež odlišné náboje kolies, uloženia tlmičov či zadných ramien. Na prednej osi majú kolesá väčšie odklony. Na ocot nezostali ani brzdy, ktoré sú posilnené. Balík zmien završuje upravená elektronika.

Volkswagen zatiaľ neprezradil cenu modelu Golf GTI Clubsport a nepovedal ani to, kedy by sme ho mohli očakávať v obchodoch. No predaj sa pravdepodobne začne ešte do konca tohto roka. Podľa januárového harmonogramu by sme pritom mali onedlho spoznať aj štvorkolku označenú písmenom R, pri ktorej bude dvojliter dosahovať 245 kW (333 k).