Po dobrých dojmoch zo živého zoznámenia s novou generáciou Škody Fabia prichádza trpké rozčarovanie. Nie je to tak dávno, čo samotný Thomas Schäfer, nový šéf českej automobilky, sám povedal, že Fabia Combi sa dočká aj štvrtej generácie. Táto správa prišla po tom, ako sa už roky s nástupcom praktickej karosárskej verzie nepočítalo. Slová Schäfera naponok na sociálnej sieti Twitter potvrdil aj Herbert Diess - šéf celého koncernu VW.
Teraz sa situácia opäť mení. Ako uviedla ČTK, automobilka už nepočíta s výrobou kombi v novej generácii. Dôvodom pre tento krok má byť prísna emisná norma Euro 7. Výroba kombi v jej kontexte sa pravdepodobne ukázala ako nerentabilná. Prečo to tak môže byť? Škoda Fabia Combi je úspešná karosárska verzia odvodená od hatchbacku segmentu B. Dá sa očakávať, že ak by ju Škoda ponúkala aj v novej generácii, mohla by zožať veľký predajný úspech. Bola by totiž už jediným vozidlom svojho druhu v danom segmente. Potencálny záujem trhu by však, paradoxne, pre automobilku mohol byť príťažou - kvôli kvantite predaných automobilov a ich podieli na celkovom odbyte Škody by mohol mať veľmi negatívny vplyv na jej celkové flotilové emisie. Ide však len o môj odhad situácie, nie oficiálne vysvetlenie, preto ho, prosím, berte s rezervou.
V liste, v ktorom Thomas Schäfer nepríjemnú novinku oznámil zamestnancom Škody, sú aj pozitívnejšie správy. Mladá Boleslav napríklad bude vôbec po prvýkrát zodpovedná za vývoj platformy, ktorú bude používať celý koncern VW, pôjde o modulárnu stavebnicu s označením MQB A0 Global. Česká automobilka sa bude čoraz viac orientovať na elektromobilitu, aj preto už považuje Fabiu Combi za slepú vetvu vývoja a vzdala sa jej skôr, než by jej mohla spôsobiť vážnejšie problémy.
Ide o obrovský paradox dnešnej doby - vidieť automobilového výrobcu dobrovoľne sa vzdať svojho obľúbeného modelu. Ak budete mať záujem kúpiť si väčšiu Škodu, než bude Fabia, siahnuť by ste mali po modeloch Scala či Kamiq. Aj tie stále spadajú do nižších segmentov, no ponúknu väčší batožinový priestor. Do roku 2022 by však v predaji stále malo byť kombi predchádzajúcej generácie. Medzičasom teda titul môjho (pravdepodobne posledného) testu Fabie Combi opäť nabral na relevancii. V dobe, keď som ho písal, bola situácia s nástupcom kombi presne taká, ako dnes. Tentokrát sa však už nezmení.