Výrobný závod v britskom Gaydone začali v roku 2017 opúšťať autá nesúce označenie AMR, ktoré je skratkou slov Aston Martin Racing. Modelovú rodinu založilo kupé Vantage. Medzičasom dostal tento typ ďalšiu generáciu a teraz prichádza opäť v špičkovej verzii inšpirovanej motoršportom. Rovnako ako v minulosti bude jej sériová produkcia limitovaná.

Aston Martin uvádza nového člena rodiny AMR
Zdroj: Aston Martin

Novinka prekvapujúci nemá posilnený motor. Štvorlitrový dvakrát prepĺňaný osemvalec nesúci podpis Mercedes-AMG dosahuje naďalej najvyšší výkon 375 kW (510 k), krútiaci moment dokonca klesol z pôvodných 685 Nm na 625 Nm. Dôvodom je použitie odlišnej prevodovky. Kým bežne disponuje Vantage výhradne osemstupňovým automatom z dielne spoločnosti ZF, tu prišlo na scénu mechanické radenie. A nie len tak hocijaké...

Aston Martin použil sedemstupňovú skriňu od firmy Graziano, ktorá má usporiadanie známe ako dog leg (psia noha). Používa sa najmä v súťažných špeciáloch. Pri dynamickej jazde zriedka používaná jednotka je osamotená najbližšie k vodičovi, ostatné stupne majú klasickú kulisu dvojitého písmena H. Prevodovka podporuje automatické medziplyny a spriahnutá je so samosvorným diferenciálom.

Poznávacím znamením sú aj štyri koncovky výfuku
Zdroj: Aston Martin

Oproti automatickej verzii je Vantage AMR ľahší o celých 95 kilogramov, k čomu prispelo tiež použitie karbónovo-keramických bŕzd. Dynamické parametre sa však zhoršili. Šprint na stovku zaberie kupé rovné štyri sekundy, čo je o štyri desatiny viac. Maximálna rýchlosť klesla o jedno číslo 313 km/h. Toľko hovorí papier, no v praxi ponúkne manuálny model bezpochyby o poznanie viac jazdeckého pôžitku. Svoje k tomu môže povedať aj špeciálne nastavený adaptívny podvozok.

Navonok neprešlo kupé žiadnymi zásadnými zmenami, disponuje akurát žiabrami po stranách prednej kapoty, upraveným odvetrávaním na blatníkoch a štvoricou výfukových koncoviek podčiarknutých väčším difúzorom. Balík završujú komplikovane tvarované disky kolies. Okrem radiacej páky a ovládania multimediálneho systému nedošlo v kokpite k žiadnym zmenám.

Charakteristická schéma zahŕňa i čalúnenie kabíny
Zdroj: Aston Martin

Predstavený exemplár má špecifickú farebnú schému, ktorú poznáme zo starších modelov AMR. Zahŕňa aj interiérové čalúnenie. Vozidlo kombinuje tmavozelený lak Stirling Green s výraznejšími bledozelenými detailmi Lime Green. Obsahuje tiež symboly vavrínov s číslom 59, ktoré odkazujú na výročie víťazstva značky Aston Martin na pretekoch 24 hodín Le Mans v roku 1959.

V tejto špecifikácii vznikne presne 59 exemplárov. Okrem toho chce britská automobilka vyrobiť ďalších 141 áut v bielej, sivej, čiernej alebo modrej farbe. Manuálne kupé Vantage teda ponúkne dovedna pre 200 šťastlivcov. Na nemeckom trhu si musia pripraviť 184 995 eur, druhým scenárom je počkať. Zhruba o rok sa totiž mechanická prevodovka má dostať aj do štandardnej ponuky.

Zdroj: Marek Pokrývka