Audi PB18 e-tron

Novinky Audi PB18 e-tron: Predobraz er-osmičky?

Foto: Audi

29.8. 2018 14:00 Futuristické kupé disponuje tromi elektromotormi, ktoré dokážu dočasne vyvinúť výkon až 775 koní. Dojazd údajne presahuje 500 kilometrov.

Na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne predviedlo Audi dva koncepty. Popri evolúcii elektrického SUV s autonómnou technikou ukázalo odvážny sedan Aicon, ktorý okrem technológií zaujal futuristickým dizajnom. Naň teraz nadväzuje štúdia PB18 e-tron. Ide o elektrický superšport, ktorý štyri kruhy ohlásili uprostred leta a oficiálne odhalili v Pebble Beach.

Takto si budúcnosť športových automobilov predstavuje Audi
Takto si budúcnosť športových automobilov predstavuje Audi
Zdroj: Audi

Kupé s priečne posuvným sedadlom vodiča

Novinka disponuje nekompromisným futuristickým dizajnom. Jej prednú časť tvorí otvorená maska chladiča lemovaná dvomi ďalšími vstupmi vzduchu a LED svetlami, kým zadné partie zaujmú skoseným oknom, koncovým diódovým pásom a vysúvateľným prítlačným krídlom. Medzikusom sú masívne blatníky vyplnené 22-palcovými kolesami a nizučká presklená kabína.

Exteriér vozidla tvoria najmä geometrické hrany. Jeho súčasťou je viacero zaujímavých detailov, napríklad takmer horizontálne umiestnené pružiace jednotky vykúkajúce spod prednej kapoty na spodku obrovského čelného skla. Samotné okná sú zaujímavé. Dovedna je ich až trinásť, bočné časti kabíny totiž kryje päť nadväzujúcich dielcov. S nimi susedia drobné kamery.

Vodičovo sedadlo možno spolu s kompletným modulom posúvať
Vodičovo sedadlo možno spolu s kompletným modulom posúvať
Zdroj: Audi

Audi toto kupé interne nazývalo Level 0, keďže na rozdiel od väčšiny pripravovaných vozidiel pri ňom nerátalo so žiadnymi autonómnymi schopnosťami. Štúdia PB18 e-tron vznikla prioritne pre radosť z jazdy. Zodpovedá tomu nevšedná konfigurácia interiéru, v ktorom sa dá vodičovo sedadlo spolu s kompletným ovládacím modulom priečne posúvať. Šofér teda môže sedieť uprostred karosérie ako v monoposte. Ak chce dovnútra posadiť ešte druhého pasažiera, presunie sa na stranu.

Elektronický plyn riadi 775 elektrických koní

Netradičné riešenie kokpitu si vyžiadalo odstránenie všetkých mechanických väzieb, volant teda nie je fyzicky prepojený s kolesami. Pedále taktiež fungujú na báze elektroniky. Interiér obsahuje niekoľko obrazoviek, zaujímavý je najmä širokouhlý head-up displej tiahnuci sa cez celú šírku palubnej dosky. Zobrazovať môže navigačné povely či ideálnu stopu v nasledujúcej zákrute okruhu.

Ingolstadt udáva pre koncept viaceré dychvyrážajúce parametre
Ingolstadt udáva pre koncept viaceré dychvyrážajúce parametre
Zdroj: Audi

Pohon konceptu pozostáva z troch elektromotorov, z toho dva sa nachádzajú na zadnej náprave. Kombinovaný výkon tria je 500 kW (680 k). Krátkodobo dokáže systém vyprodukovať až 570 kW (775 k), kým krútiaci moment dosahuje 830 Nm. Vďaka týmto parametrom by kanonáda z pokoja na 100 km/h mala zabrať len o štipku viac než dve sekundy. Súčasťou vnútorností je inteligentné rozdelenie krútiaceho momentu, ktoré dávkuje silu presne podľa aktuálnych potrieb.

Audi PB18 e-tron má disponovať kvapalinou chladenou pevnou batériou s kapacitou 95 kWh, ktorá umožňuje prejsť podľa normy WLTP vyše 500 kilometrov na jedno nabitie. Stavaná je na dobíjanie pri napätí 800 voltov. Jej stopercentné naplnenie vďaka tomu podľa automobilky zaberie iba 15 minút, pričom prispôsobená je tiež na bezdrôtový prenos elektrickej energie. Zaujímavé sú aj ďalšie technológie. Zavesenie kolies vychádzajúce z riešení použitých na špeciáloch triedy LMP1 súťažiacich v Le Mans a pôvod v motoršporte majú taktiež obrovské karbónovo-keramické brzdy.

Z konceptu by sa teoreticky mohlo vykľuť budúce Audi R8
Z konceptu by sa teoreticky mohlo vykľuť budúce Audi R8
Zdroj: Audi

Okrem parametrov pohonu spomenul Ingolstadt hmotnosť podliezajúcu 1 550 kilogramov. Prezradil tiež rozmery štúdie: kupé s 2,7-metrovým rázvorom má dĺžku 4,53 metra, šírku rovné 2 metra a strechu položenú vo výške iba 1,15 m. Dozvedeli sme sa dokonca aj o 470-litrovom batožinovom priestore. Hŕba detailných informácii pôsobí, akoby z PB18 e-tron mal vzniknúť sériový model. Je to predobraz budúcej generácie er-osmičky? Možno áno, v prípade realizácie tohto vozidla však s jeho výrobou môžeme rátať až niekedy počas nasledujúcej dekády.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia