Jaguar Land Rover Advanced Product Creation Center.

Novinky Utajovaný prototyp v novom vývojovom centre JLR: Bude z neho vlajková loď značky Jaguar?

Foto: Jaguar Land Rover

4.10. 16:00 Počas prehliadky veľkolepého zariadenia nám dizajnéri ukázali futuristický koncept, ktorý zaujal svojimi proporciami i zložiteľným volantom. Teoreticky z neho môže vychádzať ďalšia generácia limuzíny XJ.

Otváranie automobiliek býva spravidla veľkou slávnostnou udalosťou. Dôvodom je nielen finančná náročnosť výstavby závodov, ale tiež ich dopad na ekonomiku daného regiónu či celej krajiny. Vývojové centrá sú oproti tomu navonok oveľa menej významné. No v rámci samotných štruktúr značiek mávajú zásadnejšiu rolu než továrne, keďže tých býva neraz viacero.

Na slávnostnom otvorení nového strediska nechýbali špičky vedenia koncernu JLR.
Na slávnostnom otvorení nového strediska nechýbali špičky vedenia koncernu JLR.
Zdroj: Marek Pokrývka

Výstavbe takýchto zariadení venujú výrobcovia áut veľkú pozornosť. Vidieť to na príklade nedávno dokončeného strediska koncernu Jaguar Land Rover, ktoré má v britskom Gaydone. To pred niekoľkými dňami oficiálne otvorilo svoje brány. Podujatia sme sa mali možnosť zúčastniť a počas ostrého spustenia prevádzky aj nahliadnuť do kuchyne anglickej spoločnosti.

Myslelo sa na životné prostredie i zamestnancov

V tesnej blízkosti domova značky Aston Martin má skupina JLR veľkolepý komplex, do ktorého investovala v ostatnom čase vyše pol miliardy eur. Značná časť peňazí putovala do budov Advanced Product Creation Center. Je to miesto, kde sa bude prioritne odohrávať dizajn a vývoj všetkých budúcich produktov značiek Jaguar a Land Rover.

Nová časť komplexu má podlahovú plochu vyše 50-tisíc metrov štvorcových.
Nová časť komplexu má podlahovú plochu vyše 50-tisíc metrov štvorcových.
Zdroj: Jaguar Land Rover

Anglický koncern spadajúci pod indickú spoločnosť Tata Motors pri výstavbe nešetril a myslel na životné prostredie. Napríklad vykopaná zemina bola opätovne použitá v rámci areálu. Zariadenie využíva mnohé riešenia na šetrenie vody i elektriny, pričom na jeho strechách sú solárne panely s plochou 2 800 metrov štvorcových. V priemere by mali pokryť takmer pätinu energetickej spotreby. Firma pritom uvádza, že všetka ostatná šťava tu pochádza z obnoviteľných zdrojov.

Nové stredisko s podlahovou plochou vyše 50-tisíc m2 tvoria prevažne vzdušné priestory s minimalistickou architektúrou využívajúcou prírodné materiály, najmä drevo, kov a sklo. Zásadným prvkom je kvalitné presvetlenie väčšiny miestností. Britská automobilka verí, že aj vďaka príjemnému prostrediu odvedú jej zamestnanci dobrú prácu.

V novom stredisku majú zamestnanci koncernu JLR omnoho viac priestoru na svoju prácu.
V novom stredisku majú zamestnanci koncernu JLR omnoho viac priestoru na svoju prácu.
Zdroj: Jaguar Land Rover

Dizajnéri koncernu JLR sú rozdelení do dvoch sekcií. Časť venovanú značke Jaguar sme mohli pri jej spustení navštíviť, pričom oproti minulosti je zhruba dvakrát väčšia. Okrem otvorených priestorov kancelárskeho typu ju tvoria dve veľké haly. V nich sa odohráva kľúčová časť návrhárskeho procesu, ktorou je tvorba a dolaďovanie hlinených modelov v životnej veľkosti.

Vďaka aktuálnym možnostiam britskej firmy má cesta od prvotných náčrtov k vozidlu z hliny trvať iba dva týždne. V dvoch mohutných štúdiách má Jaguar k dispozícii dokopy desať platforiem a každú z nich obsluhuje trojica špičkových CNC strojov na tvarovanie materiálu. To umožní simultánne pracovať až na 20 modeloch v mierke 1:1. Samozrejme, veľkú časť celého procesu tvorby majú stále na starosti ľudia.

Dizajnéri značky Jaguar majú k dispozícii dve takéto haly plné špičkových CNC strojov.
Dizajnéri značky Jaguar majú k dispozícii dve takéto haly plné špičkových CNC strojov.
Zdroj: Jaguar Land Rover

Pri navrhovaní môžu dizajnéri okrem ceruzky a klasických počítačových programov využiť aj virtuálnu či rozšírenú realitu alebo 11 metrov dlhú obrazovku. A taktiež múrom krytý otvorený pľac, kde sa autá skúmajú pod prirodzeným slnečným svetlom. V rámci hál sú pritom použité presne nasmerované LED trubice zvýrazňujúce krivky karosérie.

Videli sme predobraz novej generácie typu XJ?

Počas našej prehliadky bolo zariadenie už z väčšej časti v prevádzke. Na fotografovanie sa vzťahoval zákaz a preto môžeme zverejniť iba zábery vytvorené samotným koncernom JLR v kontrolovaných podmienkach. Zachytávajú najmä už uvedené autá. My sme však v novom vývojovom centre videli utajovaný prototyp, nad ktorým visí niekoľko otáznikov.

Pred našimi očami pracovali dizajnéri na zaujímavom futuristickom koncepte.
Pred našimi očami pracovali dizajnéri na zaujímavom futuristickom koncepte.
Zdroj: Jaguar Land Rover

Celkom zblízka sme sa mohli pozrieť na tvorbu vozidla, ktoré bolo evidentne ďaleko od reality. Navonok pôsobilo ako nadpriemerne veľký superšport nadväzujúci futuristickým štýlom na štúdiu C-X75. V skutočnosti však mal tento Jaguar štyri dvere (nahor výklopné) a rovnaký počet sedadiel, pričom v minimalistickom kokpite toho okrem nich nebolo veľa. Zaujímavo pôsobil mohutný displej pretínajúci celú palubnú dosku i skladací volant. Jeho obruč dokáže preložiť na polovicu a úplne schovať, keďže chýbať tu nemajú autonómne schopnosti.

Aj vďaka týmto prvkom bolo jasné, že sa nepozeráme na sériový model. Potvrdzovala to takmer nulová svetlá výška či podobne zanedbateľný priestor okolo obrích 26-palcových kolies. Podľa predstaviteľov britskej automobilky vzniklo toto dielo len pri príležitosti našej návštevy a slúžilo na ukážku spôsobu ich práce. To ale nemusí byť pravda.

Tvorba hlinených modelov v mierke 1:1 patrí ku kľúčovým častiam dizajnového procesu.
Tvorba hlinených modelov v mierke 1:1 patrí ku kľúčovým častiam dizajnového procesu.
Zdroj: Jaguar Land Rover

Tajomné úsmevy zamestnancov značky Jaguar i prítomnosť dvoch hlinených modelov v životnej veľkosti (jeden sčasti nalakovaný) dávala tušiť, že nejde len o bežné cvičenie dizajnérov. Potvrdzovalo to aj množstvo materiálov sprevádzajúcich štúdiu. Medzi nimi boli nielen náčrty a vizualizácie pretekárskej verzie, ale tiež trojrozmernou grafikou vytvorené video pripomínajúce reklamný spot.

Z týchto dôvodov predpokladáme, že automobil pripravovaný pred našimi očami má predsa nejakú úlohu. Bude z neho vlajková loď značky Jaguar? Viaceré indície to naznačujú, z konceptu teda môže vychádzať ďalšia generácia typu XJ. Tá bude na rozdiel od predchodcov čisto elektrická.

Na jedinom oficiálnom zábere prototypu je viditeľná časť jeho predného LED svetla.
Na jedinom oficiálnom zábere prototypu je viditeľná časť jeho predného LED svetla.
Zdroj: Jaguar Land Rover

Zásadná technická zmena rozväzuje ruky tvorcom a umožňuje im pohrať sa s klasickou formou trojpriestorovej limuzíny, čoho výsledkom môže teoreticky byť vozidlo vychádzajúce zo spomínaného prototypu. Alebo to s ním bude nakoniec celkom inak? Dozvieme sa to na ženevskom autosalóne, kde má budúca najluxusnejšia šelma debutovať.

Video

Diskusia