Tushek TS 900 Apex je štvrtým evolučným stupňom slovenského roadsteru K-1 Attack.

Novinky Tushek TS 900 Apex: Evolúcia roadsteru zo Slovenska má hybridný pohon a 1 340 koní

Foto: Tushek Supercars

9.8. 11:47 Uprostred otvoreného dvojmiestneho auta sa nachádza kompresorom prepĺňaný osemvalec, vpredu zasa dva len o niečo slabšie elektromotory. Váži pritom menej než napríklad podstatne slabší McLaren P1.

Hovorí vám niečo meno Tushek Supercars? Pravdepodobne nie, ide totiž o slovinskú firmu s veľmi malou výrobou. Napriek tomu si zaslúži pozornosť. Pre nás je hlavným dôvodom fakt, že jej korene siahajú k nám. Prvým komerčným produktom spoločnosti bol totiž prerobený model K-1 Attack. Teda šesťvalcový roadster predávaný aj ako skladačka, za ktorého vznikom stála dvojica Dick Kvetňanský a Juraj Mitro.

Športového automobilu pochádzajúceho zo Slovenska sa ešte počas minulej dekády chytil pretekár Aljosa Tushek a postupne ho začal meniť k obrazu svojmu. Všetko vyústilo do vzniku vlastného modelu TS 500. Podľa slovinskej firmy mal až 70% odlišných komponentov, svoje korene však najmä pre špecifický vzhľad nezaprel. V roku 2014 sa na svet dostal jeho nástupca označený ako TS 600. Ten sa dizajnovo posunul vlastným smerom. Naň teraz nadväzuje deväťstovka s prívlastkom Apex, ktorá projekt dostáva na úplne inú úroveň. Spomedzi superšportov do kategórie elitných hyperšportov.

Tushek TS 900 Apex je štvrtým evolučným stupňom slovenského roadsteru K-1 Attack.
Tushek TS 900 Apex je štvrtým evolučným stupňom slovenského roadsteru K-1 Attack.
Zdroj: Tushek Supercars

Attack dbal najmä na nízku hmotnosť a ovládateľnosť, pričom výkon motora bol až druhoradý. Slovinci ale základný recept postupne menili. Tushek TS 900 Apex pridáva zásadný element, má totiž hybridný pohon. A nie hocijaký. Evolúcia roadsteru disponuje naďalej centrálne uloženým 4,2-litrovým osemvalcom pôvodom z Audi, ktorý má suchú olejovú vaňu a je výrazne vyladený. Okrem iného obsahuje mechanický kompresor. Motor je spojený so 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou, ktorá pochádza od firmy Holinger.

Celý systém charakterizujú ohromné čísla 985 kW (1 340 k) a 1 600 Nm.
Autor

Spaľovací agregát poháňajúci zadné kolesá má pri použití 100-oktánového benzínu výkon 505 kW (687 k) v 7 600 ot./min. a krútiaci moment 690 Nm dostupný od 1 900 do 6 300 otáčok. Duo elektromotorov starajúcich sa o prednú nápravu pritom nie je výrazne slabšie. Dosahujú parametre 480 kW (653 k) a 1 000 Nm, pričom celý systém charakterizujú ohromné čísla 985 kW (1 340 k) a 1 600 Nm. Elektrinou ho zásobujú dve identické vodou chladené batérie so spoločnou kapacitou 15 kWh. Nejde o veľa, napriek tomu to má údajne vystačiť na dojazd 50 kilometrov. To by sme si pozreli...

Tushek hovorí o viacerých patentovaných riešeniach a chváli sa napríklad hmotnosťou akumulátorov. Tie majú iba 85 kg. Celý zmiešaný pohon priložil na váhu takmer dva metráky, no vďaka veľmi ľahkému základu využívajúcemu rám z chróm-molybdénovej ocele a uhlíkových vlákien to stále nie je žiadna ťažká kategória. Apex váži v suchom stave 1 305 kilogramov.

Pod prednou kapotou sa objavili oranžové káble prezrádzajúce elektrický pohon.
Pod prednou kapotou sa objavili oranžové káble prezrádzajúce elektrický pohon.
Zdroj: Tushek Supercars (Tine Kušar)

Daná hodnota je napríklad o 90 kg nižšia než mal McLaren P1, nehovoriac o kupé LaFerrari a či roadsteri 918 Hybrid od Porsche. Pohotovostná hmotnosť dosahuje podľa slovinskej firmy 1 410 kg. To je v pomere k výkonu 1 340 koní poriadna šupa a najnovší produkt Tushek to posúva do susedstva áut ako je Koenigsegg One:1. Platí to aj o dynamických údajoch. Zrýchlenie 0-100 km/h má hyperšport zvládnuť za 2,5 sekundy a dosiahnuť maximálne tempo 380 km/h. Slušné by to malo byť aj v opačnom smere. Na nápravách sú totiž karbónovo-keramické brzdy Brembo, vpredu s priemerom 397 mm a šesťpiestikovými brzdičmi. Vzadu sú piestiky štyri a 370-milimetrové kotúče.

Roadster prešiel veľkým vývojom techniky, kým jeho rozmery sa viac-menej nemenili. Už karoséria uvedená modelom TS 600 bola totiž o poznanie väčšia než v prípade modelu K-1. Tushek TS 900 Apex meria na dĺžku 4 390 mm, pričom šírka dosahuje až 2 020 mm. Strecha je pritom od vozovky vzdialená len 1 110 milimetrov. Proporcie vozidla sú teda naozaj extrémne, je to jednoducho placka. Jej rázvor ale podrástol len mierne: z 2 440 na 2 490 mm.

Napriek výkonnému hybridnému pohonu nie je slovinský roadster ťažký, skôr naopak.
Napriek výkonnému hybridnému pohonu nie je slovinský roadster ťažký, skôr naopak.
Zdroj: Tushek Supercars

Deväťstovka na prvý pohľad evokuje predchodcu uvedeného v roku 2014, v skutočnosti však prešla viacerými úpravami. Kompletne karbónová karoséria má prepracované línie bočných partií, ale aj blatníky, nárazníky a ďalšie detaily. Nové sú tiež 19-palcové kolesá BBS obuté do pneumatík Pirelli PZero Trofeo R. Medzi zmenami nechýbala oblasť prednej kapote, ktorá obsahuje niekoľko chladiacich otvorov a prišla o ikonické výrezy vrchného uchytenia pružiacich jednotiek. Tie pritom okrem originálu od K-1 mali aj obaja slovinskí predchodcovia.

Konštrukcia prednej nápravy sa nijak zásadne nemenila, Tushek akurát tento zaujímavý prvok zakryl. To je trochu škoda. No predpokladáme, že za tým stojí snaha dostatočne chladiť silnú elektrickú časť pohonu. Okrem zavesenia predných kolies zaváňajú slovenskými koreňmi aj krídlové dvere a interiér. Dvojmiestny kokpit sa v základných tvaroch nezmenil od čias modelu Attack. Teraz však má digitálny prístrojový panel, volant s viacerými tlačidlami a upravený centrálny tunel s miestom na tablet.

Druhý exemplár načrtáva, že hyperšport Tushek by mohol mať aj ambície v motoršporte.
Druhý exemplár načrtáva, že hyperšport Tushek by mohol mať aj ambície v motoršporte.
Zdroj: Tushek Supercars (Tine Kušar)

Prvý zmontovaný exemplár hybridného roadsteru sa objavil už na vlaňajšom podujatí Top Marques v Monaku. Na záberoch z akcie bolo možné vidieť nielen hlučný výfuk Akrapovič schopný šľahať plamene, ale tiež zle zlícované panely karosérie. V tomto smere budú snáď „sériové“ modely lepšie. Aktuálne existujú dva, firma teraz prezentuje aj čierny exemplár s prítlačným krídlom a nasadenou pevnou strechou. Detaily ohľadom ďalšej produkcie nepoznáme. A rovnako ani to najdôležitejšie, cenu hyperšportu TS 900 Apex. No výrobu chce slovinská firma rozbehnúť už čoskoro.

Video

Diskusia