Krátky komentár Filipa Kadlečíka
Po každej väčšej policajnej akcii počúvame o tom, koľko ľudí opäť tentokrát sedelo za volantom pod vplyvom alkoholu. Po tých rokoch často už len prísluchovo - mnohých z nás počty ľudí, ktorí nafúkali, už ani nevzrušia. Inokedy sa zasa stane, že nám známy či kamarátka, inak pomerne inteligentní ľudia, povedia, ako nedávno „asi“ šoférovali ešte pod vplyvom. Na Slovensku je alkohol príliš tolerovaný na spoločenskej úrovni a to negatívne vplýva na všetky ďalšie oblasti života, vrátane dopravy.
Vodiči na Slovensku by si mali vstúpiť do svedomia a po tragédií, ktorá sa včera stala na Zochovej, by sme všetci ešte viac mali tlačiť na to, aby tresty za alkohol boli tak vysoké, aby každého človeka, ktorý nie je schopný zvládať svoju väčšiu či menšiu závislosť, odradili od vedenia motorového vozidla. Samozrejme, vždy sa nájdu prípady, ktorým nepomôže ani hrozba väzby, no množstvo ľudí by vyššie tresty zaručene odradili.
Aj ja som pred pár rokmi v nedeľu večer v tomto čase stával na Zochovej ulici a čakal na prestup do Petržalky. O to viac mi je ľúto ľudí, ktorí tu úplne zbytočne zomreli, ich rodinám v mene redakcie Auto Bild vyjadrujem úprimnú sústrasť. Budeme sa snažiť šíriť osvetu, ktorá napomôže k tomu, aby si čo najmenej ľudí sadlo za volant pod vplyvom alkoholu.
Premýšľam nad tým, ako by sa dalo pomôcť - lepšie vzdelávanie je vždy cestou k uvedomelejšej spoločnosti. Možno by sme aj v rámci výcviku nových vodičov na Slovensku mohli viac dbať na prevenciu pred riadením pod vplyvom alkoholu. Úprimne som však čoraz viac presvedčený o tom, že nám skutočne pomôže len tzv. Alco-lock, ktorý už môžu poznať napríklad niektorí vodiči nákladnej dopravy. Pred naštartovaním vozidla bude musieť vodič vykázať nulovú prítomnosť alkoholu v dychu priamo vo svojom vozidle. Ak nebude výsledok skúšky negatívny, imobilizér mu neumožní naštartovať.
Alkohol nie je problémom iba na Slovensku, v samotnej Európskej únii je zodpovedný za každú štvrtú nehodu s tragickými následkami, no u nás je tento problém ešte vypuklejší. Regulácia EÚ s označením 2019/2144 vyžaduje, aby možnosť Alco-locku mali všetky novo typovo schválené vozidlá po 6. júli 2022, na cestách môžeme výraznejšie rozšírenie tohto systému očakávať niekedy v polovici tejto dekády, po 6. júli 2024 totiž má systém byť povinný pre všetky nové automobily v EÚ. Keď nič iné, aspoň tento systém nám snáď pomôže eliminovať náš problém s alkoholom do najväčšej možnej miery. Už si vyžiadal priveľa životov.
Pôvodná správa prebratá z Plus JEDEN DEŇ
Tragédia na Zochovej ulici
Policajný prezident Štefan Hamran vyjadril pozostalým nedeľnej tragédie z miesta nehody úprimnú sústrasť. Vinník nehody bol podľa Hamrana zadržaný ešte v nedeľu priamo na mieste. Nameraných mu bolo 1,6 promile alkoholu a dokonca sa mal správať agresívne voči polícii aj zdravotníkom. Jeho spolujazdec bol taktiež opitý, namerali mu 1 promile. So zraneniami skončil v nemocnici, z ktorej už bol prepustený.
Hamran potvrdil, že na mieste nehody zahynuli 4 osoby, ktoré sa zdravotníkom aj napriek pohotovej reakcii a snahe nepodarilo zachrániť. "Bohužiaľ, sú ale aj ďalšie 3 osoby, ktoré sú s kritickými zraneniami momentálne v nemocnici a zdravotníci bojujú o ich život."
Fotografie z miesta tragédie nájdete tu
Šéf polície avizoval, že polícia bude volať po sprísnení trestov za priestupky tohto typu. Voči vodičovi bude podľa Hamrana vedené trestné stíhanie. Podľa jeho slov je zarážajúce, že sa vodič bol schopný správať po tragédii agresívne voči policajtom a zdravotníckemu personálu, ktorý sa snaží na mieste ratovať všetkých tých, ktorým on spôsobil zranenia svojím nezodpovedným konaním.
Na základe doterajších informácií je podľa Hamrana "evidentné", že nehode zrejme predchádzalo niekoľkonásobné prekročenie povolenej rýchlosti. "Máme nejaké zábery," potvrdil policajný prezident.
Nehoda zatiaľ nie je kompletne vyšetrená, no Hamran už teraz avizoval, že trest pre vinníka bude vysoký. Zároveň je za to, aby sa v budúcnosti zvyšovali tresty za šoférovanie pod vplyvom alkoholu. "Vyzerá to tak, že niektoré indivídua sú jednoducho nepoučiteľné," dodal Hamran.