ikona

Novinky Toyota Supra odhalená: Je to sklamanie?

Foto: Toyota

15.1. 13:55 Japonskému kupé mnohí fanúšikovia vyčítajú nedostatok vlastnej identity, dizajnom ani parametrami však určite nesklamalo.

Bezpochyby najočakávanejším exponátom tohtoročnej výstavy NAIAS v Detroite sa stala Toyota Supra. V poradí piata generácia ikonického športového auta z krajiny vychádzajúceho slnka dorazila po sedemnásťročnej pauze a jej premiére predchádzalo množstvo únikov. Krátko pred samotným odhalením ich zaklincovala fotografia interiéru. O vozidle sme vopred vedeli takmer všetko podstatné, napriek vyvolal debut na sociálnych sieťach kontroverzné reakcie. Je to nakoniec sklamanie?

Prvé exempláre športového kupé prídu na cesty počas leta
Prvé exempláre športového kupé prídu na cesty počas leta
Zdroj: Toyota

O dizajne kupé oficiálne označeného ako Toyota GR Supra (pri vývoji mala veľké slovo divízia Gazoo Racing) sme už písali niekoľkokrát. Nemohli sme si nevšimnúť, že vizuálne sa v značnej miere drží konceptu FT-1 prezentovanému pred piatimi rokmi. Mnohé vykonané úpravy boli očakávané. Napriek tomu teraz mnohí kritizujú, že štúdia vyzerala podstatne dramatickejšie.

Japonec navonok, Bavor zvnútra

Odhalená japonská novinka pôsobí vo finále umiernenejšie než predloha, s tým možno súhlasiť. Jej dizajn však určite nie je nudný. Supra disponuje nosom jemne odkazujúcim na predchodcu, no obsahuje futuristické LED svetlá a veľké nasávacie otvory. Zaujímavé je odvetrávanie predných blatníkov i vstup vzduchu pred zadnými. Tie tvoria svalnatý oblúk, ktorý pokračuje do štýlovej zadnej časti s výrazne tvarovaným vekom kufra. Nechýbajú diódy, difúzor, ani duo veľkých výfukov. Štandardom sú ľahké kované disky kolies s priemerom devätnásť palcov, dostupné budú so strieborným a čiernym finišom.

Svalnaté zadné blatníky patria k výrazným dizajnovým prvkom
Svalnaté zadné blatníky patria k výrazným dizajnovým prvkom
Zdroj: Toyota

Toyota nedáva navonok nijak najavo, že vozidlo generácie A90 využíva rovnakú platformu ako nové BMW Z4. No v interiéri je príbuzenský vzťah neodškriepiteľný. Ako sme už mohli skôr vidieť, kokpit skrytý pod nápadne tvarovanou strechou obsahuje obrovské množstvo bavorských komponentov. K nemeckému pôvodu sa dokonca nakoniec hlási aj grafika multimediálneho systému s 8,8-palcovým displejom na vrchu palubnej dosky.

Nedostatok vlastnej identity vo vnútri vozidla patrí k zásadným bodom kritiky. Dvojmiestne kupé má síce pekné sedadlá, množstvo moderného vybavenia a pravdepodobne bude kvalitne spracované, no mnohí fanúšikovia očakávali aj japonský štýl. Namiesto toho dostali nemecký s logom Toyota. Obdobné negatívne reakcie si vyslúžila aj pohonná jednotka, Supra má totiž nakoniec prakticky rovnaký motor ako BMW Z4 M40i. Líšiť sa bude možno len mierne ostrejším zvukovým prejavom.

Okrem loga Toyota hovorí celý interiér nemeckým jazykom
Okrem loga Toyota hovorí celý interiér nemeckým jazykom
Zdroj: Toyota

Na európskom trhu iba šesťvalec

Mnohí aktuálne oplakávajú legendárny motor 2JZ s nefalšovaným japonským charakterom, no objektívne sa nemožno na srdce novinky sťažovať. Trojlitrový radový šesťvalec s dvojkomorovým turbodúchadlom dosahuje maximálny výkon 250 kW (340 k) a krútiaci moment 500 Nm. Štandardne bude spárovaný s osemstupňovou automatickou prevodovkou, na manuálny model môžu puristi aspoň nateraz zabudnúť. Aj za to dostala u mnohých automobilka čierny bod.

Toyota GR Supra zrýchli za 4,3 sekundy na 100 km/h, za čo vďačí aj funkcii Launch Control. Kupé bude štandardne vybavené aktívnym samosvorným diferenciálom. K jeho výborným jazdným vlastnostiam má prispieť nielen výborný pomer medzi dĺžkou rázvoru a šírkou pneumatík, ale tiež tuhosť karosérie prevyšujúca Lexus LFA, ťažisko položené nižšie než pri type GT86 či rozloženie hmotnosti v ideálnom pomere 50:50. Samozrejmosťou je prítomnosť viacerých jazdných režimov.

Slovenskú cenu piatej generácie typu Supra zatiaľ nepoznáme
Slovenskú cenu piatej generácie typu Supra zatiaľ nepoznáme
Zdroj: Toyota

Na domácom trhu chce japonská firma ponúkať okrem trojlitrového agregátu aj dve štvorvalcové verzie. ktoré disponujú prepĺňaným dvojlitrom od BMW. Odlišujú sa však naladením. Základ má produkovať maximálny výkon 145 kW (197 k), silnejší model zasa 190 kW (258 k).

Pre európsky trh sa bude Toyota GR Supra vyrábať v rakúskom Grazi, známa firma Magna Steyr ho plánuje montovať po boku mníchovského brata. Produkcia nemá byť aspoň počas prvého roka nijak vysoká. Európania majú dostať iba 900 kusov kupé, dodávky prvých z nich avizuje automobilka na koniec leta. Spustenie predaja sprevádza špeciálna edícia. Zatiaľ nie je jasné, za koľko sa bude japonská novinka predávať na slovenskom trhu.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia