Medzi najväčšie hviezdy tohtoročnej Ženevy sa zaradil Peugeot 208, levíča vyrábané v trnavskom závode zaujalo dizajnom i technológiami

Novinky Toto zabolí každého milovníka áut: Budúcnosť autosalóna v Ženeve je ohrozená, nebude ani o rok

Foto: Filip Kadlečík

30.6. 7:00 Aj top autosalón Európy pocíti ekonomickú krízu, čaká ho veľká zmena.

Za ostatné roky môžeme v priamom prenose pozorovať úpadok veľkých autosalónov. Za všetko svedčia napríklad problémy s tradičným frankfurtským autosalónom. V automobilovej veľmoci, akou Nemecko bez pochýb je, mali organizátori problém urobiť z autoshow vo Frankfurte ekonomicky výhodný projekt. Organizátorskú štafetu po Frankfurte prebral Mníchov, uvidíme, ako zmena lokality pomôže samotnému podujatiu.

Znižovanie kvality výstavy sa podľa našich skúseností týkalo aj autosalóna v Paríži, ktorý je dvojičkou toho frankfurtského. Jedinou istotou tak na európskej pôde zostávalo legendárne podujatie v švajčiarskom Palexpe, ktoré si napriek úpadku konkurencie ešte minulý rok držalo vysokú úroveň. Ženevský autosalón bol "vlajkovou loďou" automobilových udalostí nielen v Európe, ale aj vo svete.

Ani autoshow Ženeva, podujatie s ohromným cvengom, však nie je imúnne voči dopadom koronavírusu. Tento rok sa malo konať začiatkom marca, kedy sa v Európe vírus začínal výraznejšie šíriť. My sami sme ešte pár dní pred jeho konaním veľmi zvažovali účasť a plánovali sme ju zrušiť. V tom sa však po nariadeniach švajčiarskej vlády zrušil kompletne celý autosalón. Iste, ženevský autosalón, sviatok automobilizmu, nám chýba, no uvážte sami. V jedno obrovskom prepojenom priestore sa tam prestrieda 600 000 návštevníkov z celej Európy a približne 10 000 novinárov z celého sveta. Ženeva mohla byť ideálnou rozbuškou pre ešte razantnejšie šírenie pandémie.

Dôsledkom preventívneho odvolania ostatného ročníka, ktoré prišlo na poslednú chvíľu, je finančná nestabilita nadácie, ktorá medzinárodný salón organizuje. Tá nedávno požiadala ženevský kantón o finančnú injekciu vo výške 11 miliónov frankov (10,29 milióna eur), ktorá by aspoň čiastočne pokryla straty, ktoré pripravený a zorganizovaný autosalón za zavretými dverami vygeneroval. Švajčiarom na tomto podujatí záleží, preto nadácii ponúkli až 16,5 milióna frankov. Nadácii sa však nepozdávala podmienka, že prvú splátku vo výške 1 milión frankov by musela realizovať už v roku 2021, lebo by na ňu pravdepodobne nestihla zarobiť.

Výsledok patovej situácie priaznivcov automobilov nepoteší. Ženevský autosalón svoje brány neotvorí ani v roku 2021. Svoje rozhodnutie nadácia organizujúca autoshow odôvodnila nielen vlastnou finančnou nestabilitou, ale aj zhoršenou ekonomickou kondíciou vystavovateľov. Je ťažké si predstaviť, že by v súčasnej ťažkej situácii automobilky platili neraz i milióny eur za možnosť vystaviť svoje autá pre trh, ktorý ich "nemá za čo kúpiť". Švajčiarska nadácia vidí riešenie v predaji "práv" na autosalón priamo výstavisku Palexpo, ktoré by ho mohlo finančne zastrešovať v roku 2022. Na čo najrýchlejšom obnovení autoshow nemajú záujem iba fanúšikovia. Ženevskému kantónu údajne zvykol ročne priniesť až 200 miliónov frankov (187,04 milióna eur).

Video

Diskusia