Štáty Európskej Únie chcú znížiť množstvo vypúšťaných skleníkových plynov aspoň o 55 percent pod úroveň z roku 1990. Od roku 2050 by EÚ už nemala produkovať žiadne plyny, ktoré poškodzujú klímu, aby sa zastavila nepriaznivá zmena spôsobená človekom. Tak aspoň hovorí plán EÚ „Fit for 55“, ktorý Európska komisia predstavila 14. júla 2021 – a ktorý z dlhodobého hľadiska výrazne zmení šoférovanie.

Kedy príde koniec naftových a benzínových motorov?

Do roku 2030 budú musieť emisie skleníkových plynov z nových áut v EÚ v porovnaní so súčasnosťou klesnúť o 55 percent. Podľa plánov nebudú od roku 2035 registrované žiadne nové autá s naftovým alebo benzínovým motorom. To znamená de facto koniec klasických benzínových a naftových áut, aj keď plány nepredpisujú výslovný zákaz predaja. Už teraz je povolená priemerná spotreba vozového parku len 95 gramov CO2 na kilometer.

Ilustračná foto.
Zdroj: Shutterstock

Ak výrobcovia v budúcnosti nedodržia prísne pravidlá, budú musieť zaplatiť pokutu. To by mal byť silný stimul pre automobilky, aby vyraďovali spaľovacie motory z ponuky a tlačili na vývoj a výrobu nových e-áut. Táto zmena ovplyvní všetky segmenty bez rozdielu - od najmenších po najväčšie SUV, ako aj o ľahké úžitkové vozidlá. Tým myslíme aj malé dodávky s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony a užitočným zaťažením do 1,5 tony. Ich uplynutie sa pravdepodobne dotkne najmä doručovateľských služieb a remeselníkov.

Nulové emisie od roku 2035, čo to znamená?

Plány počítajú s tým, že produkcia CO2 v roku 2035 bude na nule. To znamená nulové emisie pre všetky novoregistrované autá, teda elektromobily alebo vozidlá s palivovými článkami. Samo o sebe to síce nehovorí o výslovnom zákaze spaľovacích motorov, no ak by sa vám aj podarilo kúpiť nové auto s takouto pohonnou jednotkou, nebudete ho môcť v Európskej Únii prihlásiť. Takže vlastne podlieha zákazu používania na verejných komunikáciách.

A čo syntetické palivá?

To je dobrá otázka. Presne povedané, e-palivá vyrábané pomocou zelenej elektriny stále produkujú pri spaľovacom procese emisie. Aj keď sú syntetické palivá, ktorých uhľovodíky sa získavajú zo vzduchu pomocou energie, klimaticky neutrálne, pri ich spaľovaní vznikajú skleníkové plyny. Napriek tomu sa syntetické palivo opakovane spomína ako alternatíva úplnej elektrifikácie.

Podľa predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej by spaľovacie motory mohli byť klimaticky neutrálne, ak budú prevádzkované na vodík alebo syntetické palivá. Ak by sa tieto palivá vyrábali správne, v konečnom dôsledku by nevypúšťali žiadne ďalšie skleníkové plyny, povedala pre Süddeutsche Zeitung. O tejto klasifikácii by sa malo ešte diskutovať, je to dôležité pre milióny vodičov. E-palivá sú stále veľmi drahé. Koncom roka 2020 ADAC odhadol, že výroba jedného litra syntetického paliva stojí okolo 4,50 eura.

Má vodík budúcnosť?

Vodík sa môže skladovať v palivových článkoch a môže poháňať vozidlá s nulovými emisiami, od ponoriek až po železničné vagóny. Vo výrobe áut by mohol zohrať väčšiu rolu ako predtým, v súčasnosti ide o špecializovanú jazdu v Toyote Mirai alebo Hyundai Nexo. Brusel do svojich klimatických cieľov ale vyslovene zahrnul aj rozširovanie vodíkových čerpacích staníc.

 

Je ešte nejaká šanca pre staršie autá?

Pravidlá ohľadom CO2 platia len pre nové autá, staršie autá sú už súčasťou systému. Autá, ktoré už boli zaregistrované, sa v klimatických plánoch neuvádzajú a ani sa to doteraz neplánovalo. Autá v Nemecku majú v súčasnosti v priemere 9,8 roka. Veľká časť zásob, približne 20 miliónov áut, bola zaregistrovaná v roku 2010 alebo skôr. Takže v roku 2030 a neskôr bude po Európskych cestách stále behať veľa spaľovacích motorov. Nádej EÚ však naďalej spočíva v elektrických autách a odhodlaní výrobcov, ktorí prinášajú jeden nový elektromobil za druhým.

Ilustračná foto
Zdroj: TONY ŠTEFUNKO

Na čo sa musia pripraviť vodiči so spaľovacími motormi? Hlavne na zvyšovanie cien pohonných hmôt. Nafta bola na začiatku tohto roka už o 8 centov drahšia, benzín o 7 centov drahší. Náklady na vypúšťanie CO2 do ovzdušia, teda jazdu autom so spaľovacím motorom, budú podľa všetkého z roka na rok naďalej rásť. To sa pravdepodobne dotkne najmä ľudí vo vidieckych oblastiach a obyvateľov s nízkymi príjmami. 

Ako by sa mala podporovať e-mobilita?

Štáty EÚ majú byť povinné rozšíriť sieť dobíjacích staníc a čerpacích staníc na vodík na diaľniciach, okresných cestách a aj v mestách. Elektromobily by sa mali dať nabíjať aspoň každých 60 kilometrov. Vozidlá s palivovými článkami by mali byť schopné tankovať vodík každých 150 kilometrov. Komisia odhaduje investičné náklady na nabíjaciu infraštruktúru celkovo na 15 miliárd eur, no kedy táto revolúcia nastane vo veľkom, netuší nik.

Sú tieto plány konečné? 

Nie, mala by existovať doložka o preskúmaní. Tá stanovuje, že každé dva roky sa kontroluje, ako ďaleko postúpili výrobcovia s prechodom na nové pravidlá. Na rok 2028 je naplánovaný testovací protokol, od ktorého závisí ďalší postup. To znamená, že dátum 2035 by sa mohol ešte posunúť. Existuje jedna výhrada - návrh ešte musia schváliť krajiny EÚ a Európsky parlament. Odborníci počítajú s náročnými rokovaniami a predpokladajú minimálne rok a pol, kým budú plány schválené.