Ilustračná snímka

Novinky Výhľad z vozidla: Nevyhnutná slabina SUV

Foto: Dreamstime

29.7. 13:30 Dávid proti Goliášovi. Tak by bolo možné označiť výsledky porovnania výhľadu z vozidla podľa tried. Široké stĺpiky A a vysoké bočné línie znevýhodňujú veľké modely. Mini a malé autá tu jasne bodujú.

Hoci sú autá stále bezpečnejšie, moderná konštrukcia prináša problém: výhľad z vozidla je totiž čoraz horší. Podľa štatistík nemeckého klubu ADAC pritom prehliadnutie iného účastníka premávky pri odbočovaní k najčastejším príčinám dopravných nehôd. Preto sa klub zameral práve na tento aspekt a preveril osobné vozidlá podľa tried a tvarov karosérií, pričom hlavnú pozornosť venoval stĺpiku A.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Dreamstime

Airbagy, pevnosť karosérie, konštrukcia vozidla a lepšia aerodynamika často stoja v priamom protiklade k výhľadu z miesta vodiča. Napríklad ostrý uhol sklonu čelného skla je nevyhnutný pre lepšie aerodynamické vlastnosti, tým však zhoršuje výhľad. Naviac pevnejšie a teda hrubšie stĺpiky A poľahky zakryjú chodcov a neraz aj celé vozidlá.

Ako sa testovalo

Základom pre aktuálny rebríček je 200 testov aktuálnych modelov. S pomocou kamery na testovacej figuríne sa hodnotí výhľad z miesta vodiča. Špeciálny softvér vytvorí 360-stupňový panoramatický obraz a na základe toho sa určia a vyhodnotia všetky dôležité prekážky v zornom poli. Celková známka sa vypočíta z priemernej hodnoty obmedzenia výhľadu cez ľavý aj pravý stĺpik A.

Výhľad podľa tried

Porovnanie vozidiel podľa tried jasne ukazuje vyššie spomínaný konflikt medzi veľkosťou a konštrukciou karosérie. Mini a malé autá preto dosiahli v priemere lepšie výsledky než modely vyššej strednej triedy a SUV. ADAC však pripúšťa, že otestovali len päť modelov vyššej triedy, preto nemožno vyvodiť jednoznačný záver.

Výhľad z vozidla: Nevyhnutná slabina SUV
Zdroj: ADAC, Dreamstime

Výhľad podľa typu karosérie

Tvar karosérie rozhodne ovplyvňuje výhľad z vozidla. Najlepšie obstáli vany, všetky ostatné verzie boli na tom horšie. Na predposlednom mieste skončili SUV, keďže veľké a ťažké modely musia mať mimoriadne pevnú konštrukciu, čo pochopiteľne negatívne ovplyvňuje aj výhľad. Najhoršie s prehľadom skončili sedany, keďže plochý uhol zadného skla a šikmé stĺpiky C zakrývajú naozaj mnoho. Na druhej strane ADAC podotýka, že malé bodové rozdiely dokazujú, že rôzne karosérie len minimálne ovplyvňujú výhľad. Výrobcovia tak majú možnosť bez ohľadu na verziu zapracovať na zlepšení výhľadu.

Výhľad z vozidla: Nevyhnutná slabina SUV
Zdroj: ADAC, Dreamstime

Mŕtvy uhol cez stĺpik A

Viac než 60 percent nehôd v Nemecku spôsobuje kolízia s účastníkom, ktorý prichádza zľava. I keď štatistiku pre Slovensko k dispozícii nemáme, väčšina vodičov túto situáciu pozná. Niektorí možno mali nehodu, iní sa jej vyhli len tesne. Dôvodom je krátka vzdialenosť vodiča k ľavému stĺpiku A, čím subjektívne stĺpik pôsobí širším dojmom a teda sa za ním toho ukryje oveľa viac. Práve preto do priemernej známky celkového výhľadu dopredu vstupujú obidva stĺpiky: ľavý aj pravý.

Len veľmi málo vozidiel dostalo prijateľnú známku a mini a malé modely dosiahli pozoruhodne dobré výsledky. Z radu vystupuje Suzuki Jimny, ktorý vďaka strmému uhlu čelného skla, úzkym stĺpikom A a konštrukcii strechy poskytuje výnimočne dobrý výhľad. Na druhej strane je však ochrana posádky horšia.

Výhľad z vozidla: Nevyhnutná slabina SUV
Zdroj: ADAC, redakcia AUTO BILD

Vany, SUV a rôzne exotické modely majú zväčša najhoršie výsledky. Príkladom môžu byť vysoké vany, ktoré majú zdvojenú konštrukciu stĺpika A a v kombinácii s ostrým uhlom čelného skla výrazne obmedzujú výhľad dopredu. Ako príklad uvádza ADAC dvojkové BMW Active Tourer.

Aj športové modely majú problém. BMW i8 Roadster má typický veľmi plochý uhol čelného skla a naviac bod, kde sa stĺpik A spája so strechou je nízko a teda blízko k zornému poľu vodiča. V kombinácii s relatívne vysokým umiestnením spätných zrkadiel dochádza k výraznému obmedzeniu výhľadu.

Výhľad z vozidla: Nevyhnutná slabina SUV
Zdroj: ADAC, redakcia AUTO BILD

Celkový výhľad

Z porovnania všetkých tried a výrobcov vyplýva, že mini a malé majú vďaka svojím rozmerom najlepší výhľad. O to viac, že táto trieda nevyžaduje žiadne mimoriadne konštrukčné riešenia, nakoľko bezpečnosť je možné dosiahnuť aj s užšími stĺpikmi. Vo všeobecnosti najlepšie výsledky dosiahli trojdverové verzie, keďže stĺpiky B sú posadené výrazne vzadu, čím sa zväčšuje plocha pre bočný výhľad.

Jasným víťazom z hľadiska celkového výhľadu je VW up! GTI. Vyššie spomínaný Suzuki Jimny má tiež priaznivú známku, no ADAC ho neodporúča, nakoľko v crash teste NCAP dostal len tri z piatich hviezd.

Výhľad z vozidla: Nevyhnutná slabina SUV
Zdroj: ADAC, redakcia AUTO BILD

Na opačnom konci rebríčka skončili SUV, kupé a rôzni „exoti.“ Medzi športovými autami sú dôvodom horšieho hodnotenia paradoxne ich príťažlivé tvary, napríklad nižšie položená strecha či vysoké bočné línie a s nimi súvisiace úzke okná. V prípade SUV je to zas požiadavka na bezpečnosť, ktorá si vyžaduje spevnenie konštrukcie a má prednosť pred výhľadom.

Výhľad z vozidla: Nevyhnutná slabina SUV
Zdroj: ADAC, redakcia AUTO BILD

Odporúčanie na záver

Pri kúpe vozidla pochopiteľne sa chcú mnohí rozhodovať aj podľa jeho vzhľadu. Odporúčame vyskúšať si viacero modelov a navzájom ich porovnať, a to aj z hľadiska výhľadu. Každý vodič má inú telesnú konštrukciu a podľa toho má voliť model. Náš tip: auto vám musí sadnúť ako na mieru šitý kabát. Dosiahnete na všetky ovládače? Nemáte v kabíne stiesnený pocit? Vyhovuje vám poloha volantu a sedadla aj po ich nastavení? Ak ste našli to pravé, budete sa v ňom cítiť ako doma.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia