ikona jazdenky

Novinky 10 jazdených áut, ktoré sa najťažšie predávajú

Foto: AUTO BILD

29.9. 2016 9:04 Existujú ojazdené vozidlá, ktoré sa predávajú ako teplé rohlíky. A potom sú tu také, na ktoré v autobazároch sadá prach. Ponúkame prehľad desiatich áut, ktoré vám v bazároch najčastejšie odmietnu kúpiť, hoci nie vždy je to vzhľadom ku kvalitám modelu oprávnené.

Väčšina rebríčkov hovorí o najlepších či najpredávanejších vozidlách, my sme sa však rozhodli zverejniť poradie modelov, ktoré sa v bazároch nepredávajú takmer vôbec. Čo, ak narazíte v bazári na problém, že vaše auto odmietnu vykúpiť z dôvodu, že je na čiernej listine nechcených áut?

Autobazáre majú svoje pravidlá a okrem povinností aj určité práva. Jedným z nich je právo odmietnuť vykúpenie vozidla, predovšetkým toho, ktorého predaj ďalej môže byť komplikovaný. Technický stav, spoľahlivosť ani vek nemusia zohrávať žiadnu úlohu. Autobazáry majú skrátka problém niektoré modely predať, pričom odmietavý postoj zákazníkov nemusí mať racionálny základ. Tieto vozidlá môžu byť v dobrom technickom a majiteľ ich môže predávať za veľmi výhodnú cenu, no i tak svojho kupcu nenájdu. Takýto rebríček desiatich „nepredajných“ modelov vznikol na základe štatistík siete autobazárov AAA Auto.

1) Fiat Sedici (2006 – 2014)

Fiat Sedici. Zdroj: AAA Auto
Fiat Sedici. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Prvým problematickým modelom je Fiat Sedici. Je to dvojča veľmi populárneho Suzuki SX4 a rovnako ako jeho japonský súrodenec sa vyrábal v Maďarsku. V začiatkoch predaja slávil veľké úspechy a ešte v polovici roka 2007 bol najpredávanejším crossoverom na talianskom trhu. Postupom času začala jeho sláva upadať a do popredia záujmu sa dostalo Suzuki SX4, dokonca aj s motorom 1.9 JTD práve od Fiatu. A rovnaký nepomer v obľube medzi SX4 a Sedici panuje aj na trhu ojazdených vozidiel. SX4 je bestsellerom, o Sedici už nezakopne takmer nikto.


2) Ford Galaxy 1,6 TDCI (2011 – 2015)

Ford Galaxy. Zdroj: AAA Auto
Ford Galaxy. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Ford Galaxy je priestranné rodinné auto, no tejto konkrétnej verzii možno vytknúť azda len nepomer medzi hmotnosťou a výkonom motora. Skrátka, auto ne motor príliš ťažké. V danej konfigurácii mu určite viac pristane jazda po meste, na rovine a s minimálnym nákladom. V opačnom prípade už musí vodič prikúriť pod kotlom, čo sa podpíše aj na spotrebe a v dlhodobom horizonte aj na životnosti motora. Preto je pochopiteľné, že motoristi radšej volia výkonnejšiu verziu 2,0 TDCi.


 

3) VW Passat 1,4 TSI 90kW (2010 – 2014)

VW Passat. Zdroj: AAA Auto
VW Passat. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Passat patrí medzi najpredávanejšie modely u nás, no motor 1,4 TSI nemá práve najlepšiu povesť. Hlavným dôvodom sú problémy s rozvodovou reťazou, ktoré v mnohých prípadoch viedli k poškodeniu celého agregátu. Výrobca ich síce riešil v rámci zvolávacích akcii, pokazenej povesti to už ale nepomohlo. V kombinácii s Passatom môže ťažkosti vyvolávať aj charakteristika motora, predovšetkým v súvislosti neveľmi vhodným priebehom krútiaceho momentu. V praxi to znamená, že vodič ho v snahe dosiahnuť aspoň štandardnú dynamiku jazdy musí tlačiť do vyšších otáčok, čo má za následok citeľný vzostup spotreby. Passat v tejto verzii je vhodný skôr pre pokojných vodičov, ktorí sa nikam neponáhľajú. Tí, ktorí majú radi svižnejšiu jazdu, by si mali zvoliť iný motor s väčším objemom.


4) Hyundai i10 (2008 – 2013)

Hyundai i10. Zdroj: AAA Auto
Hyundai i10. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Najmenší Hyundai je v súčasnosti sympatický a úspešný model. No predchádzajúca generácia, vyrábaná v rokoch 2008 až 2013, trpela najmä strohým dizajnom a nevyváženými proporciami karosérie. Podobne ako jej predchodca Hyundai Atos. A hoci si malý Hyundai ťažko hľadá nového majiteľa, ide o spoľahlivý a úsporný model, do ktorého sa navyše vďaka pomerne vysoko uloženým sedadlám dobre nastupuje.


5) Opel Combo 1,3 CDTI (2001 – 2011)

Opel Combo. Zdroj: AAA Auto
Opel Combo. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Combo v kombinácii s týmto motorom je vhodný najmä pre ľudí, ktorí nebudú využívať jeho maximálnu nosnosť. Autobazáre sa mu vyhýbajú aj so zdanlivo výhodnou cenou. Prijateľný je snáď len v päťmiestnom variante Combo Tour, ktorý nemáva tak ťažký pracovný život. Práve s predchádzajúcim spôsobom použitia súvisí technický stav. Ak toto vozidlo jazdilo denno-denne úplne naložené, je možné očakávať, motor bude mať najlepšie roky za sebou.


6) Hyundai H-1 (od roku 2008)

Hyundai H-1. Zdroj: AAA Auto
Hyundai H-1. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Hoci na slovenskom trhu nie je tento model obvyklý, vo svete je rozšírený. Ide o vydarený a spoľahlivý automobil, ktorý sa podobne ako u konkurenčných značiek predáva v troj- alebo šesťmiestnom variante. Hyundai okrem toho ponúka aj luxusnú osobnú verziu H-1 Tour, ktorá môže konkurovať modelom VW Multivan či Mercedes Viano. Väčšina ojazdených H-1 má výkonný 100-kilowattový motor, no aj napriek výhodám o neho zákazníci nejavia veľký záujem.


7) Fiat Fiorino a Qubo, Peugeot Bipper a Citroen Nemo

Fiat Qubo. Zdroj: AAA Auto
Fiat Qubo. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Trojčatá Fiorino/Qubo, Bipper a Nemo sú malé pickupy, ktoré však na trhu jazdených vozidiel nebodujú. Zatiaľ čo na trhu nových vozidiel je nižšia cena malého pickupu prijateľná, na trhu ojazdených áut sa rozdiely v cene stierajú. Práve preto u zákazníkov víťazia „plnohodnotné“ modely Dobló, Partner a Berlingo.


8) Volvo C30, S40 a V50 1,6 D (2004 – 2012)

Volvo V50. Zdroj: AAA Auto
Volvo V50. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Motor 1,6 D patrí do rovnakej rodiny ako Ford 1,6 TDCi. V prvých rokoch výroby však jeho reputáciu poškodili problémy s nadmerným upchávaním filtra pevných častíc. V nejednom prípade ho musel majiteľ predčasne vymeniť. Citlivým miestom tohto agregátu je aj ventil recirkulácie výfukových plynov EGR, ktorý sa zvykne po zanesení zaseknúť. Novšie 84-kilowattové motory s ôsmimi ventilmi síce už problematické nie sú, no odborníci aj u nich zvyknú odporúčať častejšie výmeny oleja, než je bežné u iných modelov.


9) Škoda Octavia 1,4 16V 55kW alebo 59 kW (2000 – 2014)

Škoda Octavia. Zdroj: AAA Auto
Škoda Octavia. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

U Octavie nastáva podobný problém ako u Passatu. Motor 1.4 je základná pohonná jednotka, ktorá je určená predovšetkým vodičom so skromnými nárokmi na dynamiku jazdy alebo jazdiacich prevažne v meste a po rovine. Väčšina ostatných vodičov už musí tlačiť motor do otáčok, čo sa pochopiteľne odrazí na spotrebe. Aj mierne naložené auto už v kopcoch nestíha s dychom.


10) Hyundai Accent (2000 – 2005)

Hyundai Accent. Zdroj: AAA Auto
Hyundai Accent. Zdroj: AAA Auto
Zdroj: AAA AUTO

Accent druhej generácie je osvedčený, lacný a spoľahlivý automobil s priestranným interiérom, pohodlným podvozkom a výkonným motorom. Väčšina ojazdených Accentov má za sebou málo kilometrov a zväčša sú vo veľmi dobrom stave. V jeho prípade je potrebné ustrážiť koróziu, ktorá sa môže zahryznúť do zadných lemov, prahov a podlahy. Dôkazom jeho jednoduchosti a spoľahlivosti je aj fakt, že v Rusku sa pre tamojší trh vyrábal až do roka 2011. Problém Accentu spočíva v jeho nie príliš atraktívnom vzhľade a enormnej obľube u vodičov dôchodkového veku.

Zdroj: Soňa Zverková
Diskusia  ()

Video

Diskusia