Nórsko je síce najmenší, no zároveň najelektrifikovanejší trh s automobilmi v Európe. Podľa miestnej Rady pre dopravné informácie (OFV) predstavovali elektrické vozidlá v minulom roku 54,3 % z celkového predaja osobných automobilov. Hybridy zabrali 29,1 % a spaľovákom sa ušlo iba 8,6 %.
Medzitým sa ale predaj vozidiel Tesla v Nórsku znížil o 53,5 %. Prečo taký pokles? Nejde ani tak o pandemický vývoj situácie, ako skôr o sťažnosti nórskych majiteľov na kvalitu služieb. Hneď, ako prišla na ich trh lacnejšia alternatíva, pustili sa do nej. V apríli sa stal lídrom na trhu elektrický crossover Volkswagen ID.4.
Koncom minulého týždňa nórske noviny Nettavisen informovali, že skupina viac ako 30 majiteľov Tesly Model S zakúpených v rokoch 2013 až 2015 vyhrala spor na súde, ktorý viedli práve proti automobilke. Aktualizácia softvéru ešte v roku 2019 spôsobila, že niektorým modelom sa znížil dojazd o približne 10 % a čas nabíjania na super rýchlych nabíjačkách sa výrazne zvýšil, konkrétne číslo sa však neuvádza.
Problém si všimli nielen v Nórsku, ale aj v iných krajinách. Tesla, ktorá ešte v tom čase nemala PR oddelenie, reagovala vyjadrením, že táto aktualizácia je určená na ochranu batérie a predĺženie jej životnosti. Nóri sa však s týmto vyjadrením neuspokojili a v decembri minulého roka podali na spoločnosť žalobu.
Tesla v tomto prípade na výzvu súdu nereagovala a tak žalobcovia prípad vyhrali. Teraz by im mala automobilka vyplatiť (každému zákazníkovi) približne 16 300 dolárov, čo je v prepočte 13 362 eur, ako náhradu za zhoršenie výkonu.
Tesla má formálne právo na to, aby sa proti rozsudku odvolala do 17. júna, ale ako to naozaj bude, nikto netuší. Zdá sa, že spoločnosť úplne stratila o Nórsko záujem alebo si len neuvedomuje, že v ich autách existuje nejaký problém. V apríli Elon Musk potvrdil, že Tesla sa zásadne nebude angažovať vo vzťahoch s verejnosťou.