Elon Musk, ešte stále čerstvo najbohatší človek sveta, už viackrát ukázal, že okrem zhmotňovania vizionárskych myšlienok dokáže rozkrútiť aj poriadny marketingový kolotoč. Ukázali to jeho vyhlásenia o Tesle Roadster novej generácie, prípadne pick-upe Cybertruck, no aj viaceré iné verejné vystúpenia. Zopakoval teraz Musk svoju lišiacku stratégiu, aby na svoj produkt pritiahol pozornosť celého sveta?
Pred pár dňami sme sa dozvedeli, že Tesla Model S prejde výraznejšou modernizáciou. Tá zahŕňa zjednodušenie ponuky - vlajková loď automobilky sa bude dodávať iba v dvoch výbavových stupňoch. Variant "Long Range" ponúkne dojazd okolo 663 kilometrov, pokročilejšia verzia "Plaid" má o niečo nižší dojazd (628 km), no tá má byť orientovaná viac na jazdné výkony. Vrcholom ponuky bude fascinujúci variant Plaid+ s dojazdom okolo 832 km a tromi elektromotormi s celkovým výkonom na úrovni 750 kW (1 020 k). Toto vozidlo by malo šprint na stovku pokoriť v čase okolo 2,1 s a dosiahnuť maximálnu rýchlosť na úrovni 322 km/h.
Navonok sa model S zmení kozmeticky, dostane upravené nárazníky či disky s novým dizajnom. Vylepšiť by sa mala aerodynamika vozidla, ale napríklad aj brzdový systém či podvozok. Facelift sa teda rozhodne nebude niesť len v duchu výmeny svetelnej techniky či obdobných zásahov, pôjde pekne do hĺbky.
Radikálne by sa mal zmeniť aj interiér - najmä volant. Tesla totiž uviedla, že Model S bude disponovať volantom typu "Yoke", čiže riadiacim nástrojom, ktorý používajú skôr piloti, než vozidlá. Tento volant je extrémne sploštený a v porovnaní s klasickým volantom auta mu chýba prakticky celý horný oblúk. Práve tento prvok je najdiskutovanejšou zmenou, ktorú Tesla uviedla a zaručil jej pozície na titulných stranách médií po celom svete. Zdá sa, že by opäť mohlo ísť len o marketingový trik Elona Muska, ktorým na svoj bez pochýb špičkový produkt chce pritiahnuť ešte väčšiu pozornosť.
Redaktor Rob Stumpf, ktorý píše pre server The Drive, sa do detailu pozrel na konfigurátor Tesly a jeho zdrojový kód a našiel v ňom niečo, čo aj trochu očakával, no zároveň ho to prekvapilo. V konfigurátore bol skryte nahratý aj obrázok modernizovaného interiéru so štandardným kruhovým volantom. Medzičasom už zo zdrojového kódu stránky Tesly táto "stopa" zmizla, no teraz už je jasné, že "Yoke" je tak trochu naozaj aj "Joke" (joke = vtip).
Použitie volantu typu Yoke v automobile nedáva veľký zmysel. Aby sa s ním dalo narábať aj v realite, bolo by potrebné, aby malo vozidlo veľmi progresívny účinok riadenia tak, aby napríklad pri parkovaní nebolo na plné vytočenie kolies treba vykonať 1,5 otáčky, ale ideálne len polovicu otázky. Akonáhle sa vám totiž pri takomto volante začnú prekrižovať ruky, stáva sa práca s ním extrémne nepohodlná, nepraktická a do istej miery určite aj nebezpečná. Nateraz nie je isté, či sa Model S bude skutočne ponúkať aj s týmto netradičným doplnkom, alebo zostane v realite len pri obyčajnom volante. Ktorý by ste si vybrali vy? Dali by ste šancu aj typu Yoke?
Mimochodom, okrem zvláštneho volantu sa v prípade modernizácie Tesly Model S udiala aj ďalšia prekvapivá vec - zmizla páčka smeroviek. Americká automobilka deklaruje, že automobil ich bude vedieť používať automaticky. Na zvládnutie tejto funkcie v realite sme veľmi zvedaví. Určite nebude jednoduché nastaviť smerovky tak, aby sa spúšťali v správnom okamihu. Koniec-koncov, s touto činnosťou majú často problém aj ľudia, nieto ešte stroje.
Musk sa na adresu revolučných smeroviek vyjadril tak, že ich auto bude používať na základe monitorovania okolitej situácie a mapových podkladov. Ak ich vozidlo použije nevhodne, budú sa dať deaktivovať na dotykovej obrazovke. Dotykové ovládanie smeroviek je asi posledná vec, ktorú by sme v aute v dnešnej dobe uvítali. Mimochodom, na fotke omladeného interiéru nechýba len časť volantu či páčka pre smerovky, ale aj akákoľvek "radiaca páka". Vraj ju taktiež nahradí automatický systém, ktorý rozozná, kedy sa chcete pohnúť vpred a kedy vzad. Manuálne sa bude dať radiť pravdepodobne aj na na 17" obrazovke infotainmentu.To už znie ako totálne a smutné sci-fi, pri ktorom sa dotykové ovládanie klimatizácie javí ako nostalgická spomienka na "staré dobré časy".