Vlaňajší rok rozhádzal akciové trhy v doteraz nevídaných rozmeroch. Obzvlášť to platilo o automobilových skupinách a startupoch, ktoré sa postavili do čela novej formy elektrickej mobility

Tomuto trendu akoby investori stále neveria a preto sa tieto spoločnosti vlani ocitli na jednej potápajúcej sa lodi s technologickými gigantmi. Vlani krvácal Volkswagen, Tesla či Ford.

Výpredaje skrz automotive akciovým portfóliom však na rozdiel od techno-firiem neboli jednotné a niektorí výrobcovia a automobilky si udržali, hoci bez výnosov, dobré pozície pred novým rokom 2023. Kto je víťaz a kto porazený zo sveta automotive.

V roku 2023 do Európy dorazí viacero čínskych výrobcov, vypočujte si náš podcast, v ktorom ich predstavujeme:

E-mobilita neláka investorov

Víťazov minulého roka podľa výkonnosti ich akcií nie je takmer ani ako šafranu. Situácia, ktorú vyvolal vojnový konflikt na Ukrajine, energetická kríza v Európe a neistota na globálnych trhoch kvôli riziku recesie doľahla na výrobu vozidiel vo veľkom. Optimizmus vystriedala skepsa aj pri samotnom predaji áut.

Navyše, takmer všetky automobilky aj startupy, ktoré sa zameriavajú na elektromobilitu, vlani evidovali dvojciferný prepad na akciových trhoch. A to platí ako o veľkom Volkswagene, ktorý chce byť lídrom elektromobility či americkej automobilke Tesla, tak aj o inak schopných startupoch z Ázie, ako sú firmy Nio či BYD.

Problémom spomínaných firiem je, že hoci sú nositeľmi zásadnej zmeny a prechodu na elektromobilitu, trhy podobné nadšenie nezdieľajú. Ich pesimizmus utvrdzujú komplikácie mnohých výrobcov so samotnými elektrickými autami, slabší dopyt, než sa pôvodne predpokladalo, koniec štátnych podporných programov na nákup takýchto vozidiel, stúpajúce ceny energií a elektriny na nabíjanie či zvyšujúca sa cena elektromobilov kvôli čoraz drahším batériám a materiálom, z ktorých sú vyrábané.

Inými slovami, elektromobilita po roku 2022 ťahá za kratší koniec, akokoľvek pozitívne tento trend dopravy chcú ľudia vidieť.

Navyše investori začínajú byť odolní aj voči pozitívnym správam v oblasti automotivu. Kým kedysi si nadšenci nakupovali akcie Tesly aj po oznámení nižších predajov jej vozidiel, než sa pôvodne odhadovalo, v súčasnosti výraznejší dopyt po jej akciách nepriniesli ani rekordy v predajoch.

Hranica pol milióna predaných vozidiel značky Tesla nedokázala nijako ovplyvniť trvalý pokles akcií. Automobilka za ostatný rok prišla už o takmer 70 percent hodnoty svojich akcií a z niekdajších 400 dolárov za kus sa dnes obchoduje na úrovni približne 120 dolárov za akciu.

Giganty sa potácajú

Čoraz výraznejší vplyv na investorov totiž majú aj nepriame faktory, ktoré sa automobiliek a elektromobility týkajú. Kým v prípade Tesly o najnovšom poklese rozhodovali aj kroky a plány jej zakladateľa Elona Musk v celkom odlišnom biznise sociálnych sietí, Volkswagen dopláca napríklad na výmenu niekdajšieho šéfa koncernu Herberta Diessa. O časť investorov koncern prišiel aj uvedením značky Porsche na burzu, keďže tí videli príležitosť ziskovejšieho aktíva.

Akcie skupiny Volkswagen klesli za ostatný rok o zhruba tretinu. Môžu za to najmä problémy s dodávkami dielov a polovodičov, so zdražujúcimi sa batériami a trvajúci pokles v predajoch niektorých kľúčových modelov. 

Index FactSet Automotive, ktorý mapuje výkonnosť automobiliek a dodávateľov náhradných dielov, v minulom roku zaznamenal pokles zhruba o štyridsať percent. Pätinu hodnoty akcií si odpísala aj nová skupina Stellantis.

Do problémov sa vlani dostali aj ázijskí výrobcovia, ako je skupina Hyundai, do ktorej patrí značka Kia. Materská skupina zaznamenala medziročne prepad už o takmer štvrtinu. Automobilky Hyundai Motor a Kia pritom očakávajú, že tento rok zvýšia predaj áut takmer o 10 percent na 7,52 milióna.

Ich vlaňajší predaj dosiahol 6,85 milióna vozidiel a zaostal za plánovaným cieľom o vyše štyri percentá. Japonský Nissan hlási mínus tridsať percent, Toyota mínus takmer dvadsať percent.

Preraziť s elektromobilitou, najmä na strane investorov, sa nedarí ani elektro-startupom ako sú Rivian, Nio, Lucid Group. Všetky zaznamenali výrazné viac ako 70-percentné prepady cien svojich akcií.

Trh ich budúcemu rastu a zopakovaniu príbehu Tesly verí čoraz menej, a to obzvlášť na pozadí hroziacej recesie, energetickej krízy a zdražovania materiálov potrebných pre výrobu batérií.

Rozhoduje aj klientela

Držať sa strednej cesty sa vlani najviac vyplácalo etablovaným skupinám, ktoré majú stabilnú a silnú klientelu. Investori si pri značkách ako sú BMW, Mercedes, Ferrari či Volvo môžu dovoliť viac veriť ich elektro stratégii a najmä ich klientele a plánovaným predajom budúcich elektrifikovaných vozidiel.

Napríklad spoločnosť BMW Group v treťom štvrťroku 2022 vykázala čistý zisk 3,18 miliardy eur, čo predstavuje medziročný nárast o 23 percent. Zisk skupiny pred zdanením dosiahol 4,1 miliardy eur, čo je medziročne viac až o 20 percent, pričom BMW očakávala veľký nárast dodávok vo štvrtom štvrťroku.

Aktuálne produktové portfólio značky ako aj aktuálna cena akcií ju robia naďalej  atraktívnou ,a to aj v súčasnom sentimente v automobilovom segmente.

Platí to aj o značke športových vozidiel Ferrari, ktorá síce za ostatný rok eviduje asi 10-percentný pokles cien akcií, ale oproti ostatným sa jej darí prechádzať prepadom akciových trhov výrazne lepšie.

Médiá akcie značky dokonca vlani označili za najvýkonnejšie z radov hlavných automobiliek. Navyše, Ferrari má tento rok predať zhruba trinásťtisíc vozidiel a darí sa jej postupne rozširovať portfólio o elektrické modely. Investori veria schopnosti automobilky udržať si aj v ére elektromobility vyššie marže a ceny predávaných vozidiel.

Tento text je prebratý z ekonomického týždenníka TREND.

Mohlo by vás zaujímať: