Lexus RCF

Novinky Šokujúca predpoveď špičkového inžiniera: Postaví emisná norma Euro 7 doterajší vývoj na hlavu?

Foto: Robo Hubač

19.5. 9:00 V ostatných rokoch bolo viac-menej štandardom zmenšovanie objemu motorov, siedme vydanie európskej regulácie však má proces otočiť a priniesť opäť väčšie agregáty. Hovorí to aktuálny šéf vývoja typov Porsche 718 a 911.

Pohonné jednotky osobných áut prešli v ostatných dvoch dekádach znižovaním kapacity a zmenou atmosférického charakteru na prepĺňaný, ktorému sa aspoň v Európe vyhla len malá časť z nich. Výrobcov do toho tlačili limity emisií. Aktuálne to vyzerá, že proces downsizingu sa ako-tak zastavil a výkon budú musieť automobilky čoraz viac hľadať v elektrine. No budúcnosť nemusí byť taká jasná.

V týchto dňoch zverejnil austrálsky magazín Wheels rozhovor s mužom menom Frank-Steffen Walliser. Ide o bývalého šéfa motoršportovej divízie Porsche, ktorý aktuálne vedie vývoj typov 718 a 911. Jeho slová preto netreba brať na ľahkú váhu. Podľa neho môže nabrať ďalšie smerovanie motorov prekvapujúci smer, za čo môže pripravovaný štandard Euro 7.

Meranie emisií áut sa z laboratórií presúva na reálne cesty.
Meranie emisií áut sa z laboratórií presúva na reálne cesty.
Zdroj: DUH

S nábehom tejto regulácie sa ráta v roku 2026. Má priniesť prísnejšie maximálne hodnoty, ale tiež väčší dôraz na reálne meranie namiesto laboratórneho. A riešiť bude napríklad aj studené štarty. Preto napríklad dcérska spoločnosť giganta Continental pracuje na vyhrievanom katalyzátore, ktorý môže v týchto podmienkach výrazne pomôcť.

Walliser pritom uvádza, že siedme vydanie európskych nariadení bude vyžadovať použitie mohutnejších katalyzátorov. Zmena má byť naozaj výrazná. „Keď myslím väčšie, hovorím o troj- až štvornásobnom faktore, takže v aute bude malá chemická továreň na ukontrolovanie tohto,“ vyjadril sa odborník pre publikáciu protinožcov.

Produkcia oxidu uhličitého podľa Wallisera pôjde nahor.
Produkcia oxidu uhličitého podľa Wallisera pôjde nahor.
Zdroj: Adobe Stock

Najzásadnejšou úpravou však asi bude limit týkajúci sa relatívneho výkonu na liter zdvihového objemu. Ten pôjde proti mnohým veciam, na ktorých automobilky v ostatných rokoch pracovali. Frank-Steffen Walliser očakáva zvyšovanie kapacity v priemere o 20 percent. „Veľa výrobcov prejde zo štyroch na šesť, zo šiestich na osem,“ uviedol k počtu valcov pod kapotou automobilov budúcnosti.

„Všetky štandardy nesplníte bez toho, aby ste spotrebovali palivo. Znie to šialene, ale v súčasnosti je to technický fakt,“ povedal dôležitý človek z Porsche k pripravovanému legislatívnemu rámcu. Podľa neho je navrhovaný formát úplne kontraproduktívny z hľadiska produkcie oxidu uhličitého. Walliser predpokladá, že tvorba CO2 pôjde nahor.

S atmosférickým srdcom sa asi rozlúči aj Porsche 911 GT3.
S atmosférickým srdcom sa asi rozlúči aj Porsche 911 GT3.
Zdroj: Porsche

Priaznivci veľkých atmosfér sa však veľmi tešiť nemusia. Ako sa môžeme dočítať v rozhovore pre Wheels, turbodúchadlo bude na splnenie limitov jediná možnosť. Neprepĺňanému riešeniu neveští vedúci projektov 718 a 911 svetlú budúcnosť. V nasledujúcich 10 rokoch budeme podľa experta hovoriť o „poslednom svojho druhu,“ čím asi myslel deväťstojedenástku vo verzii GT3. Tá už dnes patrí k hŕstke atmosférických modelov v rámci Porsche.

Šokujúca predpoveď špičkového inžiniera má šesť rokov do svojho naplnenia. To predstavuje dostatočný čas na vykonanie nejakých zmien aj pre byrokratický aparát Európskej únie, všetko teda ešte nie je vytesané do kameňa. Walliser je však v tomto smere nepochybne výborne informovaný. Ukážu sa jeho slová ako pravdivé a postaví emisná norma Euro 7 doterajší vývoj na hlavu? Na zodpovedanie tejto otázky si musíme počkať. Ale je evidentné, že v honbe za znižovaním emisií čakajú autá ďalšie zásadné technické zmeny a výrobcov obrovské investície.

Diskusia  ()

Video

Diskusia