Samostatne jazdiace vozidlá sú zásadnou témou už niekoľko rokov. Technológiám týkajúcim sa pravdepodobnej budúcnosti osobnej mobility sa venujú mnohé spoločnosti, medzi nimi aj tvorcovia svetoznámej aplikácie Uber. Práve ich program obletel v ostatných dňoch správy. Volvo XC90 patriace do testovacej flotily firmy bolo totiž účastníkom nehody, pri ktorej zahynula 49-ročná žena.

Volvo spoločnosti Uber nabralo ženu s bicyklom v plnej rýchlosti
Zdroj: Youtube (KJZZ Phoenix)

Medializovaný incident sa odohral neskoro večer v americkom štáte Arizona. Pôvodné informácie hovorili o tom, že SUV fungujúce v autonómnom režime nijak nezareagovalo na cyklistku križujúcu jeho trasu. Potvrdzuje to video zverejnené lokálnou políciou. Zachytáva nielen pohľad pred vozidlo, ale aj do interiéru obsadeného šoférkou povinnou dohliadať na bezpečné fungovanie systému. Čo hovorí záznam tragickej udalosti o jej priebehu?

Na záberoch môžeme vidieť, ako sa obeť havárie vynorila z tmy tesne pred nárazom. Svoj bicykel tlačila kolmo na cestu bez nejakej veľkej snahy prechod urýchliť. Na prichádzajúce Volvo zareagovala iba otočením hlavy v jeho smere, no už bolo neskoro. Ani zamestnankyňa firmy Uber sediaca za volantom nestihla zareagovať. V kritickom momente síce zdvihla oči od svojho smartfónu, ale stretu s obyvateľkou mesta Phoenix nezabránila. Volvo nabralo chodkyňu s bicyklom v plnej rýchlosti.

Žena za volantom SUV nestihla na nečakanú prekážku zareagovať
Zdroj: Youtube (KJZZ Phoenix)

Video pôsobí na prvý pohľad pomerne jednoznačne. Hlavný podiel viny nesie žena, ktorá na danom úseku cesty nemala čo robiť. Najmä nie počas nočných hodín bez akýchkoľvek reflexných prvkov. No obraz z palubnej kamery môže skresľovať, reálna viditeľnosť na úseku susediacom s pouličnými lampami bola podľa všetkého lepšia. Vodič by teoreticky prekážku mohol spozorovať skôr než ju osvetlili svetlomety SUV. Od tohto momentu do samotného nárazu pritom ubehla viac než sekunda a palubné systémy napriek tomu neurobili nič.

Zásadnou otázkou je, ako nemohol prekážku zaregistrovať laserový radar? Tma nemá na túto techniku nijaký vplyv. Prečo nedošlo k žiadnej snahe o vyhnutie sa stretu s človekom alebo okamžitému núdzovému brzdeniu, ktoré by mohlo významne znížiť rýchlosť z pôvodných 61 km/h? Na tieto otázky zatiaľ nemáme odpoveď. Akákoľvek reakcia však mohla silu kolízie zmenšiť a obeti zachrániť život.

Hlavnou otázkou je, prečo človeka nezaregistroval laserový radar
Zdroj: Youtube (ABC15 Arizona)

Podľa odborníkov záznam jasne dokazuje, že technológie v tomto prípade absolútne zlyhali. K príčinám vedúcim k fatálnej nehode zatiaľ Uber nevydal oficiálne stanovisko. Spoločnosť aktuálne pozastavila svoj testovací program a spolupracuje s úradmi na objasnení incidentu.

Priebeh vyšetrovania bude nepochybne pod drobnohľadom verejnosti. Autonómne autá totiž vznikli prioritne preto, aby nahradili občas chybujúci ľudský faktor prakticky neomylným počítačom. Teoreticky to má viesť k odprataniu dopravných nehôd do histórie. Prípady ako tento však ukazujú, že technológie zatiaľ nie sú vôbec stopercentné. Ako im teda môžeme veriť? A kto ponesie zodpovednosť, ak bude k takýmto haváriám v budúcnosti stále dochádzať? Všetko ukáže až čas. Nateraz možno povedať, že dôvera verejnosti v samostatne jazdiace vozidlá je právom naštrbená.

Video nie je vhodné pre citlivé povahy

Zdroj: Marek Pokrývka