Koncept pripravila spoločnosť Matador Group so Strojníckou fakultou Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) a odhalili ho v rámci svetovej premiéry šéfdizajnér Branislav Maukš a minister hospodárstva Richard Sulík. Informovala o tom mediálna zástupkyňa slovenskej expozície v Dubaji Lucia Mozolová.

Vodíkový koncept MH2.
Zdroj: Matador Group

“Na Expo Dubaj máme ambíciu predstaviť sa globálnemu publiku ako krajina prirodzeného talentu a inovatívnych riešení, či už v oblasti mobility alebo udržateľnosti. S tým súvisia vodíkové technológie. Vodík je budúcnosť a my chceme byť na ňu pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií,” povedal Sulík.

Dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák ozrejmil, že vodíkový koncept auta MH2 využíva špecifický spôsob uskladňovania vodíka, ktorý si vyžaduje inteligentný teplotný manažment. Hlavnou prednosťou tohto riešenia je vysoká bezpečnosť a relatívne nízke energetické nároky uskladnenia. „Na Strojníckej fakulte našej univerzity máme niekoľko špičkových odborníkov, ktorí sa dlhé roky venujú vodíkovým technológiám a jeho efektívnej aplikácii v reálnej doprave. Sme veľmi radi, že tento projekt s Matador Group dostal zelenú a dali sme týmto šikovným ľuďom možnosť vyniknúť a využiť svoje vedomosti na reálnom projekte,“ uviedol Živčák.

Vodíkový koncept MH2.
Zdroj: PETRA SARTORIS

Vodíkový koncept MH2 je nositeľom pokroku, nových vízií a ukazuje inovačný potenciál Slovenska. MATADOR Group ako líder slovenského priemyslu sa pohybuje v automotive sektore už viac ako storočie a svoje bohaté skúsenosti pretavil do super športového vozidla s vodíkovým pohonom. Concept car je najvyššie štádium showcaru, čiže ešte nie je to plne funkčný prototyp.

„V skupine MATADOR veríme už dlhodobo vodíkovému pohonu a ja osobne som veľký fanúšik vodíka, lebo ho považujem za jeden z úspešných alternatívnych pohonov v mnohých dopravných prostriedkoch. Som presvedčený, že vodík bude hrať významnú úlohu aj v iných sektoroch, napríklad v energetike,“ povedal prezident spoločnosti MATADOR Group, Štefan Rosina. „V MATADOR Group sme mali už niekoľko rokov ambíciu vytvoriť vlastné auto. Prelomové veci vznikajú často v spolupráci a my sme radi, že tento vodíkový koncept MH2 sme zostrojili s TUKE- Strojníckou fakultou, pretože sme cítili spoločnú ambíciu, ktorú zdieľalo s nami veľké množstvo šikovných ľudí na oboch stranách.“

Vodíkový koncept MH2.
Zdroj: PETRA SARTORIS

Ako každé športové vozidlo, aj vodíkový koncept MH2 disponuje nadčasovým dizajnom. Je to prezentácia najmodernejších technológii a materiálov. Samotný tvar MH2 je veľmi aerodynamický a so svojou muskulatúrou pripomína pripraveného atléta na štartovom rošte. „Celkový dizajn a tvar konceptu vozidla pôsobí ako napnutý celok pripravený na štarte, naklonený k vozovke – opäť ako atlét pripravený na okamžitú akceleráciu na štartovej ploche,“ hovorí šéfdizajnér MH2, Branislav Maukš.

Športový koncept MH2 symbolizuje unikátny a funkčný dizajn, ktorý v prípade hydrogen concept car-u umožňuje dosiahnutie  koeficientu odporu pod hodnotu 0,2, čo predlžuje samotný dojazd vozidla. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h by MH2 malo dosiahnuť za 4 sekundy. Maximálna rýchlosť vodíkového konceptu je približne 250 km/h. Súčasný vodíkový koncept nebolo možné naplniť a spojazdniť s vodíkom, pretože metalhydrid zásobníky nie sú ešte homologizované.

Vodíkový koncept MH2.
Zdroj: PETRA SARTORIS

Slovensko bude jednou zo 192 krajín, ktoré v rámci Svetovej výstavy odprezentujú svoj myšlienkový a technologický potenciál pre budúcnosť. Expo Dubaj 2020 otvorila brány pre návštevníkov 1. októbra. V slovenskom pavilóne uvidia návštevníci okrem konceptu MH2 napríklad 3D model čistenia oceánov - Ôsmy svetadiel či vodíkový autobus. Výstava trvá až do konca marca 2022.