Hovorí vám niečo meno Torsus? Ide o pôvodom ukrajinskú spoločnosť založenú v roku 2016, ktorá má momentálne centrálu v Prahe. No jej výrobné priestory sú na Slovensku. Nachádzajú sa v obci Horné Srnie neďaleko Dubnice nad Váhom a aktuálne v nich vzniká predvlani odhalený terénny autobus Praetorian. Čoskoro sa k nemu pridá ďalší produkt.

Mladá firma v týchto dňoch upozornila na model Terrastorm. Ten nevznikol na zelenej lúke, ale v kolaborácii s koncernom Volkswagen. Základom je dobre známy typ Crafter (resp. MAN TGE). Od východiskového vozidla sa novinka odlišuje nielen logom na maske chladiča, ale najmä kompletne prepracovaným „rally“ podvozkom s viacerými odolnými komponentmi. V spodnej časti vozidla sa objavili tiež prídavné ochranné panely.

Dodávka nesúca označenia Torsus je založená na type VW Crafter.
Dodávka nesúca označenia Torsus je založená na type VW Crafter.
Zdroj: Torsus

Od zeme má dodávka odstup nadpriemerných 290 mm. Jej predný nájazdový uhol má 26°, vzadu ide o 20°. Dokáže tiež prebrodiť vodou s hĺbkou až 820 milimetrov. Torsus má špecifický predný nárazník s priestorom na elektrický navijak i prídavné osvetlenie, blatníky vypĺňajú 17-palcové disky kolies obuté do terénnych pneumatík BFGoodrich. Okrem toho ho možno vybaviť veľkým predným rámom, ale tiež chráničmi zadných svetiel či rôznymi nadstavbami a príslušenstvom. Možností konfigurácie je viac než dosť.

V predstavenej forme meria Terrastorm rovných 6 metrov, pričom jeho rázvor dosahuje 3 640 mm. No evidentne nejde o jediné vyhotovenie karosérie. Oficiálna brožúra obsahuje okrem klasiky pre 9 pasažierov aj predĺžený variant, do ktorého sa dokáže zmestiť až 20 ľudí. Paleta však popri osobných modeloch zahŕňa tiež sanitku či úžitkovú verziu.

Terrastorm sa začína predávať vo viacerých rôznych formách.
Terrastorm sa začína predávať vo viacerých rôznych formách.
Zdroj: Torsus

Cez náročný terén odvezie Torsus svoju posádku alebo náklad vďaka pohonu všetkých kolies, ktorého súčasťou je uzamykateľný zadný diferenciál. Pod kapotou dodávky sa nachádza dvakrát prepĺňaný naftový štvorvalec s maximálnym výkonom 130 kW (177 k). Štandardne sa kombinuje s klasickou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alternatíva k nej je automat disponujúci ôsmimi stupňami.

Slováci majú drsný van začať montovať už čoskoro. Prvé exempláre sa k zákazníkom podľa firmy dostanú ešte do konca roka a predaj modelu Terrastorm sa už aktuálne spúšťa. Ceny teda poznáme. Štartujú na úrovni 57 461 eur za nákladný variant, kým bohatšie vybavený špeciál určený pre banské účely je dostupný od 80 537 eur. Suma úzko závisí od konkrétnej špecifikácie vozidla.