Auto, ktoré bolo pôvodne vyrobené ako športový koncept a prototyp Škoda 110 Super Sport, sa vďaka hlavnej úlohe v českom filme Upír z Feratu prerodilo na temnú hlavnú hviezdu filmového hororu. Pred niekoľkými rokmi sme si ho mali možnosť obzrieť aj naživo. Ferat dokáže nadchnúť ešte aj dnes, dokazuje to príbeh jej znovuzrodenia, za ktorým stojí francúzsky dizajnér Baptiste de Brugiere.

"Asi pred troma rokmi som mal možnosť prvýkrát navštíviť depozitár Škoda Múzea. Práve tam som prvýkrát uvidel Ferat, ktorý mi doslova učaroval. Keď som sa potom dozvedel o projekte Ikony v novom šate, hneď som sa prihlásil, že pripravím práve jeho novodobú interpretáciu,“ hovorí Baptiste. Šancu dostal okrem iného aj vďaka tomu, že Škoda je partnerom tohtoročného pražského festivalu komiksu a sci-fi Comic-Con 2021, v rámci ktorého si Ferat pripomenie štyridsať rokov od svojej premiéry na striebornom plátne.

Škoda Ferat a Baptiste de Brugiere.
Zdroj: Škoda

Podľa svojich slov sa Baptiste vo svojej predstave o novodobom „krvilačnom“ špeciále snažil zachytiť predovšetkým prvý dojem, ktorý na ňom auto zanechalo. „Je to tá prvá polsekunda, kým váš mozog začne dizajn analyzovať. V tom okamihu na vás zapôsobia niektoré prvky, ktoré som sa snažil zachovať,“ vraví Baptiste. Dôležité podľa neho boli základné proporcie s malou výškou vozidla, „špicatá“ strecha a obrovský zadný spojler. „Niektoré z týchto prvkov som doviedol až do extrému, aby som autu mohol dať ďalšie moderné prvky,“ prezrádza.

Jednou z vecí, ktoré sa Baptiste pre zachovanie charakteru rozhodol do svojej modernej interpretácie preniesť, sú od predného blatníka smerom dozadu klesajúce línie vozidla. „To je niečo, čo v súčasnom vnímaní dynamického dizajnu nemusí pôsobiť práve najlepšie. Dnes je vzorom dynamiky šelma pripravená ku skoku a práve odtiaľto pochádzajú svalnaté línie s mohutnejšou zadnou časťou,“ opisuje Baptiste problém, s ktorým sa musel vyrovnať.

Ilustrácia novodobej Škody Ferat.
Zdroj: Škoda

Bočné linky teda nejakú dobu ladil a premýšľal, ako ich vyvážiť a zmodernizovať. Výsledok je zaujímavý; ostro rezané vozidlo nepochybne pripomína pôvodný Ferat a súčasne pôsobí ako superšportiak budúcnosti. „Až potom, ako sa mi podarilo dať dokopy tieto základné proporcie, som začal pracovať na ďalších detailoch,“ vysvetľuje. A aj tie rozhodne stoja za to. V špicatej prednej časti s veľkou maskou chladiča môžeme jasne prečítať odkaz na dizajnový jazyk aktuálnych vozidiel Škoda. Baptiste na to využil predovšetkým typický prvok zvaný „Škoda Power Dome“, teda vyvýšený prelis na kapote, ktorý je tu veľmi zdôraznený. A originálna štvorica predných LED svetlometov? „To je predsa odkaz na upírske zuby,“ smeje sa Baptiste.

Ilustrácia novodobej Škody Ferat.
Zdroj: Škoda

Prácu na svojom poňatí vozidla Škoda Ferat začal Baptiste tak, že najskôr si spamäti skicoval originál. „Snažil som sa práve o zachytenie tých prvotných dojmov. Auto som teda skicoval tak, ako som si ho pamätal z prvého stretnutia. Až potom, keď sa mi podarilo zachytiť tieto emócie a proporcie pochádzajúce z mojich spomienok, som pokračoval s prácou na novej interpretácii,“ popisuje Baptiste prvé kroky práce. Skice prenášal klasicky na papier, ktorý ostáva u dizajnérov napriek čoraz väčšiemu podielu digitálnej výtvarnej práce obľúbeným štartovacím médiom.

Ilustrácia novodobej Škody Ferat.
Zdroj: Škoda

Aj neskôr mal historické vozidlo doslova stále pred sebou a hľadal rôzne detaily a zaujímavosti, ktoré by do dizajnu svojej predstavy mohol zapracovať. „Na počítači som pracoval až v samotnom finále, a to predovšetkým vo fáze pridávania farieb,“ hovorí Baptiste a dodáva, že tradičná „upírska“ čierno-červená kombinácia je absolútnou samozrejmosťou. „Po večeroch to boli približne dva týždne práce,“ naznačuje časovú náročnosť projektu. Najviac času mu zabralo obdobie venované úvodným skiciam a hľadaniu správnych tvarov a detailov.Výsledná ilustrácia už bola v podstate otázkou chvíle, ale predchádzalo jej množstvo starostlivej práce,“ vysvetľuje Baptiste.

A výsledok stojí za to, aj keď napríklad nemôžeme nahliadnuť do jeho interiéru, do ktorého v prípade originálu zabezpečovala prístup v podstate kompletne výklopná predná časť kabíny. „Na to by sme sa mohli pozrieť napríklad v prípade, že bude šanca posunúť projekt ďalej,“ usmieva sa Baptiste. Na druhej strane si je vedomý toho, že pravdepodobne ostane len pri tomto krásnom a slobodnom dizajnovom cvičení.