Škoda je veľmi spokojná s výkonom svojej Fabie s prívlastkom Rally - predalo sa približne 450 exemplárov, ktorým sa podarilo vyhrať 1 700 podujatí po celom svete. Česká značka preto teraz vsadila na ďalšiu generáciu nástupcu - Škodu Fabia RS Rally2.

„Hlavne v motoristickom športe znamená stáť na mieste vždy cestu späť. Preto sme pri vývoji nového modelu Fabia RS Rally2 využili skúsenosti, ktoré sme nazbierali s predchádzajúcim modelom. Ďalej sme cielene optimalizovali každý detail tak, aby sme ešte viac vylepšili najúspešnejšie pretekárske auto posledných rokov. Na celý tím v Škoda Motorsport, ktorý išiel za týmto cieľom s veľkým nasadením, som hrdý. Rád by som sa okrem toho poďakoval našim kolegom z vývojového oddelenia sériových automobilov, ktorí nám vozidlom Fabia štvrtej generácie poskytli skvelý základ pre model Fabia RS Rally2.,“ okomentoval uvedenie nového modelu Michal Hrabánek, šéf oddelenia Škoda Motorsport.

Škoda Fabia RS Rally2
Zdroj: Škoda Auto

Nová Škoda Fabia RS Rally2 nadväzuje na veľmi úspešných predchodcov. Doterajšie modely Fabia Rally2 a Fabia Rally2 evo založené na tretej generácii vozidla Škoda Fabia patria k najúspešnejším súťažným automobilom všetkých čias. Zákazníci Škoda Motorsport si zaobstarali cez 450 vozidiel, ktoré v súťažiach po celom svete nazbierali do začiatku mája pri 13 091 štartoch neuveriteľných 4 186 pódiových umiestnení, z toho 1 714 víťazstiev, vrátane štyroch triumfov v slávnej Rallye Monte Carlo.

Fabia Rally2 sa od roku 2015 stala etalónom kategórie WRC2 a pilotom továrenského tímu aj súkromným posádkam priniesla viac ako 20 titulov v Európe a triumfy v regionálnych šampionátoch Afriky, Strednej a Severnej Ameriky, Južnej Ameriky, Ázijsko-pacifickom regióne aj na Blízkom východe. Posádky s týmito vozidlami zvíťazili v stovke národných šampionátov, vrátane šiestich triumfov v Majstrovstvách Českej republiky alebo troch titulov z Nemecka.

Štvrtá generácia vozidla Škoda Fabia je postavená na koncernovej platforme MQB-A0, ktorá priniesla množstvo zmien ako v proporciách vozidla, tak jeho technickom riešení. A práve tieto zmeny využili inžinieri Škoda Motorsport vo svoj prospech a pri vývoji sa snažili nové vlastnosti maximálne „vyťažiť“. Pôsobivý je napríklad dizajn novinky, ktorý maximálne približuje súťažné vozidlo tomu sériovému.

Škoda Fabia RS Rally2 využíva emotívny dizajn bežného prevedenia a pridáva k nemu súťažné prvky, ako sú rozšírené blatníky, nasávacie a odvetrávacie otvory alebo nové zadné krídlo. Na oslavu užšieho spojenia so sériovou produkciou tiež dostalo auto v prezentovanej podobe nové sfarbenie, pre Škoda Motorsport tradičnú zelenú nahradila žiarivejšia farba Zelená Mamba, ktorú si môžu zákazníci objednať pre svoje sériové vozidlá Škoda Octavia RS a Enyaq Coupé RS iV.

Skvelým základom pre inžinierov motoršportu bola vycibrená aerodynamika sériového prevedenia. Vďaka nej mohli viac ladiť aerodynamiku pretekárskeho auta a výsledkom je oproti modelu Fabia Rally2 evo výrazné navýšenie prítlaku. Ten je takmer dvojnásobný, čo zlepšuje priľnavosť vozidla, a teda jeho rýchlosť v zákrutách.
Veľký krok vpred urobila už aj tak špičková bezpečnosť vozidla. Fabia RS Rally2 samozrejme nepoužíva žiadne bezpečnostné asistenčné systémy ani bohatú sadu airbagov, ktorú poznáme zo sériového modelu.

Škoda Fabia RS Rally2
Zdroj: Škoda Auto

Stavia však na extrémne tuhej konštrukcii karosérie, ktorá umožnila ďalej zlepšiť úroveň ochrany posádky v prípade nehody. Samotná tuhá karoséria ale v rýchlostiach, ktoré súťažné špeciály dosahujú, nestačí, a tak je tu povinný trubkový rám, ktorý je pevne privarený k platforme vozidla ešte pred tým, než auto dostane bočnice karosérie. To zaisťuje perfektnú kvalitu spojov a zvyšuje bezpečnosť. Rám tvorí celkom 35,8 metra trubiek.

Oproti predchádzajúcej generácii aj nová sériová Škoda Fabia trochu narástla bez toho, aby to negatívne ovplyvnilo hmotnosť vozidla. Aj toto inžinieri Škoda Motorsport využili na maximum. Nové proporcie im dávajú väčšie možnosti z hľadiska rozloženia hmotnosti. A to potom s nárastom rázvoru auta a v kombinácii so špičkovou aerodynamikou aj precíznejšími možnosťami nastavenia podvozku (vďaka tuhšej karosérii) prináša zvýšenie stability vozidla. Viac miesta je tiež v motorovom priestore, čo umožnilo pozitívne zmeny aj v oblasti pohonného ústrojenstva

Práve motor pod kapotou nového pretekárskeho vozidla je úplne nový, aj keď to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať. Pravidlá pre vozidlá Rally2 totiž určujú, že agregát smie mať objem maximálne 1,6 litra, čo novinka zachováva, rovnako ako štyri valce. Agregát vychádza zo sériového motora 2,0 TSI, ktorý Škoda Auto používa v modeloch Octavia a Superb. Po prepracovaní na účely pohonu rely vozidla má motor výkon 214 kW (291 koní) a krútiaci moment 430 Nm.

Škoda Fabia RS Rally2
Zdroj: Škoda Auto

Testovací jazdci si pochvaľujú lepší priebeh krútiaceho momentu a lepšiu reakciu na zošliapnutie plynového pedála ako u predchodcu. O prenos výkonu motora na vozovku sa stará špeciálna päťstupňová sekvenčná prevodovka, ktorá ho distribuuje na všetky štyri kolesá za využitia predného a zadného mechanického nápravového diferenciálu. Novinkou je elektrohydraulické ovládanie medzinápravovej spojky, umožňujúce rozpojiť prednú a zadnú nápravu zatiahnutím ručnej brzdy. Tá sa v rely často používa na rýchly prejazd ostrých zákrut.

Pre súťažný špeciál je špecifický aj podvozok, ktorý sa od sériového auta kompletne líši. Využíva systém McPherson a všetky komponenty sú, rovnako ako napríklad prevodovka a ďalšie časti pohonu, navrhnuté s ohľadom na extrémne zaťaženie v priebehu rýchlostných skúšok. Tomu zodpovedajú aj brzdy, vždy kotúčové s vnútorným odvetrávaním, ale prispôsobené povrchu. Pre asfaltové súťaže majú brzdy vpredu priemer 355 milimetrov a vzadu 300 milimetrov (auto využíva 18" kolesá), na šotolinových súťažiach sú vpredu aj vzadu kotúče s priemerom 300 milimetrov (využívajú sa 15" kolesá).

Špecialitou pretekárskeho vozidla je aj bezpečnostná nádrž vyrobená z kombinácie nylonu a špeciálnej gumy podľa definovaného bezpečnostného štandardu Medzinárodnej automobilovej federácie FIA. Materiál má maximálne brániť poškodeniu či prepichnutiu nádrže pri nehode, vo vnútri nádrže s objemom 82,5 litra je tiež špeciálna pena, ktorá okrem svojich bezpečnostných vlastností tiež redukuje odlievanie paliva. Nádrž zo spodnej strany chráni kryt vyrobený z kombinácie sklených a kevlarových vlákien. Benzín, ktorý do nádrže tímy počas pretekov tankujú, mimochodom pochádza zo 100 % z obnoviteľných zdrojov a nemá žiadne fosílne zložky.