Písal sa rok 1999, keď model s označením Fabia prvýkrát prišiel na trh. 22 rokov po premiére prvej generácia uvádza Škoda na trh štvrtú generáciu obľúbeného modelového radu. Najzásadnejšou novinkou je fakt, že hatchback po prvý raz stojí na modulárnej platforme MQB A0 koncernu VW. Vďaka tomu by mal vynikať vnútorným priestorom, vyšším komfortom a ponúknuť niekoľko nových technológií.

Fabia je po prvý raz skonštruovaná na modulárnej platforme MQB A0 koncernu Volkswagen, ktorá umožňuje vytvoriť väčší vnútorný priestor v porovnaní s dosluhujúcou verziou.  Oproti predchádzajúcim generáciám model Škoda Fabia narástol vo všetkých smeroch. Dĺžkou 4 108 mm teraz Fabia po prvý raz prekonáva hranicu štyroch metrov. Pritom hmotnosť sa podarilo udržať takmer na úrovni predchádzajúcej generácie. Oproti predchodcovi je dĺžka väčšia o 111 mm a rázvor vzrástol o 94 mm na 2 564 mm. Automobil je teraz aj o 48 mm širší – celková šírka je 1 780 mm.

Nová Škoda Fabia (2021).
Zdroj: Škoda
Fabia je neoddeliteľnou súčasťou nášho portfólia už vyše dvadsať rokov. Stelesňuje ústredné hodnoty značky Škoda.
Thomas Schäfer

Nová Fabia chce zaujať živším vzhľadom a športovejšími proporciami. Je dlhšia, širšia a nižšia. Väčší je aj rázvor. Vzhľad zvýrazňujú ostro rezané svetlomety a zadné svetlá s LED technikou, ktoré zdobia už tradičné kryštalické prvky.

Nenápadná dizajnová novinka sa nachádza na predných dverách, kde línie karosérie naznačujú charakteristický trojuholníkový motív českej vlajky. Ostro rezané svetlomety, ktoré už v štandard využívajú technológiu LED, siahajú až po masku chladiča. V základe svietia za pomoci klasických parabol, vo vyhotovení full LED svetelné lúče prechádzajú cez šošovky a majú intenzívnejšie tlmené a diaľkové svetlá, ako aj prisvetľovanie v zákrutách pri odbočovaní. Na želanie sa Fabia bude dodávať so zadnými svetlami v prevedení Top LED.

Nová Škoda Fabia (2021).
Zdroj: Škoda

Pri novej generácii modelu Škoda Fabia sa podarilo znížiť hodnotu koeficientu aerodynamického odporu cx z 0,32 predchádzajúcej generácie na 0,28. Fabia sa tak pýši najlepšou hodnotou vo svojej triede. Vývoj aerodynamiky prebiehal z veľkej časti pomocou simulácií metódou výpočtovej dynamiky tekutín (CFD – Computational Fluid Dynamics). Za tri a pol roka vývoja konštruktéri spoločnosti Škoda Auto uskutočnili vyše 3 000 výpočtov simulácií prúdenia a reálny tvar karosérie vozidla prispôsobovali ich výsledkom.

Dôležitým prvkom aerodynamiky sú aj žalúzie chladiča umiestnené v spodnom otvore na vstup vzduchu v prednom nárazníku. Ak systém vyhodnotí, že chladenie nie je potrebné, lamely sa samé privrú, čím sa zlepší aerodynamika. Pri konštantnej rýchlosti 120 km/h vďaka tomu dochádza k úspore paliva až o 0,2 l/100 km. Fabia tak vypúšťa o 5 g/km oxidu uhličitého menej. Pri úplne otvorených žalúziách prúdi do motorového priestoru maximálne množstvo vzduchu, čo umožňuje intenzívne chladenie počas krátkych zastávok.

Približne tretinu celkového odporu vzduchu spôsobuje tzv. úplav na zadnej časti karosérie, teda vírenie vzduchu. Fabia štvrtej generácie má väčší spojler na dverách batožinového priestoru a bočné finlety, ktoré zlepšujú prúdenie vzduchu na zadnej časti karosérie. Aerodynamické kryty vonkajších spätných zrkadiel znižujú odpor vzduchu a usmerňujú jeho prúdenie k zadnej časti.

Nová Škoda Fabia (2021).
Zdroj: Škoda

Na prednej časti karosérie otvory v prednom nárazníku vytvárajú tzv. vzduchové clony Air Curtain, ktoré usmerňujú prúdenie vzduchu okolo kolies. Pretože samotné kolesá vytvárajú približne 25 % odporu vzduchu, Škoda Fabia môže byť po prvý raz vybavená kolesami s aerodynamickými plastovými kryty. Tie sú kompatibilné s diskami Proxima a Procyon. Veľkú časť podvozka teraz pokrýva 12 krytov namiesto doterajších troch, a to najmä v oblasti motorového priestoru a náprav, ktoré sú dôležité pre aerodynamiku.

Na Fabiu Combi si ešte počkáme

V rámci špeciálnej novinárskej diskusie sme mali možnosť debatovať o novej Fabii s pánom Jiřím Dytrychom zodpovedným za celý projekt novej Fabie a pánom Martinom Hrdličkom, ktorý má na starosti technický vývoj.

Vďaka tomu vieme, že:

  • na novú Fabiu Combi si ešte počkáme. Odhalená bude niekedy okolo roku 2023 až 2024. Presnejší termín sa dozvieme neskôr, ešte nie je stanovený žiadny konkrétny dátum.
  • vyhrievanie čelného skla je realizované menej populárnymi káblikmi, ktoré sú vidieť. Toto riešenie však umožňuje zachovať náklady na uzde.
  • verzia Monte Carlo ako taká v štandarde neponúke športovejšie naladenie podvozka. Bude poskytovať takú možnosť, no za tú si treba priplatiť.
  • ochrana chodcov je v porovnaní s Kamiqom či Scalou vylepšená o prediktívnu funkciu novinka na trh príde v treťom štvrťroku tohto roka.
  • cena by mala štartovať pod 14 000 eurami na viacerých európskych trhoch
  • vpredu je, čo sa týka priestoru pre hlavu, o 11 mm miesta viac, vzadu o 13 mm viac.
  • model Scala síce stojí na rovnakej platforme, ale s Fabiou sú odlišné, majú iný rázvor, iné previsy. Fabia viac zodpovedá nižšiemu segmentu, Scala vyššiemu. Napriek rastu Fabie bude Scala nateraz určite pokračovať.
  • na európskej úrovni bola pri Fabii tretej generácie priemerná cena predávaných vozidiel medzi 17 000 až 18 000 eur a očakávajú, že teraz dosiahnu podobný priemer.
  • ani štvrtej generácie modelu Fabia sa trend elektrifikácie nedotkne, ten zostáva vyhradený pre Superb a Octaviu v podobe mild hybridov a plug-in hybridov a rodinu iV v prípade batériových elektrických vozidiel.
  • škodovka určite plánuje s Fabiou pokračovať aj na úrovni rely, už pracujú na novom pretekárskom modeli založenom na platforme MQB A0.
  • v súčasnosti nie je rozhodnuté o tom, či toto bude posledná generácia Fabie s tradičnými spaľovacími motormi, alebo nie. Niečo iné môže platiť v Európe a niečo iné v ďalších častiach sveta. Nedá sa to zatiaľ predvídať, no budú to sledovať a vyhodnocovať.
  • variant RS očakávať netreba, jeho úlohu zastane vyhotovenie Monte Carlo s motorizáciou 1.5 TSI Evo.

Okrem aerodynamického odporu sa Mladá Boleslav sústredila aj na znižovanie aerodynamického hluku, po prvý raz využila aj digitálnu metódu aeroakustickej simulácie. Pomocou výpočtov založených na simuláciách metódou výpočtovej dynamiky tekutín je možné detekovať turbulencie vzduchu, miesta kde sa odtŕha vzduch od karosérie a vibrácie na bočných oknách, ktorá spôsobujú pískanie a zvýšený hluk v kabíne automobilu. Zdroje hluku je tak možné lokalizovať a odstrániť, napríklad odlišným nastavením polohy vonkajších spätných zrkadiel.

Pre Fabiu číslo štyri je na výber aktuálne 9 farieb karosérie, medzi ktoré patria aj nové metalizované odtiene oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odtiene šedá Graphite a čierna Magic sa dajú použiť aj ako kontrastné farby pre strechu, kryty vonkajších spätných zrkadiel a rámik masky chladiča. Ponuka kolies zahŕňa 15" disky z oceľového plechu a 9 rozličných diskov z ľahkej zliatiny formátu od 15" do 18". Vrcholovú alternatívu predstavujú voliteľné čierne leštené 18" disky z ľahkej zliatiny s označením Libra.