Kia Rio štvrtej generácie

Novinky Kia Rio: Štvrtá generácia si trúfa

Foto: Kia

16.9. 2016 14:00 Kórejská novinka má atraktívny dizajn, priestrannejší interiér s displejom mierne vystupujúcim z palubnej dosky a šesť motorizácii.

V našich končinách to tak možno nevyzerá, no Kia Rio je globálne najpredávanejším vozidlom tejto značky. Do jeho štvrtej generácie vkladá automobilka veľké nádeje. Jej odhaľovanie sa rozhodla urobiť postupne: najprv vyslala do sveta dizajnové skice, následne zverejnila prvé fotografie doplnené rozmermi a teraz prišla na rad predpremiéra vo frankfurtskej centrále spoločnosti.

Nová Kia Rio na predpremiére vo frankfurtskej centrále
Nová Kia Rio na predpremiére vo frankfurtskej centrále
Zdroj: Marek Pokrývka

Počas debutu prezradila automobilka všetky technické detaily o novinke, vrátane dostupných motorizácií a plánovaného príchodu na trh. Zároveň nám umožnila „ochytať si“ toto vozidlo. Preto vám môžeme priniesť komplexné informácie i naše prvé dojmy zo statickej obhliadky a zároveň vysloviť dojem, že si tento model trúfa na najlepších zo segmentu.

Drobec s atraktívnym dizajnom

Dizajnu malého päťdverového hatchbacku sme sa už venovali. Živé zoznámenie s autom potvrdilo, že pôsobí sebavedomejšie a modernejšie. Môže za to najmä čiastočné opustenie oblých tvarov. Novinka je podstatne hranatejšia, má nahnevaný pohľad svetlometov, veľký otvor v nárazníku a masku chladiča takmer kompletne prekrytú tmavým plastom. V červenej farbe pôsobí drobec skutočne atraktívne. Pri vystavených kusoch pomohli aj disky, ktoré sú dostupné v rozmere 15 až 17 palcov.

Štvrtá generácia je podstatne hranatejšia než predchodca
Štvrtá generácia je podstatne hranatejšia než predchodca
Zdroj: Kia

Na zverejnených záberoch sme mohli vidieť aj interiér, ktorý nás na prvý pohľad zaujal displejom vytŕčajúcim nad palubnú dosku spolu s niekoľkými tlačidlami. V skutočnosti však vystupuje len mierne. Cez dotykovú obrazovku možno ovládať  multimediálny systém s navigáciou i plnou integráciou smartfónu. Kia v tlačovej správe hovorí o náraste vnútorného priestoru, ktorý vychádza z upravených exteriérových proporcií. Subjektívne to môžeme potvrdiť. Rio pôsobí zvnútra dostatočne priestranne, vodič s výškou 180 cm sa „za seba“ posadí s drobnou rezervou v oblasti kolien i hlavy.

Batožinový priestor má podľa VDA štandardný objem 325 litrov. Samozrejmosťou je možnosť sklopiť zadné sedadlá: celkový objem síce nepoznáme, no operadlá vytvoria takmer dokonalú rovinu. Nezabudlo sa ani na odkladacie priestory. Pred radiacou pákou sa zmestili hneď dve praktické „poličky“ na telefón či iné drobnosti, klasikou je schránka na strane spolujazdca i priečinky vo všetkých dverách. Do tých predných sa majú podľa vyjadrení automobily zmestiť 1,5-litrové fľaše. Z hľadiska interiérového vyhotovenia a použitých materiálov pôsobí Kia Rio veľmi slušne.

Päťdverový hatchback pôsobí zvnútra dostatočne priestranne
Päťdverový hatchback pôsobí zvnútra dostatočne priestranne
Zdroj: Kia

Konštrukcia vozidla pozostáva z 51% vysokopevnostnej ocele, od čoho si kórejská spoločnosť sľubuje ďalšie zlepšenie pasívnej bezpečnosti. Mieri na päť hviezdičiek v hodnotení Euro NCAP. Pre jeho dosiahnutie je typ Rio ako prvý automobil v segmente vybavené aj radarovým systémom AEB, teda autonómnym núdzovým brzdením s funkciou detekcie chodcov.

Okrem turbomotora aj atmosféry

Od uvedenia na trh bude mať Rio dokopy šesť motorizácii, aj keď tabuľky naznačujú aj siedmu. Podľa očakávaní bude Kia do malého hatchbacku montovať svoj prepĺňaný trojvalec so zdvihovým objemom jeden liter. Agregát s označením 1.0 T-GDI bude k dispozícii v dvoch naladeniach s maximálnym výkonom 74 kW (100 k) alebo 88 kW (120 k), pričom obe poskytujú krútiaci moment 172 Nm. Vozidlo má s týmto srdcom dosahovať emisie CO2 podliezajúce hranicu 90 g/km.

Kia Rio dostala podľa očakávaní prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDI
Kia Rio dostala podľa očakávaní prepĺňaný trojvalec 1.0 T-GDI
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem malého turbomotora plánuje kórejská automobilka predávať dva atmosférické štvorvalce známe aj z aktuálnej generácie vozidla. Ide o 1,25-litrový agregát poskytujúci parametre 62 kW (84 k) a 122 Nm, ako aj variant 1.4 MPI dosahujúci 74 kW (100 k) a 132 Nm. Naftovú alternatívu vytvorí rovnako objemný turbodiesel dostupný v naladení na 51 kW (70 k) alebo 66 kW (90 k).

Vznetové pohonné jednotky budú štandardne spriahnuté so šesťstupňovou mechanickou prevodovkou, čo platí aj o silnejšej verzii trojvalca a 1,4-litrovej atmosfére. Ostatné dve motorizácie si musia vystačiť s päťstupňovým manuálom. Samočinnú verziu automobilka vo svojich vyhláseniach nespomína, no v tabuľke technických údajov ju nájdeme. Pri motorizácii 1.4 MPI je uvedený štvorstupňový automat a zároveň tam môžeme vidieť bližšie nešpecifikovaný 1,6-litrový turbodiesel schopný pracovať s dvojspojkovou prevodovkou so šiestimi alebo siedmimi stupňami. Do predaja príde pravdepodobne neskôr.

Kia Rio štvrtej generácie
Kia Rio štvrtej generácie
Zdroj: Kia

Podvozok hatchbacku sa spolieha na overenú klasiku, vpredu teda využíva nezávislé zavesenie typu MacPherson a zadnú os tvorí torzná priečka. Táto oblasť však prešla viacerými zmenami. Automobilka hovorí o tuhších vzperách, nových tlmičoch či premiestnenom posilňovači riadenia. Vďaka tomu by vozidlo malo ponúkať lepšie jazdné vlastnosti i viac komfortu.

Výstavný debut o dva týždne

Kia Rio štvrtej generácie má teda predpremiéru za sebou. Výstavný debut ju čaká o dva týždne na parížskom autosalóne a vyrábať sa bude v kórejskom Sohari. Na európskych trhoch sa začne predávať v prvom kvartáli budúceho roka. O cenách sa zatiaľ nehovorí, základná suma sa pravdepodobne výrazne nevzdiali od súčasnej štartovacej priečky. Tá tesne podlieza hranicu desaťtisíc eur.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia