Novinky Škoda 1203 má 50-tku!

18.9. 2018 11:00 Ľahký úžitkový automobil s jednopriestorovou karosériou bol vývoji prakticky už od druhej polovice päťdesiatych rokov, do výroby sa však dostal až v neslávny rok 1968, ktorý pre model 1203 začal jeho premiérou na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne 14.

septembra.

 
Škoda 1203 má 50-tku!
 Prototyp z roku 1957, autor: Škoda

Karoséria modelu 1203 bola samonosná a vzhľadom na to, že motor sa nachádzal v blízkosti predných sedadiel, jeho jednopriestorová karoséria bola bohato využiteľná pre najrôznejšie aplikácie. Škodu 1203 poháňal motor OHV s objemom 1,2 litra a výkonom 49 koní (39 kW) z modelu Škoda 1202. Vo vnútri ste ale mohli nájsť komponenty aj z ďalších modelov. Budíky a zadné svetlá pochádzali z modelu Škoda 1000 MB, kvôli ktorého dobrým predajom doma aj v zahraničí neskôr výrobu presunuli z Vrchlabí do Trnavy.

 
Škoda 1203 má 50-tku!
 Legendárna Škoda 1203, autor: Škoda

Ako prvé sa začali vyrábať 1203 v prevedení dodávka, nasledovali mikrobusy a populárne valníky, a sanitky. Pri svojej základnej pohotovostnej hmotnosti 1170 kilogramov odviezla 1203-ka až 950 kilogramov nákladu a bola schopná vyvinúť maximálnu rýchlosť 90km/h. Priemerná spotreba 11 litrov bola meraná pri ustálenej rýchlosti 60 km/h.

 
Škoda 1203 má 50-tku!
 Legendárna Škoda 1203, autor: Škoda

Tieto autá sa samozrejme k bežným smrteľníkom dostali iba ako ojazdené kusy. Dôvodom bol nedostatok týchto vozidiel a priorita v podobe družstevných podnikov či organizácií. Druhou stranou mince bol aj úžitkový charakter auta - súkromné podnikanie nebolo práve prioritou socialistickej vlády. Okrem domáceho trhu 1203-ky cestovali aj do sveta (Francúzsko, Belgicko ale aj Egypt) a to nielen v podobe komerčného tovaru ale aj ako predĺžené špeciálne prepravníky súťažných modelov 100 L, ktoré štartovali v seriáli Majstrovstiev Európy cestných vozidiel.

Zdroj: andrej ježo
Diskusia  ()

Video

Diskusia