Vyberáte nové auto po prvýkrát a neviete, na čo sa pri kúpe sústrediť? Zozbierali sme pre vás sedem rád, ktorými by sme sa pri výbere riadili my.

Máte vybrané auto a ste pevne rozhodnutý. Nezabudnite však vyskúšať konkurenciu rovnakej triedy i ceny. Len ak ste sedeli a šoférovali viacero modelov môžete s čistým svedomím povedať, že vami obľúbené a vybrané vozidlo je to najlepšie pre vás. Inak ide len o táranie do vetra a kto nevyskúša, nevie.

Kupujte etablované modely

Vaša obľúbená automobilka uviedla na trh nový model a vy ste sa zamilovali? Nechajte priestor rozumu a chvíľu počkajte na prvé recenzie a skúsenosti užívateľov. To, že je nový model krásny nikto nezmení, ale každých 50 tisíc kilometrov kaziace sa zapaľovanie vám z neho radosť veľmi rýchlo pokazí. Oveľa lepšou voľbou býva kúpa až druhej (a neskoršej) generácie toho ktorého modelu.

Každé auto dozreje až po facelifte

Facelift alebo omladenie modelu sa nerobí len kvôli opätovnej medializácii. Automobilka až po čase príde na to, ako optimalizovať proces výroby, či ako vylepšiť kazové súčiastky. S faceliftom neraz ruka v ruke prichádzajú do ponuky aj nové motorizácie a prvky výbav. Existuje tu však najmä predpoklad, že ak je konkrétna automobilka aspoň trochu rozumná, po facelifte zbaví model všetkých „detských neduhov". Myslíme tým napríklad vŕzganie súčiastok po x tisíc kilometroch, vyladenie tlačidiel palubnej dosky, otváranie okien a podobne. Všetko drobnosti, ktoré nemajú vplyv na pojazdnosť vozidla, ale znižujú jeho pridanú i predajnú hodnotu.

Je rozdiel medzi tým čo chcete, a čo potrebujete

Chcete naftový motor, ale ročne najazdíte len 20 000 kilometrov a prevažne jazdíte v meste? Áno, nafta je lacnejšia a naftové motory spotrebujú menej paliva, ale zrátali ste si, kedy sa vám investícia vráti?

Nadobúdacia cena naftových motorov je vyššia. Takisto naďalej platí, že extra krátke trasy menej ublížia benzínovému, než naftovému motoru. Kúpe vozidla s turbodúchadlom sa už zrejme nevyhnete, tu starosti s rozhodovaním odpadajú. Chcete malé auto do mesta, ale jazdíte aj s deťmi na výlety? Pouvažujte nad malým kombi, každá väčšia automobilka také v portfóliu má. Naopak, jazdíte sami a prevažne v meste? Stále vám príde voľba vozidla typu SUV vhodná? Trh v poslednom čase zaplavili takzvané cross-overy, vozidlá s krátkym rázvorom náprav ale vyššou svetlou výškou. Na obrubník s nimi vyleziete rovnako efektívne ako s Touregom, ale parkujú sa ľahšie.

Radšej lacnejšie auto s vyššou výbavou, ako drahšie s nižšou

„Ja cúvaciu kameru ani senzory celkom určite nepotrebujem," poviete si. Keď vám brat, dcéra, manželka, vy sám alebo ktokoľvek iný zničí zadný nárazník o betónovú guľu na parkovisku, budete už tvrdiť niečo celkom iné. Áno, vy možno kameru naozaj nepotrebujete, ale budete za volantom vždy sedieť len vy sám?

A nejde len o kameru. Autá nie sú počítače a jednotlivé súčasti, ktoré nekúpite už integrované v novom vozidle, tam v živote nikdy nedostanete. Naozaj sa oplatí porozmýšľať nad investíciou aspoň do strednej výbavy, pretože častokrát až tá (alebo najvyššia) ponúkne z auta taký pôžitok, ako inžinieri a vývojári chceli. Keď si to nemôžete dovoliť, radšej počkajte. Ak obľubujete používanie navigácie, priplaťte si, aspoň budete mať istotu, že vám ju z auta neukradnú. Prvky ako tempomat, rádio s BT a ovládaním na volante, či automatická klimatizácia nedokáže doceniť, pokým ich nemáte dennodenne „po ruke".

Počkajte si akciu

Každá jedná automobilka dnes, v časoch finančnej krízy, podporuje predaj svojich modelov rôznymi akciami, splácaním na „tretinky" či „štvrtinky", cenovými zvýhodneniami či dokonca edíciami s príplatkovými prvkami výbav už v základnej cene. Ak máte vybratý model (prípadne viac) zistite si, či už v zahraničí neprebieha predaj jeho zvýhodnenej alternácie. S veľkou pravdepodobnosťou dorazí takýto model aj k nám, a ak by nie, kúpiť auto v Nemecku dnes nie je problém. Rôzne edície, ktoré sa naoko líšia len inými diskami či špeciálnym lakom, kúpite cenovo podstatne výhodnejšie a ako bonus možno dostanete sadu zimných gúm, väčšie disky, najlepší multimediálny systém či poistenie na niekoľko rokov zdarma. Kalkujte a prepočítajte si každú „výhodnú" ponuku. Nie všetky sa musia skutočne oplatiť.

Nepodceňujte servis

Možno je váš vysnívaný model na vrchole rebríčka spoľahlivosti vozidiel, to však neznamená, že s ním v živote nenavštívite servis. Ak vozidlo budete vlastniť dlhšie ako je jeho záručná doba, návštevy servisu budú častejšie a drahšie.

Mať najbližší autorizovaný servis vzdialený 50 km od miesta vášho bydliska tiež nie je ideálne. Spočítajte si, koľko prejazdíte kvôli povinným prehliadkam či výmene pneumatík. Spýtajte sa známych. Určite niekto vo vašom meste/okolí pravidelne jazdí do vášho budúceho servisu. Opýtajte sa na ochotu zamestnancov, ich promptnosť a najmä na spoľahlivosť opráv. Kvalita autorizovaných servisov sa totiž líši od jedného okresného mesta k druhému.

Výber nového vozidla nebýva jednoduchý. Ide o rozsiahlu investíciu, ktorá neraz zasiahne (rodinný) rozpočet na dlhé roky. Tu však platí staré známe „dvakrát meraj a raz rež" dvojnásobne. Snáď sme vám aspoň trochu pomohli, na čo si dať pozor a výber mierne uľahčili.

Zdroj: mb