Oblasť samoriadiacich vozidiel alias robotaxíkov je pretekárska trať, na ktorej sa predbiehajú skutočne veľké mená od Tesly po General Motors a ich firmu Cruise. Snahu produkovať zisk a predbehnúť pokusy regulačných úradov aj amerického Kongresu o nastavenie pravidiel nemožno prehliadnuť.

Investičná spoločnosť SoftBank Group nedávno oznámila, že investuje 1,35 miliardy dolárov práve do firmy Cruise, ktorá by svoje robotaxíky mala využiť vo forme komerčnej služby. Potrebuje však povolenie od kalifornskej Public Utilities Commission. Ide o regulačný úrad, ktorý môže povoliť spoplatnené využitie vozidiel bez vodiča na cestách San Francisca.

Úsvit robotaxíkov je za rohom

Už o dva či tri roky sa na cesty v Spojených štátoch chystajú vyrojiť úplne autonómne vozidlá firiem ako Cruise, Tesla, Waymo (sesterská spoločnosť Google) či Aurora Innovation. Zaujímavé však je, že sa firmy chystajú na tento krok bez ohľadu na to, či im federálne úrady dovtedy prinesú legislatívu, ktorá jasne stanoví pravidlá.

Výrobcovia autonómnych vozidiel sú totiž pod veľkým tlakom. Investície sú dlhodobé, pohybujú sa v miliardách dolárov a finančné výsledky zatiaľ nie sú veľmi presvedčivé. Občas ani funkčnosť danej technológie. Vozidlá, ktoré využívajú systémy druhého stupňa autonómnosti na asistenciu vodičovi (ADAS), sa zatiaľ ukazujú ako výnosnejšia investícia.

Porovnanie ziskov z ADAS a robotaxíkov McKinsey & Company

Legislatívny rámec je na stole

Súbor pravidiel, ktoré by mohli legislatívne upravovať celý systém autonómnych vozidiel však už existuje vo forme návrhu. Zatiaľ leží na stole v americkom Kongrese, a to aj napriek lobovaniu výrobcov. Tí môžu robotaxíky či autonómne nákladné vozidlá aktuálne vypúšťať na cesty v štátoch Arizona a Texas, v iných oblastiach to v tejto chvíli nie je možné.

Waymo, ktoré patrí gigantu Alphabet, už má vo Phoenixe v teréne tisícky vozidiel bez vodičov, no služba má určité obmedzenia. Šéf Aurora Inovation Chris Urmson zdôrazňuje:

Stanovenie hraníc na federálnej úrovni by pomohlo. V súčasnosti máme rozličné pravidlá od regulačných úradov v 50 štátoch.
 

Táto spoločnosť testuje svoje samoriadiace kamióny, no v Kalifornii ich nemôže vypustiť na cesty bez vodičov. To je prekážkou pre potenciálne bohatý trh, ktorého sa môžu chopiť spoločnosti prepravujúce náklady z Južnej Kalifornie na východ Spojených štátov. Dopyt po tejto technológii však cítiť a to zvyšuje motiváciu spoločností vypustiť robotaxíky na cesty čo najskôr.

Obavy o pracovné miesta

Príchod autonómnych vozidiel na scénu je spojený s obavami, že by práve vodiči kamiónov mohli prísť o svoju prácu. Ariel Wolf, ktorý je známy ako obhajca tohto odvetvia priemyslu, zdôrazňuje, že autonómne riadenie naopak pomôže kamionistom, čo jazdia na dlhých trasách, tráviť čas vo vlastnej posteli namiesto spánku v kabíne auta. Predstavitelia odborov sú toho názoru, že pokiaľ bude Kongres aj naďalej nerozhodný a nebude konať v otázkach regulácie priemyslu autonómnych vozidiel, bude to znamenať stratu stoviek tisícov pracovných miest vo výrobe a v preprave.

Na druhej strane sa od výrobcov robotaxíkov vyžadujú podrobnejšie údaje o nehodách a ďalších aspektoch ich autonómnych systémov. Všetci zúčastnení si totiž zaslúžia vedieť, či vozidlo, ktoré s nimi zdieľa cestu, je dostatočne bezpečné. Dokiaľ však nebude v Spojených štátoch schválený legislatívny rámec, ktorý by mohol byť základom úpravy pravidiel aj pre autonómne vozidlá v iných krajinách, dovtedy bude toto odvetvie len akýmsi Divokým západom, kde si pionieri určujú vlastné pravidlá.