Zetta CM1.

Novinky Rusi chcú vyrábať najlacnejší elektromobil sveta: Koľko má stáť Zetta CM1?

Foto: Zetta

12.8. 12:02 Zhruba trojmetrové autíčko má mať štvormiestny interiér a štyri indukčné elektromotory umiestnené v kolesách. Dojazd vraj dosiahne 200 kilometrov.

Napriek postupnému znižovaniu nákladov na výrobu batérií a súvisiacemu poklesu kúpnej ceny elektrických áut zostáva väčšina z nich výrazne drahšia než porovnateľné modely so spaľovacím motorom. Aj preto vznikla vo Francúzsku spoločnosť Transition-One ponúkajúca batériovú prestavbu starších vozidiel. Aktuálne si mediálnu pozornosť vyslúžil ruský start-up, ktorý má zasa ambiciózne plány v oblasti produkcie tých nových.

Rusi chcú vyrábať najlacnejší elektromobil sveta. Nesie označenie Zetta CM1, ktoré vzniklo z dvoch skratiek. Za menom značky sa skrývajú slová Zero Emission Terra Transport Asset. Názov prvotiny znamená City Module 1, ide teda o stroj určený do mesta. Vidieť to na jeho proporciách. Rázvor osí náprav má presne dva metre, pričom trojdverová karoséria meria na dĺžku len 3 035 milimetrov. Šírku i výšku charakterizuje hodnota 1 600 mm.

Tento mestský elektrický drobec z Ruská má byť extrémne lacný.
Tento mestský elektrický drobec z Ruská má byť extrémne lacný.
Zdroj: Zetta

S týmito rozmermi firma nepočítala od začiatku. Materiály zverejnené spoločnosťou ukazujú, že pôvodne mal byť vozidlo ešte drobnejšie. Vývojom prešiel aj jeho dizajn. Súťaže krásy v súčasnej podobe vyhrávať nebude, autíčko má trochu bizarné proporcie a nápadne malé kolesá. Štylistické detaily evokujú obdobné produkty indických alebo čínskych výrobcov.

Napriek pôdorysu len o niečo väčšiemu než má Smart ForTwo obsahuje interiér Zetta CM1 štyri sedadlá. Zadné však sú s veľkou pravdepodobnosťou len núdzové. Svoj elektromobil zatiaľ ruská firma zvnútra neukázala, no vzhľadom na celkovú koncepciu a projektovanú cenu v ňom očakávame maximálnu jednoduchosť. Vybavenie bude pravdepodobne veľmi obmedzené.

Väčšina techniky sa nachádza pod podlahou, ktorej súčasťou je lítium-železo-fosfátová batéria. V ekologickom režime by mala jej kapacita stačiť na prejdenie 200 kilometrov bez dobíjania. Pohon zabezpečí štvorica indukčných elektromotorov, ktoré budú integrované do kolies. Spoločne majú dosahovať maximálny výkon 72 kW (98 k). Ich rozdeleniu sily má veliť počítač, ktorého súčasťou budú systémy ABS a ESP.

Pohon vozidla tvoria štyri elektromotory a lítium-železo-fosfátový akumulátor.
Pohon vozidla tvoria štyri elektromotory a lítium-železo-fosfátový akumulátor.
Zdroj: Zetta

Premiéra finálnej verzie elektromobilu má prebehnúť v novembri, krátko na to sa má začať sériová produkcia. Zetta ráta s jej spustením ešte pred Vianocami. Ročne plánuje vyrábať 15-tisíc vozidiel, no koľko má jedno z nich stáť? Podľa predbežných údajov by sa ceny mali v prepočte začínať na úrovni 6 200 eur. Ruská firma chce neskôr svoje portfólio rozširovať. CM1 spadá do kategórie A, ale jeho modulárna architektúra má byť vhodná aj na stavbu elektrických vozidiel segmentov B, C a D.

Video

Diskusia