Jednotka Skyactiv-X prinesie rozumnú spotrebu a vysoký výkon

Novinky Revolučný motor Mazdy: Spotreba pod 5 litrov?

Foto: Mazda

11.6. 12:00 Japonská automobilka už dlho hovorí o príchode pohonných jednotiek, ktoré by mali kombinovať to najlepšie zo sveta zážihových a vznetových agregátov. Teraz sme sa konečne dozvedeli detailné technické parametre.

Mazda je známa svojim neortodoxným prístupom ku aktuálnym trendom na poli pohonných jednotiek. Iní využívajú nízky zdvihový objem a prepĺňanie, Japonci sa však zubami-nechtami držia atmosférického plnenia valcov. Od konkurencie ich teraz odlíši i technológia SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), ktorá má spájať to najlepšie zo sveta zážihových a vznetových pohonných jednotiek.

Jednotka Skyactiv-X prinesie rozumnú spotrebu a vysoký výkon
Jednotka Skyactiv-X prinesie rozumnú spotrebu a vysoký výkon
Zdroj: Mazda

Až doteraz sme len tušili, že výkon novej generácie motorov by sa mal pohybovať okolo hodnoty 130 kW. Teraz však už Mazda na stôl vyložila všetky karty a my vieme, že motor Skyactiv-X180 poskytuje maximálny výkon 132 kW (180 k) pri 6 000 ot./min a krútiaci moment 224 Nm pri 3 000 ot./min. Zrýchlenie na stovku zatiaľ nepoznáme, štvorvalec so zdvihovým objemom 1 998 cm³ však bude Mazdu3, v ktorej zažije svoj debut, schopný rozbehnúť nad hranicu 210 km/h. Dostupný bude so šesťstupňovou automatickou i manuálnou prevodovkou, ale i pohonom všetkých kolies.

Agregát Skyactiv-X180 využíva kompresný pomer 16.3:1, spaľuje 95-oktánový natural a plní normu Euro 6d-TEMP. Podľa staršieho cyklu NEDC je schopný na 100 kilometrov jazdy vyprodukovať menej než 100 g CO2 na kilometer jazdy a v ideálnom prípade dosahuje kombinovanú spotrebu na úrovni 4,4 l/100 km jazdy. K dispozícii však už našťastie máme i údaje získané meracím cyklom WLTP, tie nám o reálnych pomeroch napovedia viac.

Mazda3 by s agregátom Skyactiv-X mala byť schopná jazdiť s kombinovanou spotrebou na úrovni 5,5 l/100 km. To platí v prípade pohonu predných kolies, manuálneho šesťstupňa a 16-palcového obutia pneumatík. Ak do vzorca pridáte samočinnú prevodovku, pohon všetkých kolies a 18” disky kolies, môžete podľa WLTP očakávať kombinovanú spotrebu na úrovni 6,9 l/100 km. Emisie v podobnom duchu kolíšu medzi hodnotami 125 gramov CO₂/km po 157 gramov CO₂/km. Pod hranicu piatich litrov sa teda so 180-koňovým dvojlitrom v realite pravdepodobne dostanete len pri pokojnej jazde okreskami.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia